4 tapaa tehdä sisällöstä sosiaalisesti löydettävää

Hakukoneoptimointi alkaa viimein olla tärkeä sisällön tuotannon osa suuressa osassa yrityksiä. Ainakin siitä osataan ajatustasolla huolehtia. Rakettitiedettähän se ei edelleenkään ole, mutta metatietojen, hakusanojen toistomäärien ja linkittämisstrategioiden työstön yhteydessä unohtuu usein se toinen tärkeä kokonaisuus – lukijat, eli asiakkaat.

09.01.2012 - Jarno Wuorisalo

Pahimmillaan tämä johtaa huonoon käyttäjäkokemukseen, kun teksti on geneeristä ja kiinnostavaa tietoa joutuu kaivamaan sotkuisista tagipilvistä ja linkkisekamelskasta.

Sosiaalisen median käyttö on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia (tai haasteita, ihan miten vaan) sisällön optimointiin. Kun lukija löytää jotain mielenkiintoista (negatiivista tai positiivista!), nykymeininki on jakaa se omalle verkostolleen. Parhaassa, tai pahimmassa tapauksessa artikkeli tai muu informaatio leviää kulovalkean tavoin Facebookissa, Twitterissä, Linkedinissä, Youtubessa ja muissa kanavissa. Pieni asia voi helposti nytkäyttää liikkeelle vyöryn, jonka kynsissä yrittäjä on ihmeissään. Vyöryä ei suinkaan kannata pelätä, vaan tehdä asiat aina niin hyvin kuin mahdollista ja kerätä sato, kun se on kypsä.

Sosiaalinen jakaminen on oikeasti hyvä uutinen jo epätoivoon suistuneiden, perinteisen mainonnan osaajien keskuudessa. Tekniikan ohella voidaan taas vaikuttaa ihmiseen – tunteisiin – älyyn – haluihin!

Kun joku päätyy sivustolle hakukoneen kautta, on hän tyypillisesti etsinyt vastausta johonkin kysymykseen – ratkaisua tarpeeseen. Jos hakukoneoptimointi on tehty asiantuntevin käsin, ei hakijan tarvitse Googlen tulossivun jälkeen juuri tietoa enää etsiä. Mutta miten hakija voi löytää uusia mielenkiintoisia asioita Googlen kautta, jos ei tiedä niiden olemassaolosta? Ei mitenkään. Google toimii spesifeissä hauissa mainiosti, mutta ei ole paras tapa löytää täysin uutta.

Hakukoneitten lisäksi siis kannattaa miettiä muitakin näkökulmia tiedon löydettävyydelle. Miten tehdä sisällöstä sosiaalisesti löydettävää ja miten saada kävijät löytämään sitä lisää? Oikeastaan kyse on vain maalaisjärjestä.

1. Kirjoita parempia otsikoita

Otsikoiden pitää olla kiinnostavia. Ihmismielen kanssa pelatessa pelkkä hakusanojen viljely ei riitä. Esimerkiksi Twitterissä uudet lukijat näkevät todennäköisesti vain otsikon linkin yhteydessä. Ja ei, älä lisää otsikkoon ”katso kuvat!”. Se on lukijan aliarvioimista.
Mieti: Klikkaisinko itse?

2. Visualisoi sisältö

Liitä sisällön yhteyteen hyvä kuva aina, kun se on mahdollista. Se toimii sanomalehtien käyttämään tapaan huomionherättäjänä siihen sopivissa medioissa, kuten Facebook, joka ottaa kuvan ”peukalokuvaksi” automaattisesti sivustoltasi. Lisäksi se tuo sopivaa elävyyttä tekstisisällön yhteyteen.

3. Pidä kiinni lukijoistasi

Käytä sivustosi tarjoama tila viisaasti hyväksesi. Älä keskity vain tuomaan kävijöitä sivustollesi, niin kuin yleensä on tapana, vaan yhtälailla mieti miten saat kävijät pysymään tarjoamasi sisällön parissa aina omien tavoitteittesi saavuttamiseen saakka.

Analysoi millaiset sisältöelementit ohjaavat kävijöitäsi jatkuvasti eteenpäin, päätä mihin heidät haluat ohjata ja tee tarvittavia muutoksia, jotta vielä useampi kävijä tekee asioita, joista on sekä sinulle että hänelle hyötyä.

4. Tarjoa parasta mahdollista sisältöä

Kirjoita tai kirjoituta loistavaa tekstiä ja tarjoa jaettavan arvoisia tiedonmurusia. Todellakin helpommin sanottu kuin tehty, mutta tiedon löytymisen siirtyessä vahvemmin tavallisten ihmisten käsiin sisällön laadulla on entistä suurempi merkitys. Geneerinen katalogipapatus ei yksinkertaisesti enää riitä.

Kommentoi