Älä tee verkkosivustoa itsellesi!

Väitän, että verkkosivujen suurin käytettävyysongelma tänä päivänä on se, että sivusto on “suunniteltu minulta minulle”. Toisin sanoen, sivusto suunnitellaan yhdestä, siitä minun, näkökulmasta eikä huomata ajatella sitä, että sivustolle voi tulla myös henkilö, jolla on ensinnäkin hiukan erilainen näkökulma yrityksesi tarjontaan tai vähintäänkin hän on erilainen verkkopalveluiden käyttäjänä eli erilainen käyttäjäpersoona kuin sivuston suunnittelija.

16.03.2012 - Tuija Riekkinen

Sivustolla pitää siis pystyä puhuttelemaan paitsi useampaa kohderyhmää, niin myös erilaisia käyttäjäpersoonia.

Mikä on käyttäjäpersoona ja mikä on kohderyhmä?

Kohderyhmäsi voi olla esimerkiksi “yli 40-vuotiaat naiset, joilla on rajallinen määrä aikaa käytettävissä kuntoiluun, mutta he ovat kiinnostuneitä kuntoilusta ja terveellisistä elämäntavoista.

Kohderyhmän sisällä on kuitenkin aina useampi käyttäjäpersoona.

Käyttäjäpersoonat selvitetään tyypillisesti tutkimalla, mutta yksinkertaistaen käyttäjäpersoonien joukosta löytyy tyypillisesti ainakin seuraavat käyttäjäpersoonat.

  • “Keep it simple and easy” -persoona
  • “Tarvitsen tukea, olen hiukan epävarma“ -persoona
  • “Haluan ottaa selvää ja ymmärtää” -persoona

Hyvin suunniteltu verkkopalvelu voi palvella useita käyttäjäpersoonia. Mutta miten se tapahtuu käytännössä eli miten yksi sivusto voi palvella näinkin erilaisia käyttäjiä? Miten heidät tunnistetaan sivustolla?

Käyttäjäpersoonia ei tarvitse erikseen tunnistaa sivustolla. Riittää, että käyttäjäpersoonat ja heidän erilaiset tarpeensa huomioidaan sivuston konseptia, sisältöä ja toiminnallisuuksia suunnitellessa.

Näin saat erilaiset käyttäjäpersoonat asiakkaaksesi

Kun Really Helsinki teki sivustoa täysin uudenlaiselle kuntosali-konseptille Livia Clubille, oli sivuston ensisijaisena tavoitteena saada käyttäjät liittymään jäseneksi heti, klubin verkkosivuilla. Kuitenkin, koska kyseessä oli uusi konsepti ja sen ensimmäinen sali, aloimme pohtimaan, että kuinka moni kohderyhmään (naiset +40 vuotta) kuuluva kävijä on niin rohkea, että liittyy jäseneksi verkossa ilman, että on käynyt paikan päällä tutustumassa.

Keep it simple and easy -persoonalle ei varmaankaan ole mikään ongelma tutustua verkkosivuilla konseptiin interaktivisen toiminnallisuuden ja monipuolisen, helposti ymmärrettävän sisällön avulla, lukea käyttäjäehdot ja tehdä ostopäätös samantien. “Vaikuttaa kivalta ja tässä on kuukauden irtisanomisaika, kokeillaan ihmeessä”.

Moni tekikin näin. Kuntosaliyrittäjän arvion mukaan lähes puolet jäsenistä liittyi jäseneksi käymättä paikan päällä.

Mutta miten varmistaa, että epävarmat käyttäjäpersoonat eivät poistu sivustolta miettien, että “vaikuttipa kivalta tavalta kuntoilla, mutta en minä nyt taida kuitenkaan vielä liittyä jäseneksi. Pistäydyn sitten joskus paikan päällä”. Ja sitten osalla tuota “joskus”-hetkeä ei tulekaan?

Sivustolle piti siis suunnitella vaihtoehtoinen, ei niin sitova ja “lopullinen”, mutta kuitenkin koukuttava tapa ilmaista kiinnostus jäsenyyttä kohtaan sekä kerätä yhteystietoja sähköpostimarkkinointia varten. Koska Livia Clubin tyylikkääseen imagoon sopii myös mielikuva hiukan exclusiivisena klubina, oli luontevaa tarjota käyttäjille mahdollisuutta pyytää tutustumiskutsu. Kutsun salille sai, kun täytti yksinkertaiseen lomakkeeseen yhteystietonsa. Välittömästi lomakkeen lähettämisen jälkeen, kaikille kutsua pyytäneille lähetettiin automaattinen viesti, jossa kerrottiin ajat, jolloin ohjaaja on salilla paikalla. Lisäksi jokainen kutsupyynnön lähettänyt henkilö kontaktoitiin ja sovittiin henkilökohtainen tapaaminen ohjaajan kanssa.

Livia Clubin sivuston suunnittelussa pidettiin huolta siitä, että jokaisella sivulla oli mahdollisuus joko pyytää tutustumiskutsu tai liittyä jäseneksi tai siirtyä katsomaan yhteystietoja. Vajaan kuukauden aikana yli 50 naista lähetti kutsupyynnön ja samassa ajassa salin ensimmäisen kuukauden jäsenmäärätavoite täyttyi.

Käyttäjäpersoonien tarpeiden miettinen osana sivuston suunnittelua siis kannattaa. Toteuttamalla sivuston useamman käyttäjäpersoonan näkökulmasta otat roiman askeleen matkalla, jonka aikana yrityksesi sivustosta tuleekin kotisivujen sijasta verkkopalvelu.

Kommentoi