Hakukoneoptimointi for dummies

Ihmettelen usein, miten vaikeaa verkosta on löytää suomalaisia palveluita ja tuotteita. Päätinkin kirjoittaa pienen ohjeen, jolla jokainen voi varmistaa oman yrityksensä perusnäkyvyyden Googlessa.

26.03.2009 - Sara Nikander

1. Tunnista avainsanat

Tämä on se tärkein vaihe, joten ole tarkkana. Sinun pitää löytää ne sanat, jotka asiakkaasi syöttävät Googlen hakukenttään etsiessään yrityksesi tarjoamia palveluita. Asiakkaasi. Ei niitä hienoja termejä tai tuotenimiä, joita käytätte esitteissä. Asiakas etsii “kahviautomaattia”, ei “kuumajuomalaitetta”. Asiakas ei välttämättä edes etsi juuri sinun tuotteitasi, vaan hänellä on ongelma, johon sinulla on ratkaisu. Millä termillä hän silloin etsii?

Hakutermi sisältää tyypillisesti 1-3 sanaa, kuten “kahviautomaattien vuokraus”.
Listaa 10-20 tärkeintä termiä.

2. Valitse sivut, joihin upotat avainsanat

Avainsanojen pitää esiintyä sivustolla ihan oikeana tekstinä, eli hakusanoja ei piiloteta koodin sekaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kotisivuilla pitää oikeasti olla sisältöä, joka vastaa näitä hakusanoja. Yhtä sivua voi optimoida korkeintaan kolmelle hakusanalle. Eli jos sinulla on 30 hakusanaa, niin tarvitset ainakin 10-15 sivua sisältöä. Sinulla on todennäköisesti ainakin jokunen listaamistasi avainsanoista jo kotisivuilla käytössä, joten selvitä ensin sivut, joilla ne esiintyvät. Tämä on helposti selvitettävissä Googlen avulla, ja samalla näet, mikä sivu saavuttaa parhaan tuloksen. Rajaa haku koskemaan vain omaa sivustoa käyttämällä hakutermiä site:www.omayritys.fi avainsana. Huomaa kirjoitusasu: site:www.omayritys.fi on yhteen kirjoitettuna ilman välilyöntejä. Ja perään yksi tai useampi hakusana.

Optimoi se sivu, joka on ensimmäisenä tuloslistauksessa.  Jos yhtään sivua ei löydy, niin valitse sisällöltään parhaiten sopiva sivu. Jos tiedät hakemasi avainsanan esiintyvän sivustolla, mutta se ei tällä haulla löydy, sivu ei ole indeksoitunut oikein. Indeksoituneiden sivujen määrän voit tarkistaa samalla haulla site:www.omayritys.fi . Jätä vain avainsanat pois, niin Google etsii ja listaa kaikki www-osoitteessa olevat indeksoidut sivut. Jos määrä ei vastaa sivujen oikeaa määrää, syy on todennäköisesti tekninen. Ota yhteyttä hakukoneoptimointi-, eli SEO-ammattilaiseen.

3. Optimoi sivu

Nyt alkaa varsinainen optimointityö. Lisää avainsana / avainsanat seuraaviin elementteihin:

Title

Title eli otsikko on sivun tärkein elementti. Title näytetään selaimen ostikkopalkissa:

Titlen pitää olla lyhyt ja sisältää vain avainsanoja. Älä turhaan lisää hienoja iskulauseita, kuten “Täältä saa hyvää kahvia”, koska ylimääräiset sanat heikentävät avainsanojen painoarvoa. Tärkein avainsana ensimmäiseksi, yrityksen nimi avainsanan perässä, jos sen välttämättä haluat titleen sisällyttää. Koodissa title on muotoa

.

Sivun lähdekoodin saat esille hiiren kakkospainikkeella ja valitsemalla ‘View Page Source/Näytä lähdekoodi’.

Jos sinulla on päivitystyökalu (julkaisujärjestelmä) käytössäsi, sinun pitäisi itse pystyä lisäämään titlet sivukohtaisesti. Jos et pysty, pyydä palveluntarjoajaasi tekemään se. Jos he eivät pysty > uudista kotisivusi ammattilaisen kanssa. Muuten et voi saavuttaa hyvää, luonnollista näkyvyyttä kotisivuillesi.

Otsikko

Sivun ensimmäisen otsikon pitää sisältää samat avainsanat kun titlessä olevat. Otsikon pitää koodissa olla tagien välissä; esimerkiksi

.

Julkaisujärjestelmää käytettäessä tämän pitäisi tulla automaattisesti oikein. Jos otsikot muotoillaan pelästään tyylikomennoilla, kuten Kahviautomaattien vuokraus hakukoneet eivät ymmärrä, että kysessä on otsikko, eivätkä anna sille painoarvoa. Kuvina olevia otsikoita hakukoneet eivät edes ymmärrä, joten luonnollisesti ne eivät vaikuta hakutulokseen positiivisesti.

Leipäteksti

Käytä avainsanoja muutaman kerran varsinaisessa tekstissä. Älä spammaa; jos käytät samoja sanoja liian usein, Google saattaa sulkea koko sivuston pois tuloksista.

4. Odota Googlen käyntiä

Nyt kotisivujesi perusoptimointi on tehty, ja kaikki avainsanat on upotettu sivuston sisältöön. Odota muutama viikko ja seuraa hakukoneoptimoinnin tuloksia. Hyvällä tuurilla Google vierailee sivustollasi jo muutaman päivän sisällä. Napsauttamalla tuloksen yhteydessä olevaa Välimuistissa -linkkiä, näet sen version sivustasi, joka on Googlen indeksissä. Näet myös minä päivänä välimuistitallenne on tehty, eli koska Google on viimeksi vierallut sivulla.

What’s next?

Jos yrityksesi ei löydy perusoptimoinnin jälkeen ensimmäiseltä tulossivulta tärkeillä hakusanoilla, niin ota yhteyttä hakukoneoptimointia tarjoavaan yritykseen. Syy voi olla puhtaasti tekninen (huonoa koodia -> Google ei tykkää), tai kilpailua on niin paljon, että tarvitaan järeämpiä aseita.

Näillä toimenpiteillä voit päästä hyviinkin tuloksiin. Seuraa tuloksia jatkossa aktiivisesti ja jatka optimointia uusilla avainsaoilla. Kävijäseurannan avulla näet miten kävijämäärä kehittyy ja millä sanoilla asiakkaasi tuotteitasi etsivät. Näin opit mitkä hakusanat lisäävät myyntiä, ja mistä asiakkaasi ovat oikeasti kiinnostuneet. Kaikkein tärkeintä on tunnistaa ne avainsanat, joita potentiaaliset asiakkaat käyttävät.

Jos oikeasti haluat lisää asiakkaita ja myyntiä, sivustosi pitäisi löytyä kolmen ensimmäisen joukosta Googlen hakutuloksista. Tähän ei edellä kuvattu perusoptimointi välttämättä riitä. Varsinkaan, jos sinulla on optimointitaitoisia kilpailijoita. Silloin vain SEO-ammattilaiset osaavat auttaa.

Lue miten lama kääntyy voitoksesi mm. optimoinnin avulla: Tappaako taantuma tuloksesi?

Kommentoi