Kävijäseurannat vertailussa

Suomen suosituimmat kävijäseurannat ovat ilmainen Google Analytics (56,1%) sekä kaupalliset Snoobi (26,6%), NetMonitor(3,5%) ja Vihtori (2,4%) (Lähde: Kävijäseurantajärjestelmien markkinaosuudet Suomessa Joulukuu 2008). Meillä on ollut ilo käyttää näitä kaikkia eri seurantajärjestelmiä verkkosivustojen seurannassa, ja ajattelin että olisi aika tehdä pieni vertailu niiden ominaisuuksista ja mahdollisuuksista.

29.01.2009 - Sara Nikander

Käytämme kävijäseurantaa ensisijaisesti kotisivujen toimivuuden mittaamiseen ja mainonnan optimointiin. Kotisivujen toimivuudella tarkoitan miten hyvin kotisivut tuottavat yhteydenottoja, tilauksia, tarjouspyyntöjä tai muuten täyttävät asetettuja tavoitteita. Lisäksi seurataan kävijämääriä, liikenteen lähteitä ja arvioidaan avainsanojen tärkeyttä. Yleisesti voi sanoa, että Analytics ja Snoobi ovat monipuolisia ohjelmia, joista asiantuntija löytää tietoa tilanteeseen kun tilanteeseen. NetMonitor ja Vihtori ovat halunneet yksinkertaistaa ohjelmaa ja tuoda tärkeimmät luvut selkeästi esille, mutta useita oleellisia ominaisuuksia puuttuu täysin.

Google Analytics

Google Analytics on monipuolinen ohjelmisto, jonka jokainen voi ottaa käyttöön ilmaiseksi. Suomenkielinen käännösteksti on hiukan ontuvaa ja sekaan eksyy aina välillä englanninkielisiä termejä, mutta muuten käyttöliittymä on peruskäytössä selkeä. Markkinoinnin ja mainonnan näkökulmasta oikeiden mittareiden löytäminen on kuitenkin vaikeaa. Kun ne löytyvät, turvallisin tapa on lisätä ne päänäkymään. Analytics vaatii kaiken kaikkiaan paljon konfigurointia toimiakseen tehokkaasti, ja käyttäjän pitää todellakin ymmärtää etsiä niitä oikeita mittareita.

Suurin puute on tavoitteiden määrittämisessä. Tavoitteita voi asettaa vain neljä(!) per profiili (profiili vastaa normaalikäytössä yhtä verkkotunnusta). Laajalla sivustolla tarve useammalle tavoitesivulle voi kuitenkin olla suuri. Toinen vakava ongelma on se, ettei tavoitteita voi määrittää jälkikäteen. Tämä estää mielestäni Analyticsin käytön kokonaan ammattikäytössä. Toinen puute on organisaatioiden tunnistus. Jos haluat tietää mitkä yritykset vierailevat sivuillasi, niin se vaatii aikamoista metsästystä. Ja jos haluat vielä selvittää mistä he ovat tulleet ja mihin päätyneet, niin good luck, itse en sitä tietoa ole onnistunut löytämään.

plussa ilmainen
plussa perustiedot selkeästi esillä
plussa monipuoliset ominaisuudet
plussa päänäkymän muunneltavuus
miinusasetusten määrittäminen vaikeaa
miinusmarkkinoinnin mittarit piilossa
miinustavoitteiden määrittäminen rajallista
miinusorganisaatioiden tunnistus rajallinen

Snoobi

Snoobi on kotimainen kävijäseuranta, jonka fokus on markkinoinnin ja myynnin tehostamisessa. Snoobin käyttäjät ovat ensisijaisesti yritysten markkinointi-, myynti- ja johtohenkilöt ja heille tärkeät mittarit ovat helposti saatavilla. Tavoitteiden seuranta, mainonnan optimointi, kuumat liidit, sisääntulosivujen toimivuus, luonnollisten hakusanojen sijoitukset, kävijöiden sisääntulotavat… ominaisuuslista on loputon. Kävijätietoihin voi porautua loputtomiin ja asiantuntijalle löytyy vastaus kysymykseen kun kysymykseen. Tavoitteet (eli maalisivut) voi märittää takautuvasti. Tavoitteille pystyy määrittämään arvon, kuten myös mainonnalle, jolloin voidaan suoraan laskea mainonnan konversio euroissa. Snoobi on integroinut myös Googlen adWords -hallinnan, jolla mainonnan asettaminen on automatisoitu.

Asetusten määrittäminen voi olla aluksi hankalaa, varsinkin jos ei tiedä mitä kannattaa mitata ja seurata. Snoobin suomenkielinen asiakaspalvelu auttaa ja Snoobin järjestämissä koulutustilaisuuksissa kannattaa käydä.

Snoobi on siis erittäin monipuolinen ohjelma, mutta käyttöliittymä on kuitenkin turhan yksinkertainen ja seurannassa on paljon piilo-ominaisuuksia, jotka ovat vaikeita löytää. Päänäkymää ei pysty muokkaamaan, ja aina ei ole selvää mitä tapahtuu linkkiä tai ikonia klikkaamalla (se koiran luu ei ole koiran luu vaan jakoavain josta pääsee käsiksi pika-asetuksiin?).

plussa tärkeät perusmittarit helposti saatavilla
plussa tavoitteiden määrittäminen, myös takautuvasti
plussa kuumat liidit löytyvät helposti
plussa mainosten tehokkuuden/tuloksellisuuden seuranta ja vertailu
plussa hakusanojen vertailu – sekä maksettujen että luonnollisten
plussa kävijöiden reitit ja kävijöiden pisteytys
plussa monipuolinen kohderyhmäraportti ja kävijöiden pisteytys
plussa suomenkielinen asiakaspalvelu ja koulutus
plussa sähköpostiraportit, joihon voi valita haluamansa näkymät
miinusmittareiden vertailu eri ajanjaksoina puuttuu
miinuskäytettävyys ei ole paras mahdollinen
miinuskaikilla herkuilla pienyrityksille kallis

NetMonitor

NetMonitor on helppokäyttöinen ja selkeä kävijäseurantapalvelu. Käytettävyyteen on panostettu, turhia ominaisuuksia ei ole ja kaikki tärkeä tieto löytyy nopeasti. Ammattikäytössä NetMonitorin ominaisuudet ovat kuitenkin aivan liian suppeat. Tietoihin ei pysty porautumaan ja linkitykset tietojen välillä puuttuvat. Esimerkiksi organisaatiot löytyvät nopeasti, kuten myös hakusanat joilla sivuille on tultu, mutta en näe mitkä organisaatiot ovat tulleet tietyllä hakusanalla. Tavoitesivuja ei pysty määrittämään, joten mainosten tuloksellisuutta ei voi arvioida.

plussa helppokäyttöinen
plussa perustiedot nopeasti löydettävissä
plussa pienyrityksille sopivan hintainen
miinustavoitesivuja ei pysty määrittämään
miinusluonnollisten hakusanojen sijoitusta ja tehoa ei pysty erottamaan maksetuista
miinusmainonnan tuloksia ei pysty arviomaan
miinuskuumien liidien poiminta on vaikeaa

Vihtori

Vihtori on Hakukoneyhtiö Vihtorin kävijäseurantapalvelu. Se on palveluista nuorin ja ominaisuudet toistaiseksi rajalliset, joten jätimme sen vertailusta pois. Se listaa perustiedot, kuten suosituimmat sivut, hakusanat, hakukoneet, linkit ja organisaatiot. Tietoihin ei pysty porautumaan, tuloksia ei pysty seuramaan eikä mainontaosiota saatu toimimaan.

Konversio ? tavoitteiden mittaus ratkaisee

Vertailun kävijäseurannoista vain Snoobilla ja Google Analyticsilla onnistuu konversion, eli tulosten, mittaaminen. Analyticsin käyttö kaatuu siihen, ettei tavoitesivuja voi märitellä jälkikäteen. Tarvitseeko sanoa, ettei yksikään asiakkaistamme ole onnistunut (tai ymmärtänyt) asettaa tavoitesivuja käyttöönottohetkellä? Näin ollen seurannasta ei ole mitään hyötyä kun halutaan seurata sivustouudistuksen vaikutusta. Snoobilla tätä ongelmaa ei ole, koska voimme määrittää ja muuttaa tavoitteita takautuvasti. Analyticsin toinen heikkous on se, ettei se ilman pientä hakkerointia näytä adWordsin todellisia hakusanoja. Tällä hetkellä Snoobi on siis ammattikäytössä ylivoimaisesti paras.

Lue myös Jarnon kirjoitus konversion tärkeydestä: Tappaako taantuma tuloksesi?

Kommentoi