3/4 - Kyky tuottaa sisältöä on arvokas ammattitaito

03.07.2012

Miksi yritykset eivät sitten tartu tähän hienoon mahdollisuuteen nimeltä sisältömarkkinointi? Koska sisällöntuotanto vaatii osaajaa eikä yrityksillä ole näitä osaajia.

Tuija Riekkinen




Monessa pk-yrityksessä tätä osaamisen puutetta ei edes pidetä mitenkään ongelmallisena. Sisällön verkkosivuille tuottaa yleensä myyjät (jos ehtivät, yleensä eivät) tai “toimarin sihteeri” (jos ehtii, yleensä ei ehdi). Eikä tässä kuviossa ole monen yrityksen mielestä mitään vikaa. Suuremmat yrityset eivät saa yhtään sen parempaa arvosanaa.

Sisältömarkkinointi vaatii yritykseen osaajaa; asialleen omistautunutta henkilöä, joka pystyy tuottamaan sisältöä, oli se sitten tekstiä tai vaikka ääntä ja kuvaa videon muodossa.

“Facts tell, story sell”, sanotaan. Hyvä sisällöntuottaja osaa kertoa tarinoita, jotka tiivistävät tuotteen tai palvelun tuottaman lisäarvon.

Yrityksille hyvä ja ahkera sisällöntuottaja on kultaakin kalliimpi markkinointiresurssi.

Noin vuosi sitten julkaistu Elinkeinoelämän Valtuuskunnan tutkimus Suora yhteys tiivistää asian mainiosti:

Uudet viestintämenetelmät tekevät vanhanaikaisista viestintätaidoista entistä tärkeämpiä. Suurin osa digitaalisesti tapahtuvasta yhteistyöstä ja viestinnästä tapahtuu kirjoitetun tekstin muodossa. Kyky tuottaa ytimekästä, ymmärrettävää ja johdonmukaista tekstiä on jatkuvasti tärkeämpi voimavara sekä yksilöille että yrityksille.

Siinä teille pureskeltavaa, te diginatiivit, jotka ette edes tiedä, että yhdys sana on yhdyssana!

Lue lisää aiheesta