4/4 - Sisältömarkkinointi luo myös kysyntää - koko toimialalle

03.07.2012

Sisältömarkkinoinnilla voi myös olla laajempikin merkitys kuin se, että yksi yritys tekee sen hyvin ja myy omia tuotteitaan tai palveluitaan. Parhaimmillaan sisältömarkkinoinnilla nostetaan koko toimialan tunnettuutta ja sitä mukaa kysyntää ja myyntiä.

Tuija Riekkinen




Taina Arjanmaa on personal trainer –yrittäjä Tampereelta. Tainalla on tietysti omat verkkosivut, mutta sen sijaan, että Taina yrittäisi epätoivoisesti keksiä itse sivustolle uutta sisältöä, hän on valinnut ahkeran bloggaamisen. Taina näkee bloggaamisen merkityksen nimenomaan laajemmin. Olennaista ei ole pelkästään se, että potentiaalinen asiakas löytää blogin ja tulee sen ansiosta nimenomaan Tainan asiakkaaksi.

“Se, että liikunta-alalla on positiivista pöhinää, ei koskaan ole minulta pois. Vaikka kaikki blogini lukijat palkkaisivatkin personal trainerin ja se en olisi minä, niin ennen pitkää personal trainereiden käyttö yleistyy ja se poikii minullekin töitä”, Taina muistuttaa.

Tainan monipuolisista blogikirjoituksista saa hyvän kuvan siitä, millaista asiantuntemusta ja asennetta personal trainerilta voi vaatia. Tainan mukaan bloggaaminen sisältömarkkinoinnin keinona sopii personal trainerille erityisen hyvin.

“Personal training on kuitenkin aika henkilökohtaista, joten kemioiden tulee synkata. Monelle potentiaaliselle asiakkaalle on helpompi ensin vähän fiilistellä mitä ja miten kirjoitan ennen yhteydenottoa. Nettisivut ovat jotenkin “kylmät” ja persoonattomat vaikka mitä tekisit. Blogissa voit välittää omaa persoonaasi paremmin”, Taina sanoo.

Toinen hyvä esimerkki tulee Amerikan maalta. Yritys nimeltä Hubspot on tehnyt uraauurtavaa työtä nimenomaan sisältömarkkinointi- ja inbound markkinointibusineksen tunnetuksi tekemisessä.

Miksi? Koska heillä on myynnissä näitä kyseisiä asioita mittaavaa softaa eli walk the walk, talk to talk.

Sinänsä hassua, koska minulle Hubspot ei näyttäydy softafirmana, vaan nimenomaan sisällöntuottajana. Jos ikinä haluan verestää tietojani sisältömarkkinoinista tai inbound markkinoinnista, päädyn Hubspotin blogiin tai kaivan heidän esityksiään Slidesharesta. Päätyisinkö, jos heidän sisältönsä markkinoisi vain heidän mahtavaa softaansa? No, en todellakaan!

Hienoa on myös huomata, että suomalainen Inbound markkinointi-start-up Cuutio seuraa Hubspotin viitoittamaa tietä; softa on vaan softaa, mutta tarina ja kouluttava sisältö luovat sille tarpeen.

Jos haluat tuotteesi kaupaksi, tee sille ensin markkina. Sisältömarkkinoinnin avulla.

Lue lisää aiheesta