4 kotisivujen asiakasprofiilia

25.08.2010

On verkkosivustosi suunnattu sitten kuluttajille tai toisille yrityksille, kävijät ovat kuitenkin yksilöitä. Ihmisiä, jotka ajattelevat, kokevat ja tuntevat oman luonteensa mukaisesti. 

Luonteenpiirteet ja alitajuntainen käyttäytyminen vaikuttavat paljon siihen, miten he verkkosivustosi ja tuotteesi sekä palvelusi näkevät. Tiedätkö sinä minkälaisia potentiaaliset asiakkaasi ovat? Vastaako sivustosi heidän käyttäytymismallejaan? Tässä neljä ostopäätöksiä tekevää ihmisryhmää stereotyyppisine tapoineen.

Nopealiikkeiset edelläkävijät

• Haluavat olla ensimmäisten joukossa. Kokeilevat uusia ja pinnalla olevia tuotteita.
• Arvostavat faktoja, tiiviitä kuvauksia ja arvioita ? eivät pidä klikkailemisesta
• Eivät kaiva tietoa syvältä
• Käyttävät mielummin hakua kuin seikkailevat sivustolla
• Ovat kiinnostuneet vastaavista suositelluista tuotteista, mutta eivät juurikaan seuraa tuotenostojen perässä

Spontaanit asiakkaat

• Kiinnostuvat alennushinnoista ja tarjouksista
• Ilmainen ja nopea kotiinkuljetus on heille takuuvarma porkkana
• Eivät pohdi liikaa samoillessaan verkkosivustolla
• Haluavat nähdä tuotteen toiminnassa (video, kuvakollaasi)
• Arvostavat arvostelujen määrää
• Voivat tarttua rinnakkaistuotteisiin

Suunnitelmalliset asiakkaat

• Lukevat tuote-esittelyt tarkkaan ja tekevät tuotevertailuja
• Käyttävät tuotevertailu-ominaisuutta, jos sellainen löytyy
• Luottavat ammattilaisten arvosteluihin ? etenkin videot toimivat
• Kilpailut tai ilmaisuuden korostaminen eivät luo heille uskottavaa mielikuvaa

Humanistiset asiakkaat

• Ovat kiinnostuneita muiden mielipiteistä
• Arvostavat reaaliaikaista tukea, kuten chat- tai puhelintukea
• Jakavat tietoa verkostolleen, tekevät arvioita ja luovat mielikuvia
• Ovat mielipidevaikuttajia

Ihmisiähän harvemmin voi kategorisoida muutamaan tiettyyn karsinaan, mutta kannattaa miettiä kenelle sivusto ja sen sisältö suunnitellaan. Tai rakentaa kotisivut huomioiden useampi eri lähestymistapa. Testaamalla ja kävijäseurannan avulla sivustoa voidaan muokata ajan kuluessa kohderyhmille sopivammaksi.