5 kysymystä webbitoimistollesi

23.04.2009

Oletko valitsemassa toimittajaa yrityksesi kotisivuprojektille? Älä anna kauniiden ulkoasujen ja pitkien asiakaslistojen hämätä, vaan selvitä, osaako toimittaja oikeasti auttaa sinua kehittämään liiketoimintaasi; kasvattamaan myyntiäsi ja rakentamaan uskottavaa verkkobrändiä. Seuraavat 5 kysymystä auttavat sinua arvioimaan toimittajia.

Sara Nikander
Director, Design & Technology

sara.nikander@valve.fi
045 6735 577

1. Miten selvitätte, minkälaista sisältöä kotisivuillamme pitää olla?

Jos saat vastauksen, joka vähättelee sisällön merkitystä ja korostaa visuaalista ilmettä, sinun kannattaa todennäköisesti siirtyä seuravaan kandidaattiin. Toimittaja, joka aikoo suunnitella sivuston ulkoasun ennen sisältöä, ei ymmärrä nettimaailmaa. Ulkoasun pitää tukea sisältöä eikä rajoittaa sitä. Liian usein näkee ulkoasuja, jotka eivät taivu eripituisiin sivuihin, tai joissa ei ole otettu huomioon, että sivusto saattaa laajentua ja navigaatiovalikkoon tarvitaan lisää sivuja.

2. Miten autatte meitä rakentamaan herättävän ja asiakaskeskeisen verkkosivuston?

Toimittaja, joka ei ymmärrä sisällön merkitystä, ei takuulla osaa suunnitella sivustoa, joka palvelee nykyisiä tai uusia asiakkaittasi. Jos toimittaja ottaa lähtökohdaksi nykyiset sivunne tai esitteenne tutustumatta asiakkasiinne ja niiden tarpeisiin, ette saa sivustoa, joka palvelee teidän tavoitettanne. Toimittajan pitää aidosti olla kiinostunut asiakkaistanne ja niiden tarpeista. Vain niin voi suunitella sivuston, joka myy. Asiakkaat vaativat hyvää sisältöä. Jos he eivät löydä sitä teidän sivuiltanne, he siirtyvät muualle.

3. Miten tärkeää on, että sivustolla on makeita efektejä ja toiminnallisuuksia?

Jos toimittaja innostuu kysymyksestä ja uppoutuu kertomaan visuaalisista efekteistä, näyttämään upeita ulkoasuja ja hienoja toimintoja, niin hälytyskellojesi tulisi soida. Kävijäsi eivät halua makeita toimintoja tai ärsyttäviä hidasteita, vaan toimivan sivuston, joka tarjoaa vastauksia – nopeasti. Kyllä, ulkoasu on tärkeä, mutta sisältö on se joka myy.

4. Voimmeko hallita kaikkea kotisivuilla olevaa sisältöä ja rakennetta?

Sisällön pitää olla helposti muutettavissa  ja kehitettävissä. Otsikoita pitää pystyä testamaan, tekstejä hiomaan ja rakennetta muuttamaan. Kotisivujen sisältöä viimeistellään ja trimmataan tekemään myyntiä kävijöiden käyttäytymistä seuraamalla. Se ei saa olla liian vaikeaa. Varmista, että voitte itse lisätä sivuja ja muita materiaaleja ilman, että siihen tarvitaan toimittajan apua.

5. Miten varmistatte sen, että kotisivumme löytyy hyvin hakukoneilla?

Jos toimittaja on sitä mieltä, että hakukoneoptimointi on erillinen palvelu, joka ostetaan erikseen sivuston valmistuttua, löydettävyydestä voi tulla kallis projekti. Hakukoneoptimointi vaatii teknisesti oikeanlaisen sivuston. Jos sivusto on toteutettu väärin, optimointi voi olla miltei mahdotonta. Toimittajan pitää ymmärtää hakukonelöydettävyyden periaatteet, vaikka varsinainen optimointityö hoidettaisiinkin muualla.

Nättejä kotisivuja saa helposti – aidosti myyntiä tukeva sivusto vaatiikin sitten vähän enemmän työtä.