Aito tarina voittaa mainoslauseet – aina!

11.03.2013

Tiedättehän Cafe Regattan, tuon pienen sympaattisen kahvilan Töölössä meren rannalla? Jos ette, niin olisi aika tutustua. On meinaan mainio paikka.

Tuija Riekkinen




Se on meinaan niin mainio, että se on onnistunut kääntämään nykyaikaisen kuluttajan pahimman asiakaspalvelu-painajaisen eli käteismaksemisen sisältömarkkinointinsa ja sosiaalisen median strategiansa tehokkaaksi ajuriksi. Ja vieläpä siten, ettei yrittäjän itsensä tarvitse juurikaan osallistua sisällöntuotantoon, vaan markkinoivaa sisältöä maailmalle suoltavat asiakkaat.

Miten? Siten, että siellä ei siis tosiaan käy minkään valtakunnan muoviläpyskä maksuvälineenä eikä pankkiautomaattia ole tietenkään mailla eikä halmeilla. Kahvihammasta kolottaa ja ulkona olis kiva ilma, mutta käteistä ei ole latin latia. Että tähänkö se tyssää. No, ei tyssää. Cafe Regatassa on nimittäin käytössään sellainen asiakaspalvelukonsepti, että jos ei ole käteistä mukana, niin ei se haittaa – maksat sitten seuraavalla kerralla.

No, ensinnäkin tämäntyyppisellä palvelueleellä on välitön positiivinen shokkivaikutus. Että mitä? Voin maksaa myöhemmin? Seuraava tunnelma on, että wow, aika siistiä ja hetken päästä jaat jo iloisesti kokemuksiasi sosiaalisessa mediassa.

Hommahan toimii tietysti siksi, että valtaosa ihmisistä on kuitenkin niin sanottuja tolokun immeisiä ja saapuvat myöhemmin paikalle kolikot kourassaan. Ja mitä sitten, jos joku ei maksa? Sehän on muutama euroa ja sen Cafe Regatta säästää markkinintikuluissa alta aikayksikön, kun ihanat somelaiset (en kestä, että sorruin tuohon!!) naputtavat tohkeissaan ylistäviä arvioita kotimaiselle ja globaalille yleisölle.

No, nyt joku saattaa kysyä, että miten tästä esimerkistä on apua minulle, vaikkapa B2B-yrityksen sisältöstrategiaa pohtivalle ammattilaiselle.

No, paljonkin.

Ensinnäkin, Cafe Regattan ympärille rakentuu näin tarina, AITO ja kiinnostava tarina. “Se mahtava paikka, missä saa käydä maksamassa myöhemmin, jos ei ole just silloin rahaa mukana”.  Tarinassa ei ole mitään keksittyä tai päälleliimattua, koska se on syntynyt Cafe Regattan uniikista palvelukonseptista eli heidän tuotteestaan – ja siksi se nimenomaan toimii.

Toisekseen. Sisältömarkkinoinnissa ja -strategiassa helmasyntinä on usein se, ettei sisällölle aseteta tavoitteita. Kun ei ole tavoitteita, fokus katoaa. Cafe Regattalla näyttäisi olevan selkeä tavoite; kun tiskin takana palveleva iloinen nuori nainen sanoo nuo maagiset sanat “ei se haittaa, maksa sitten seuraavalla kerralla”, muuttuu se asiakkaiden avulla sosiaalisessa mediassa leviäksi viraaliksi sisällöksi ja sen avulla silkaksi rahavirraksi.

Kolmanneksi, palvelumuotoilussa yhtenä silmiä avaavana metodina on hakea inspiraatiota muidenkin kuin vain oman alan tekemisistä. Oletteko muuten, arvoisat Internet konsulentti-kollegat huomanneet, miten verkkopalveluita konseptoitaessa benchmarkataan lähes aina saman toimialan sivustoja? Ja miten B2B-yritykselle ei kelpaa B2C benchmarkit?

Ehkäpä kuitenkin kannattaa avata silmät ja tarkastella maailmaa laajemmin. Inspiroivin esimerkki saattaakin löytyä sieltä, mistä et hoksannut sitä etsiä.