Lukulistasi on tyhjä

Lähetä lukulista sähköpostiisi:

Väylä

Vaikuttajaviestintää Arttu Lindeman #oikeissatöissä – Uudenlainen ja hauska tapa viestiä valtion infrahankkeesta

Suomen suurin tietyömaa Lahdessa ympäröi kauttaaltaan alueen lähikoulua. Haasteena oli saada ala- ja yläkoululaiset Väylän tiedotuksen piiriin, jotta he seuraisivat työmaan edistymistä ja noudattaisivat sen aikaisia poikkeusreittejä ja turvallisuusohjeita. Nuoret tavoitettiin lopulta käyttämällä heille ominaisia kanavia ja viiteryhmiä: lahtelainen somevaikuttaja Arttu Lindeman lähti mukaan Youtube-kampanjaan, jossa humoristisilla, aiheisiin liittyvillä videoilla tarjottiin tietoa aiheesta ja ohjattiin nuoria mm tunneliräjäytysten edistymisestä kertovaan online-karttapalveluun.

 

Lähtötilanne

Lahden eteläinen kehätie on Väylän massiivinen, keväällä 2017 käynnistynyt rakennushanke. Siihen liittyvä Liipolan tunnelityömaa ja rakennettava kehätie ympäröi väliaikaistiloissa toimivaa Launeen koulua. Koululaisten kulkureitillä sijaitsevan työmaan aikaisten sääntöjen noudattaminen ja turvallisen liikkumisen takaaminen oli viestinnän kärkitavoitteita.

Miten siis saada yhteys lahtelaisnuoriin, jotka eivät seuraa Väylän verkkosivuja, Twitteriä tai Facebookia? Miten kertoa heille turvallisesta liikkumisesta työmaan lähellä, tarjota tietoa työmaan erilaisista vaiheista sekä ohjeistaa, miten tietunnelin louhinnan etenemistä voi seurata online-karttapalvelun kautta?

Valve case Väylä

548 150
impressiota
8 000 €
budjetti
55 000
katsoi koko videon

Ratkaisu

Nuorten tavoittamiseksi rakensimme Youtube- ja Instagram -kampanjan #oikeissatöissä. Kasvot kampanjalle antoi nuorten suosima tubettaja Arttu Lindeman, ja tarkoituksena oli saada mahdollisimman paljon katsojia videopätkille, joilta ohjattiin Lahden karttapalveluun ja tiehankkeen Facebook-kanavaan. Lindeman tutustui tekemillään videoilla (video 1, video 2) tietomallintamiseen, kävi työmaakaivinkoneen kyydissä, kokeili tunnelin poraamista, haastatteli koululaisia sekä tutustui karttapalveluun.

Julkaisimme videot orgaanisesti hankkeen Facebook-sivulla.  Molempia videoita sponsoroitiin myös sivutykkääjien ulkopuolella. Youtubessa hyödynsimme ei-ohitettavia, noin 30 sekunnin mainosvideoita, joista maksettiin kokonaisten katseluiden perusteella.

 

Repesin tolle Liipolan jutulle, nimittäin ite asun just tässä tunnelin yläpuolella ja voin sanoa, että tavarat tippuu hyllyltä.
Noora Pesonen Youtube-kommentti

Tulokset

Nuorison parissa suositun sosiaalisen median vaikuttajan kautta viesti välittyi kohderyhmälle tehokkaasti: Orgaaniset ja sponsoroidut julkaisut tavoittivat lähes 24 000 ihmistä Facebookissa, ja videota katsottiin Lindemanin omalla Youtube-kanavalla peräti 55 719 kertaa. Julkaisut ja videot keräsivät runsaasti myönteisiä kommentteja alueen nuorilta.

Youtube: 300 000 ihmistä katsoi previewn ja yli 55 000 ihmistä katsoi koko videon ja ne keräsivät paljon tykkäyksiä ja kommentteja

Instagram: 171 000 somettajaa näki Artun postauksia työpäivistään. Myös tämä julkaisumuoto kiinnosti: yhteensä yli 15 000 Artun seuraajaa tykkäsi postauksista ja lähes 150 intoutui kommentoimaan

Orgaaniset ja sponsoroidut postaukset tavoittivat lähes 24 000 ihmistä Facebookissa. Videot keräsivät todella paljon sitoutumisia – niitä mm. jaettiin 24 kertaa!

 

“Idea Youtube –kanavan käytöstä tuki mahdollisuutta laajentaa viestintää työmaan naapurissa opiskeleviin koululaisiin, joiden tavoittaminen muita kanavia käyttäen on haastavaa. Kampanjalla pyrittiin tavoittamaan tarkasti rajattu kohderyhmä, jossa onnistuttiin hyvin.” 

Janne Wikström, projektijohtaja, Lahden eteläinen kehätie -hanke, Väylä

 

“On mukava nähdä, miten tutuista asioista kerrotaan uusilla sanoilla. Meille oli tärkeää, että vaikka ote oli tuore, perusasiat, kuten turvallisuus ja faktat olivat viimeisen päälle kunnossa. Kampanjasta saatiin positiivista palautetta ja samalla kohderyhmälle pystyttiin avaamaan maanalaisten työvaiheiden toteutusta. Samalla parannettiin Väylän mielikuvaa, sillä vaikka pääfokus oli tiehankkeen viestinnässä, nuorille suunnattu sisältö mahdollisesti lisää kiinnostusta infra-alaan yleensä.” 

Hanna Ackley
viestintäpäällikkö, Väylä 

Ai perkele nyt oli kyllä hyvä video, huumoria, isoja koneita ja liian pieni kypärä. Ei voi mennä vikaan tolla reseptillä.
Radikaali Youtube-kommentti

Kysy lisää vaikuttajaviestinnästä heiltä:

Minna Kylänpää Senior Communications Consultant & Talent Lead
Kirsi Nurmi Director, Talent Dev & Comms +358 45 2719 559