Google kasvattaa mobiilikäytettävyyden merkitystä

20.04.2015

Mobiililaitteiden käyttö tiedonhaussa kasvaa jatkuvasti, ja Google pyrkii jatkuvasti palvelemaan mobiilisurffaajia paremmin. Google on aiemmin julkaissut arvionsa, jonka mukaan mobiilihakujen määrä tulee ohittamaan tietokoneilla tehtävät haut vuoden 2015 aikana. Google on ilmoittanut parantavansa mobiiliystävällisten verkkopalvelujen sijoitusta luonnollisissa hakutuloksissa.

Joonas Rinne
Head of Inbound and Content Marketing

joonas.rinne@valve.fi
050 596 9335

Mobiililaitteiden käyttö tiedonhaussa kasvaa jatkuvasti, ja tietysti myös Google pyrkii jatkuvasti palvelemaan mobiilisurffaajia paremmin. Google on aiemmin julkaissut arvionsa, jonka mukaan mobiilihakujen määrä tulee ohittamaan tietokoneilla tehtävät haut vuoden 2015 aikana. Viime marraskuussa Google myös helpotti mobiiliystävällisten verkkopalvelujen löytämistä merkkaamalla ne hakutuloksiinsa.

Uusi päivitys odottaa taas huomenna, sillä helmikuun lopulla Google ilmoitti parantavansa mobiiliystävällisten verkkopalvelujen sijoitusta luonnollisissa hakutuloksissa 21.4.2015 alkaen. Uusi algoritmipäivitys siis kasvattaa mobiilikäytettävyyden merkitystä entisestään.

Algoritmipäivityksen vaikutus jakaantuu kahtia:

  1. Enemmän mobiiliystävällisiä sivustoja hakutuloksissa. 21.4.2015 alkaen Google kasvattaa mobiilikäytettävyyden merkitystä ja sen vaikutusta sivustojen hakutuloksiin. Googlen mukaan päivityksellä tulee olemaan merkittävä vaikutus kaikkiin mobiilihakujen hakutuloksiin kaikilla kielillä kaikkialla maailmassa. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, että responsiivinen suunnittelu on Googlen suosittelema tapa mobiilioptimoidun sisällön esittämiseen.
  2. Enemmän sovellusten sisältöä hakutuloksiin. Jo helmikuusta alkaen Google on indeksoinut mobiilisovellusten sisältöä hakutuloksiin niille kirjautuneille käyttäjille, joilla kyseinen sovellus on asennettuna. Tämän johdosta etenkin Android-käyttöjärjestelmän käyttäjät voivat törmätä yhä useammin hakutuloksiin, joista päätyy suoraan lataamaansa sovellukseen.

Panostus mobiilikäytettävyyteen toistaiseksi melko vähäistä

Uutinen saa toivottavasti myös monet suomalaisyritykset huomioimaan mobiilikäyttäjiä paremmin. Mobiilikäytettävyyteen on nimittäin toistaiseksi monissa yrityksissä reagoitu yllättävänkin hitaasti. Olemme Digityksellä (nykyisin osa Valvea) kartoittaneet kahdessa tutkimuksessa sekä Suomen johtavien kasvuyritysten että tieto- ja viestintätekniikan alan (Tivi250) organisaatioiden verkkopalveluiden mobiilikäytettävyyttä osana modernia markkinointia. Molempien tutkimusten tulokset paljastivat, että verkkopalveluiden mobiilikäyttäjiä huomioidaan heikosti:

  • 44 prosenttia kasvuyrityksistä ei ollut kiinnittänyt lainkaan huomiota verkkosivustonsa mobiilikäytettävyyteen (2015 tammikuu)
  • 16 prosenttia kasvuyrityksistä mobiilikäytettävyys oli teknisesti moitteettomalla tasolla (2015 tammikuu)
  • 56 prosenttia Tivi250-yrityksistä ei ollut kiinnittänyt lainkaan huomiota verkkosivustonsa mobiilikäytettävyyteen (2014 tammikuu)
  • 7 prosenttia Tivi-yrityksistä mobiilikäytettävyys oli teknisesti moitteettomalla tasolla (2014 tammikuu)

Tutkimustulokset osoittavat, että mobiilikäyttäjien huomioinnissa on selkeästi parantamisen varaa – nyt on siis viimeistään aika nostaa mobiilin käyttökokemuksen kehittäminen tehtävälistalle. Jollet ole varma sivustonne mobiilikäytettävyyden nykytilanteesta, kannattaa sivustolle suorittaa Googlen Mobile Friendly -testi.

Lopuksi haluan vielä muistuttaa, että sivuston optimointi mobiiliin ei ole ainoastaan tekninen toimenpide, vaan markkinoijien tehtävänä on optimoida myös sivuston sisältö mobiiliin. Tähän aiheeseen palaamme varmasti tarkemmin lähiviikkoina.

Lue lisää aiheesta