Reaaliaikainen TV-mainonta oikeasti relevantti uutuus mainostajille

30.09.2016

MTV:n myyjien salkuista löytyy reaaliaikaista TV-mainontaa. Kysyimmme Merja Hartonevalta, kuinka hän asemoi Wake Dynamiten lisäarvon televisiomainonnan myyntitilanteessa.

Tarja Finni
Customer ManagerWakeDynamite

tarja.finni@valve.fi
0400 249 712

Reaaliaikainen mainonta on merkittävä uutuus pitkään samanlaisena pysyneessä mainoskentässä. Olemme pohtineet paljon parasta tapaa levittää dynaamisen mainonnan ilosanomaa. Asia, joka on niin helposti määriteltävissä saattaakin olla juuri siksi vaikea uskoa todeksi. “Voiko se toimia noin?” on usein kuultu kysymys, kun esittelemme WakeDynamitea asiakkaille tai heidän asiakkailleen. Se kuulostaa monista liian hyvältä ollakseen totta. Toki se imartelee meitä, mutta tarvitaan enemmän, että asiakas tekee päätöksen dynaamisen mainonnan käytöstä.

Jos uuden tuotteen tuomaa hyötyä ei voida vielä esittää numeroina, niin ohjaako asiakasta pääsääntöisesti järki?

MTV:n myyjillä on myyntisalkussaan reaaliaikainen TV-­mainonta, Valveen WakeDynamite. Kysyimme heidän Brand Manageriltaan, Merja Hartonevalta , kuinka hän asemoi Dynamiitin lisäarvon televisiomainonnan myyntitilanteessa ja kuinka hän sen asiakkaalleen tarjoilee.

Merja aloitti heti ytimekkäästi. “Myyjän pitää tuntea asiakaskuntansa niin hyvin, että uskaltaa tarjota uutta tuotetta, esim. Dynamiittia mainostajalle relevanttina tuotteena. Pitää olla rehellisesti relevanttia.”

Kun löytää sellaisen asiakkaan ja kustannukset ovat kohtuulliset, asiakas on kiinnostunut. Merja kertoo, että isot asiakkaat haluavat usein first in media­ ratkaisua. Silloin uutuusarvo on tärkeä päätöksenteon driveri.

Entä pystytkö päättelemään, kenelle ei reaaliaikaista mainontaa välttämättä kannata lähteä tarjoamaan?

Merjan mukaan monille asiakkaille televisiomainonnan tärkein tehtävä on imagon tekeminen. Siihen reaaliaikaisuus ei välttämättä tuo välitöntä lisäarvoa, mutta luovasti ajateltuna tarjoilee valtavat mahdollisuudet.

Tietyissä tapauksissa numeeriset arvot aktivoivat, etenkin jos riittää, että kohderyhmän saavutettavuus on korkea. Kuitenkin tietyt yritykset eivät näe reaaliaikaisuudessa nostetta, sillä se toteutuu heillä verkkokaupan kautta ja on toteutunut jo pitkään. Matkailuala on tästä hyvä esimerkki. Ihmiset pääsääntöisesti etsivät netistä äkkilähtö tarjoukset, Merja toteaa. Kuitenkin näissäkin tapauksissa hetkeen reagoiva reaaliaikaisuus voisi luoda uudenlaista jännitettä ja aktivoitumista.

Reaaliaikainen mainonta puree hyvin sellaisiin tuotteisiin tai palveluihin, joita pystytään myymään volyymilla. Tai tuote, joka on uutuus tai jonka saatavuus on rajoitettua tai kausiluonteista. “Nyt Stockmannilta nyhtökauraa 2000 pakkauksen erä!” vinkkaa Merja. Viimeisiä varastossa olevia ruohonleikkureita voi mainostaa sisäänheittotuotteina, kuitenkin taustalla vaikuttaa toive saada asiakas kauppaan ostamaan kaikkea muutakin. Tai vaikka parempi ruohonleikkuri. Silloin reaaliaikainen mainonta on hyvä väline. Lisäksi ajatuksesta “nokittaminen” voisi syntyä paljon herkullista lisäarvoa näkyvyyteen; esim.keskenään kilpailevien hyödykkeiden samanaikaiset kampanjat.

Ovatko television mainosasiakkaat helposti innostuvia, Merja?

“Monesti he pelkäävät, että uusi vaatii heiltä jotain tekemistä. Usein riittää avaimet käteen tuote, jolla on taatut tavoitteet ja asiakkaan tehtäväksi jää raakamateriaalin toimittaminen.” Merja toteaa.

Siksi on tärkeää, että tuote tehdään turvalliseksi mainostajalle, ettei tule “pallo jalassa” tunnetta. Tässäkin tapauksessa pätee vanha kunnon Maslow’n tarvehierarkia, jossa ensimmäiseksi tyydytetään perusturvallisuuden tarve ja sen päälle aletaan tarjota lisätarpeita. Kun asiakkaalla on luottavainen ja turvallinen olo aikaisemman asiakassuhteen ja onnistumisten pohjalta, päätös uudesta toimintamallista on helpompi tehdä ja siihen lähdetään mukaan avoimemmin mielin, vaikka asiakkaan rooli hieman muuttuisikin.

Käyttäjäkokemuksen helppous onkin ollut meillä Valveella avainasemassa Dynamiitin kehitystyössä.

Missä piilee lisää potentiaalia television reaaliaikaiselle mainonnalle, Merja?

“Esimerkiksi Somessa. Reaaliaikaisuutta voi hyödyntää uudessa tavassa käyttää sosiaalista mediaa “ vastaa Merja.

Esimerkiksi sopisi dynaaminen kaupallinen näkyvyys ohjelmien sisällä, etenkin suorien lähetysten virrassa. Suorat urheilutapahtumat ovat tärkeä reaaliaikaisen mainonnan alusta, mutta WakeDynamiitilla voidaan tuoda myös sosiaalisen median kanavat esim. tykkäyksinä ohjelmien sekaan. Tällä tavoin tuotesijoittelun kautta voisi aktivoida ihmisiä sekä seuraamaan ohjelmaa, että poimimaan itselleen etua. Vaikkapa “Bongaa Putouksesta mahdollisimman monta nnn­tuotteen logoa ja voita liput seuraavaan Putoukseen!” Silloin reaaliaikainen mainonta toteutuisi myös katsojalle henkilökohtaisesti elämyksellisenä. Tällainen yhteistyö tuo tuotantoyhtiöillekin lisää väyliä tekemiseen ja ohjelmayhteistyöhön.

Lisäksi on tärkeää tietää, kuinka nykyiset nuoret some­natiivit näkevät television ja somen liiton ja kuinka he haluaisivat siitä hyötyä.

Järki vai tunne, Merja?

“Lopulta se on aina tunne.”

Kiitos paljon ja vauhdikasta myyntiä!

WakeDynamite teki reaaliaikaisesta mainonnasta mahdollista sekä televisiossa että kaikissa digitaalisissa julkaisupinnoissa. Se elää ja muuntuu käyttötarkoituksensa mukaan, kuten hyvät ja mieleenpainuvat hetketkin.

Heitä ideasi rohkeasti kehiin ja ole aktiivinen uuden omaksuja ja hyödynnä brändisi erottautuminen!

Ja hei! “Race for relay, WakeDynamite no delay!”