Viisi lähtökohtaa sisältömarkkinoinnissa onnistumiselle

10.04.2014

Sisältömarkkinoinnin hyötyjä ei enää tarvitse useimmille suomalaisille organisaatioille perustella. Nyt pohditaan, miten siinä onnistutaan parhaiten.

Joonas Rinne
Head of Inbound and Content Marketing

joonas.rinne@valve.fi
050 596 9335

Olen tavannut kuluneen kevään aikana useita mielenkiintoisia organisaatioita, jotka parhaillaan virittelevät sisältömarkkinointikoneistojaan. Näiden keskustelujen pohjalta on nostettavissa esiin yksi selkeä havainto: sisältömarkkinoinnin hyötyjä ei enää tarvitse useimmille suomalaisille organisaatioille perustella. Tällä hetkellä pohditaan ennemminkin sitä, miten homma hoidetaan tehokkaasti. Digityksellä (nykyisin osa Valvea) käytämme erilaisia malleja konkretisoimaan ja jäsentämään helposti rönsyilevän sisältömarkkinointiympäristön hallintaa. Mallien esiasteena voidaan nähdä erilaiset ohjeistukset. Seuraavassa jaankin ohjeistukseni teille, jotka suunnittelette sisältömarkkinointikoneiston rakentamista.

1. Aseta tavoitteet

Sisältömarkkinoinnissa onnistumiselle on asetettava tavoitteet, vaikka se ainakin aluksi haasteellista onkin. Ilman tavoitteita ette kuitenkaan tiedä, miten onnistutte ja mihin suuntaan sisältömarkkinointinne on menossa. Ette myöskään tiedä mitkä sisällöt toimivat ja mitkä eivät. Aloittakaa selkeillä mittareilla kuten lukijoiden määrällä, vierailujen kestolla ja sosiaalisen median jaoilla. Myöhemmin voitte lisätä tarkempia ja liiketoiminnallisesti tarkempia mittareita, kuten liidejä ja suoraa myyntiä. Sinua saattaa kiinnostaa myös artikkelimme: Millaisia tavoitteita tulee asiantuntijablogille asettaa?

2. Luo aidosti lukijalle hyödyllistä sisältöä

Yksi tyypillisimmistä aloittelevan sisältömarkkinoinnin ongelmista on se, että tuotetut sisällöt ovat liian geneerisiä eli yleisluonteisia. Sisältöä saattaa olla kyllä mukava lukea ja se koskettaa monia, mutta ongelmana on se, ettei se aidosti hyödytä ketään. Suunnitelkaa tarkasti ostaja-/lukijapersoonat, jolle sisältöjä kohdennatte. Miten lukija käytännössä, helposti ja yksinkertaisesti hyötyy tuottamastanne sisällöstä?

3. Luo sisältökalenteri

Huolella suunniteltu on puoliksi tehty. Jokaisella sisältömarkkinointiorganisaatiolla on oltava sisältökalenteri ja kirjatut prosessit sisällöntuotannosta, tulosten seurannasta ja sisällön jakelusta. Sisältömarkkinointi vaatii toimiakseen myös johtajan. Päättäkää kenen vastuulla sisältösuunnitelmassa pysyminen on – muistakaa varata tähän myös reilusti työaikaa. Mikäli sopivaa henkilöä ei tehtävään talon sisältä, löydy palkatkaa tehtävään henkilö tai sisältömarkkinoinnista vastaava toimisto – tähän saumaan allekirjoittaneella on myös heti suositella toimistoa, joka saa sisältömarkkinoinnin vaatimat prosessit paikalleen kädenkäänteessä :-).

4. Huolehdi sisällön jakelusta

Verkko on täynnä laadukkaita sisältöjä, joiden tuottama lisäarvo on heikko. Syynä tähän on lähes poikkeuksetta sisältöjen huonosti hoidettu jakelu. Etenkin suomalaisyritysten kohdalla esimerkkejä löytyy valitettavan paljon: laadukkaat, tuhansia euroja maksaneet videot, saavuttavat vain joitakin kymmeniä Youtube-katselukertoja, laadukkaat blogiartikkelit saavat muutamia twiittauksia ja huikeat asiantuntijoiden viikkokaupalla työstämät whitepaperit makaavat niin syvällä verkkopalvelun syövereissä, ettei niihin voi törmätä kuin täysin vahingossa. Kun laadukkaita sisältöjä tuotetaan, ei tehtyä työtä kannata heittää romukoppaan hoitamalla sisältöjen jakelu huolimattomasti. Sinua saattaa kiinnostaa myös artikkelimme: 10-4-1-sääntö tehostaa viestintää sosiaalisessa mediassa

5. Sitouta organisaation johto

Sisältömarkkinoinnin käynnistäminen on tärkeä strateginen valinta, joka vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Samalla se mahdollista aivan uudenlaisen arvontuotannon asiakkaille. Kun huolehditte tavoitteiden asettamisesta ja seurannasta (kohta 1) sekä huolellisesta suunnittelusta (kohta 3) on johdon tuki varmasti helpommin saavutettavissa.

Takaisin blogien etusivulle

Lue lisää aiheesta