Ensimmäisen päivän parhaat palat Hubspotin Inbound-konferenssista

HubSpotin jokasyksyinen Inbound-konferenssi on päässyt kunnolla käyntiin helteisessä Bostonissa, ja Valve on tietysti menossa mukana tänäkin vuonna. Taistelupari Joonas ja Arttu paketoivat modernin markkinoinnin karnevaalin keskeisimmän annin ensimmäisen päivän osalta – luvassa on katsaus HubSpotin odotettuihin tuotejulkistuksiin sekä CEO Brian Halliganin näkemys siitä, mihin menestyvät organisaatiot panostavat lähivuosina. Olkaa hyvät!

Inboundin odotetuinta antia ovat jo vuosia olleet HubSpotin tuotejulkistukset. Järjestelmää kehitettiin alun perin pienten yritysten tarpeisiin, mutta jo parin vuoden ajan yrityksen kiikarit ovat selkeästi tähynneet suurriistaa. Isoille organisaatioille suunnattua Enterprise-tasoa vahvistettiin tuoteportfolion jokaisella sektorilla. Merkittävimpiä julkistuksia olivat esimerkiksi kansainvälisen organisaation johtamiseen tehdyt parannukset: käyttäjien parempi tiimitys, eri maaorganisaatioiden eriytetty analytiikka ja eri sisältöjen antaminen vain tietyn tiimin käyttöön ovat ominaisuuksia, jotka tekevät tuotteesta huomattavasti houkuttelevamman isommille organisaatioille. Päivityksiä esitelleen SVP Christopher O’Donnelin sanoin “Never worry outgrowing HubSpot”. Olemme Valveella toivoneet HubSpotin tosissaan haastavan suuryrityksille suunnatut ratkaisut ja otammekin nämä uutiset iloisina vastaan.

WhatsApp Image 2018 09 06 at 05 37 38

Liikkuvan kuvan suosio niin markkinoinnissa kuin yleisestikin ei ole jäänyt HubSpotin tuotekehityksessä huomaamatta. Sekä Enterprise- että keskitason Professional-käyttäjille onkin rakennettu täysin uudet video-ominaisuudet. Esimerkiksi henkilökohtaisiin sähköposteihin voi kuvata mukaan videotervehdyksen tai näytön nauhoituksen suoraan järjestelmästä. Lisäksi työkalu mahdollistaa esimerkiksi CTA-painikkeiden ja lomakkeiden liittämisen videon päälle. Myös raportointivalmiudet ovat saaneet devaajilta rakkautta osakseen – tämä ennen ehkä HubSpotin pieneksi heikkoudeksi laskettava osa-alue on näiden päivitysten myötä kääntymässä vahvuudeksi ja järjestelmä on todellakin modernin markkinoinnin komentokeskus.

Ääneen pääsivät myös yrityksen perustajakaksikko, toimitusjohtaja Brian Halligan ja teknologiajohtaja Dharmesh Shah. Brian saapasteli lavalle rokkistaran elkein ja kertoi näkemyksistään asiakaskokemuksesta ja -keskeisyydestä. Asiakkaiden systemaattiseen ja yksilöityyn palvelemiseen ja ilahduttamiseen panostamisella on hänen mukaansa korkeampi ROI kuin myynnillä ja markkinoinnilla 2020-luvun koittaessa. Vieläkö tällä “oivalluksella” on uutisarvoa? Ilmeisesti. Todettakoon, ettei Brianin hetki valokeilassa rajoittunut tähän, vaan hän esitteli myös HubSpotin uutta toimintafilosofiaa sekä draivereita muutoksen takana. Nämä ansaitsevat kokonaan oman kirjoituksen, mutta vaikuttaa todellakin siltä, että HubSpot pysyy aallon harjalla jatkossakin ja kurssi on kohti kiihtyvää kasvua.

Vaikka suurin osa Inboundin sisällöstä painetaan läpi tiukalla bisnesnäkökulmalla, mahtuu mukaan myös leppoisampia sessioita. Esimerkiksi verkkokauppa-alusta Shopifyn perustaja-toimitusjohtaja Tobi Lütken haastattelua seurasi satoja ihmisiä. Miljardööriksi erittäin maanläheinen Tobi avasi ajatusmaailmaansa liittyen muun muassa koulutukseen, yritysvastuuseen ja demokratiaan. “Kuluttajan ostopäätökset ovat demokratiaa” – Tobin mukaan kuluttajan kukkarolla on enemmän valtaa kuin muutaman vuoden välein täytetyllä äänestyslipukkeella.

Vieläkin kauempana markkinoinnista ja liiketoiminnasta oli Mo Gawdatin keynote-sessio. Vaikka Mo onkin toiminut muun muassa johtajana Googlen tuotekehityksessä, oli hänen puheensa aiheena onnellisuus. Hän on tarkastellut onnellisuutta insinöörin lasien läpi soveltaen teknillisessä tutkimuksesta tuttua metodologiaa. Raportti Inbound-konferenssin ensimmäisestä päivästä päätettäköön Mon ehkä keskeisimpään havaintoon: ihmisen tehdasasetus on onnellisuus!

Arttu Tuuppa
Inbound Marketing Specialist, Brand & Digital
‹ Takaisin