Klikinsäästäjän vinkit sosiaaliseen mediaan

Sosiaalisessa mediassa syntyy jatkuvasti uusia villityksiä ja ilmiöitä ja globaalit someverkostot mahdollistavat sen, että ilmiöt leviävät laajalle hyvin nopeasti. Tarkastelimme webinaarissamme sosiaalista mediaa ja sen ilmiöitä yhdessä Klikinsäästäjän toimitusjohtajan Lauri Skönin kanssa. Tarkemmin ottaen pureuduimme ilmiöiden syntymiseen ja hyödyntämiseen yrityksen näkökulmasta. Tässä kirjoituksessa käymme tiivistetysti läpi webinaarin pääpointit ja Klikinsäästäjän vinkit someen.

Sosiaalisen median ilmiöiden valjastamisesta liiketoiminnan ajuriksi voi olla valtavat hyödyt. Esimerkiksi Super Bowlissa shown varastaneen Tide-pyykinpesuaineen mainokset ja niitä seurannut someilu ja meemeily varmasti näkyvät myyntiluvuissa.

Kotimaisempi esimerkki on webinaarissa vieraillut Klikinsäästäjä, joka rakensi trendin ympärille bisneksen ja nousi itsekin ilmiöksi. Harvan organisaation kannattaa kuitenkaan aktiivisesti pyrkiä luomaan ilmiöitä.

Globaalin tai edes kansallisen yleisön kosiskelun sijaan parempi panos-tuotto-suhde saavutetaan todennäköisesti tavoittamalla haluttu kohderyhmä massojen sijaan, kuten Forbeskin totesi vuoden 2018 sometrendejä arvioidessaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö jokainen voisi oppia jotain sosiaalisen median trendin varaan liiketoimintansa rakentaneilta somettajilta.

Sosiaalisen median hyödyt

Sosiaalinen media on vakiinnuttanut paikkansa useimpien B2C-yritysten kanavapaletissa, ja myös moni B2B-markkinoilla operoiva organisaatio luovii taitavasti eri kanavissa.

Malliesimerkkejä löytyy koti-Suomestakin. Esimerkiksi KONE on somessa kuin kala vedessä, ottakaapa seurantaan vaikka KONEen  ja IBM Watson -tekoälyn yhteistyönä syntyneet älykkäät liukuportaat, jotka twiittailevat kuulumisiaan Lontoosta. Sosiaaliseen mediaan mahtuu KONEen lisäksi muitakin, joten tässä vielä kertauksena tärkeimmät hyödyt, joita yritys kuin yritys toimialasta riippumatta voi somen avulla saavuttaa:

1. TUNNETTUUDEN KASVATTAMINEN

Miljardit ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa. Ja kyllä, juuri edellä sanoin, että relevantin kohderyhmän tavoittaminen riittää globaalin yleisön sijaan, mutta eiköhän sinunkin kohderyhmäsi edustajat sisälly edellä mainittuihin miljardeihin käyttäjiin. Sosiaalisen median kanavat ovat kustannustehokkaita ja skaalautuvia foorumeita tietoisuuden kasvattamiseksi ja brändisi esiin tuomiseksi.

2. SIVUKÄVIJÖIDEN HOUKUTTELU JA LIIDIEN GENEROINTI

2010-luvulla modernien markkinoijien mantraksi muotoutunut inbound-markkinointiprosessi alkaa kävijöiden houkuttelulla verkkosivuille, joissa heidät yritetään saada konvertoitumaan liideiksi useimmiten lataamalla jotain hyödyllistä sisältöä. Varsinkin B2B-liiketoiminnassa tasainen inbound-liidien virta pitää myyntiosaston virkeänä. Sosiaalisen median eri kanavien tarjoamia mahdollisuuksia verkkokävijöiden houkuttelemiseksi ei siis kannata jättää käyttämättä.

3. LIIDIEN JA ASIAKKAIDEN SITOUTTAMINEN

Ylläpitämällä dialogia nykyisten asiakkaiden kanssa ja tarjoamalla heille relevanttia sisältöä sosiaalisessa mediassa he voivat sitoutua yhä tiiviimmin yritykseen ja brändiin. Samalla tapaa potentiaalisia (lue: tulevia) asiakkaita voidaan hellävaraisesti ohjata lähemmäs ostopäätöstä.

Klikinsäästäjän vinkit huomion herättämiseksi sosiaalisessa mediassa

On mahdotonta ennustaa, millaiset asiat sosiaalisessa mediassa kasvavat maan- tai jopa maailmankuuluiksi ilmiöiksi. Täysin odottamattomatkin tapaukset voivat tarpeeksi tuulta siipiensä alle saadessaan levitä kulovalkean tavoin globaaleissa kanavissa. Aina ei tavoitteena ole ilmiön luominen; myös hento ravistelu ja huomion herättäminen on tehokas markkinointikeino.

Klikinsäästäjän Lauri nostikin esille muutaman pointin, jotka kannattaa pitää mielessä yrittäessään saada yleisöäsi kiinnittämään huomiota yritykseesi ja sen somepresenssiin.

  • Tarvitaan omaperäinen idea, joka kohahduttaa vastaanottajaa. Toiset ihastuu, toiset vihastuu. Toisaalta jos kaikki vihastuu, on menty metsään ja oikein huolella, kuten esimerkiksi Pepsin ja Kendall Jennerin fiaskossa
  • Ajoituksella on erittäin suuri merkitys – täytyy olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Ajankohtaiseen aiheeseen tarttumalla voi maksimoida tempauksen huomioarvon. Tämä kai Pepsilläkin oli mielessä, mutta heitä paremmin ajoituksessa onnistui esimerkiksi Valve-perheeseen kuuluvan mainostoimisto Folkin ja Kokkikartanon joulun alla toteuttama Joululaatikkolive, jossa tuhannet ihmiset seurasivat Kokkikartanon lanttu- ja bataattilaatikoiden paistumista teollisuusuunissa.
  • Pitää olla uskallusta kokeilla rohkeasti uusia asioita, kuten erilaisia kanavia ja sisältöjä. Tässä onnistui hienosti esimerkiksi WWF, joka toi #Norppalivellä norppabongauksen sosiaaliseen mediaan.
  • Ole aito ja anna brändille kasvot. Määrittele yrityksesi rooli sosiaalisessa mediassa.

Mikäli valokeilaan pyrkiminen ei tunnu luontevalta omalle brändille, kannattaa seurata mikä yleisesti ottaen somessa puhututtaa. Sivustakatsojanakin voi tunnistaa nousevan trendin tai ilmiön, johon osallistumalla voi saada osansa huomiosta. Vähintäänkin oman alan trendejä kannattaa pitää silmällä sosiaalisessakin mediassa.

Oli yritys sitten trendissä peesaamassa tai primus motorina, tärkeää on, että ilmiötä osataan hallita ja tarvittaessa myös tehdä korjausliike ja myöntää, mikäli mentiin liian pitkälle. Avoimuutta ja rehellisyyttä arvostetaan aina.

Katso webinaaritallenne tästä:

 

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist