Kuka auttaisi yksinäistä markkinointipäällikköä?

Markkinointipäällikön tehtävä on usein vähintäänkin haastava ja yksinäinen. Markkinointi on monessa pienessä ja keskisuuressa B2B-yrityksessä resursoitu ainakin 5–10 kertaa pienemmäksi kuin myynti. Samalla markkinoinnilta vaaditaan äärimmäistä moniosaamista. On osattava luoda sisältöjä, hallittava Googlen hakukonenäkyvyyden tuoreimmat niksit, kehitettävä verkkosivujen konversioita, parannettava markkinoinnin automaatiota ja lista jatkuu. Kuulostaako tutulta?

Minulle se kuulostaa, koska olen itse kokenut vastaavan omalla työurallani. Markkinoinnista tulee jatkuvaa priorisointia, jossa ison kuvan hahmottaminen katoaa arjen tohinassa. Tekemisen kirkkaus ja merkityksellisyys häviävät kohinan keskellä. Markkinointia revitään joka suuntaan, ja kiltille sekä miellyttämisenhaluiselle ihmiselle on vaikeaa sanoa muille ei. Kehityshankkeet ja kaikki lisäarvoa tuottava tekeminen jäävät helposti taka-alalle, kun edellisten hankkeiden läpiviemisessä on hommaa riittämiin.

Markkinointi on myynnin juoksupoika…

Kaikki luova ja rohkea uuden kokeilu jäävät taka-alalle, kun markkinoinnista on tullut selviytymistä. Tee Powerpoint-esitys, hoida webinaarikutsut, järjestä henkilökuvaukset.

… ja johdon talonpoika.

Samalla markkinoinnilla on uskottavuusongelma. Johto ei näe panostamisen tarvetta, kun ei nähdä potentiaalia resurssien lisäämiselle ja markkinointipäällikön ajankäytön tehostamiselle. Markkinointi ei tälläkään hetkellä tue kasvua riittävästi, niin miksi panostaa lisää?

Markkinointi luo arvon, myynti neuvottelee ehdot

Monessa suomalaisessa yrityksessä johto ei ymmärrä panostaa markkinointiin riittävällä tasolla, koska ei hahmota sen koko potentiaalia. Insinöörikansalle kaikki näkymätön ja aineeton on pelottavaa sekä vaikeasti hahmotettavaa. Markkinoinnista vähillä resursseilla tulee pikkuista näpertelyä, joka ei tuota tuloksia. Sisältöjä ei luoda riittävästi brändin tunnettuuden ja uniikin arvolupauksen vahvistamiseksi. Blogeja ja artikkeleita ei tuoteta tarpeeksi tukemaan asiakkaan ostoprosessia. Sisällöt ovat kuivia ja tylsiä, kuin maakuntien sääuutiset.

Brändin potentiaalia ei ymmärretä riittävällä tasolla myynnin vauhdittamisessa. Brändin vaikutus näkyy ja kuuluu jokaisessa kohtaamispisteessä: miten asiakkaat reagoivat soittoosi, keitä pääset tapaamaan, miten nopeita ja tehokkaita myyntiprosessit ovat, kuinka paljon saat tarjouspyyntöjä.

Brändin rakentamista on kaikki ne teot, jotka kasvattavat kassavirtoja erilaistamisen keinoin – Jari Sarasvuo

Mikä avuksi?

  • Kytke markkinointi tiukemmin yrityksen strategiaan ja liiketoiminnan tavoitteisiin.
  • Johda tekeminen strategisista tavoitteista käsin sekä määrittele markkinoinnin KPI:t ja välietapit.
  • Keskustele avoimesti johdon kanssa tavoitteista ja resursseista.
  • Osaa sanoa ei, ja valitse tärkeimmät hankkeet ja prioriteetit.
  • Tee pilotteja, juhli onnistumisia.
  • Ota parhaat opit yrityksistä, joissa markkinointi on keskeisessä asemassa ja muokkaa niitä omaan toimintaan sopiviksi.
  • Tee markkina-analyysiä ja asiakastutkimusta.
  • Opi B2C:stä.
  • Kumppani avuksi:
    • Yksisarvista ei ole olemassakaan: yksi ihminen ei voi hallita kaikkia markkinoinnin eri osa-alueita
    • Kumppanilta saat jokaisen erikoisalueen asiantuntijan
    • Vauhtia kehitykseen ja kasvuun
    • Sparrausapu myös strategisella tasolla
    • Erityisprojektien kiihdyttäminen (mm. tapahtumat, verkkosivut, markkinoinnin automaation käyttöönotto)
  • Tunnista henkilökohtaiset vahvuudet ja heikkoudet –> pelaa vahvuuksilla ja hae kumppania ja osaajia, joilla heikkoutesi ovat vahvuuksia.
  • Valitsemalla oikean kumppanin saat mahdollisuuden viedä yrityksesi markkinointia suuntaan, jossa se aidosti tukee yrityksesi strategisten tavoittteiden saavuttamista.

Tarvitsetko apua ja lisäkäsiä yrityksesi markkinoinnin kehittämiseen? Ota yhteyttä, niin kartoitetaan, miten voisimme olla avuksi!

Autamme Valveella B2B-yrityksiä kasvamaan markkinoinnin ja viestinnän saralla.

Markus Valtonen | Growth Manager | markus.valtonen@valve.fi | +358 50 512 0023

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist