Mikä on edelleen tärkeää markkinoinnissa 2021?

Meillä markkinoijilla on taipumus käyttäytyä kuin futisjunnut Intersportin kenkähyllyllä. Kevään koittaessa ja nurmikenttien tuoksun huumatessa suuntamme kenkäostoksille, jolloin innostumme helposti kaikesta uudesta ja kiiltävästä. Tämä tapahtuu erityisesti alkuvuodesta, jolloin monesta tuutista tuppaa ”XY-aihe trendit MMXXI-vuosi” -julkaisuja.
Intersportin kenkähylly ei saisi kuitenkaan viedä keskittymistä perusasioista.

Maailman parhaimmat pelaajat, kuten Lionel Messi tai Robert Lewandowski, treenaavat edelleen harjoitteita, jotka tulivat heille tutuiksi lapsina. On helpompi rakentaa erikoisominaisuuksia ja hyödyntää huippukenkiä, kun perustaidot ja kestävyys ovat kunnossa.

Mitkä ovat markkinoinnin perusharjoitteet, joita pitäisi toistaa kuin Messi ja Lewandowski katukentiltä Allianz Arenalle ja Camp Noulle asti?

Yksi näistä harjoitteista on brändin erottautumistekijöiden ja uniikin arvolupauksen kirkastaminen.  Toimintaympäristön ja asiakkaiden käyttäytymisen muuttuessa on hyvä kirkastaa yrityksen uniikki arvolupaus. Kun tätä työtä tehdään säännöllisesti ja ollaan valppaana muutoksista, markkinoinnin sisällöntuotanto ja taktisempi tekeminen paranevat. Markkinointi pystyy yhdessä myynnin kanssa muotoilemaan uniikin arvolupauksen ydinviesteiksi ja teemoiksi, joita lähdetään korostamaan sisällöissä. Lisäksi myyntiä kasvattavat taktiset markkinoinnin kampanjat tehostuvat, kun brändin uniikki arvolupaus ja tunnettuus ovat vahvoja.

Toinen ikuisuusteema ja harjoite on asiakasymmärrys. B2B-markkinoinnissa ja -myynnissä meillä on monella taipumus luulla, että tunnemme asiakkaan riittävän hyvin. B2B-liiketoiminnassa asiakassuhteet ovat usein läheisimpiä ja syvempiä kuin B2C-liiketoiminnassa, joka saattaa synnyttää illuusion, jossa yliarvioidaan kyvyt ymmärtää asiakkaan ostoprosessia ja tarpeita. Totuus on kuitenkin usein toinen.

Tähän voisimme laittaa kuvan jäävuoresta merellä, josta 20 % on pinnan yläpuolella ja 80 % yläpuolella. Vaikka näemme 20 % jäästä, se ei tarkoita sitä, että ymmärtäisimme 80 % muusta osasta riittävän hyvin. Lisäksi, kun asiakkaiden mieltymykset, halut ja tarpeet muuttuvat, ei meillä B2B-markkinoijilla ole varaa yliarvioida kykyämme ymmärtää asiakasta riittävällä tasolla.

Kolmas harjoite on sisällöntuotanto ja tarinankerronta. Sisällöt ovat kuin syötöt ”höynässä” tai lyönnit pallottelussa. Tarinankerronta on taas kuin Messin peliäly tai Lewandowskin viimeistely. Ne luovat vahvemman sidoksen fanin ja pelaajan välille, täten luoden voimakkaampaa tunnetta siitä, että tässä ollaan jonkin taianomaisen äärellä.

Vaikka saatamme kuvitella, että markkinointi on välineurheilua ja se voittaa, jolla on isoimmat pelimerkit, ei tämän tarvitse olla totta. Niin Messi kuin Lewandowski ponnistivat vaatimattomista olosuhteista samalla luottaen työntekoon ja perusasioiden kunnioittamiseen. Lopulta se voittaa, joka on valmis tekemään eniten töitä kehittyäkseen, samalla unohtamatta perusasioiden väsymätöntä toistamista.

Silloin Intersportin kenkähyllystäkin saa valittua ne oikeat kengät, joilla voi aloittaa Camp Noun valloittamisen.

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist