Miten HubSpot hyödyntää koneoppimista?

Koneoppimiselle povataan monia mullistavia käyttökohteita, kuten itseajavat autot, mutta sillä on nyt jo paikkansa markkinointiteknologiassa. Tähän listaan on koottu HubSpotin ominaisuuksia, joissa hyödynnetään koneoppimista nyt tai tulevaisuudessa.

Miten HubSpot hyödyntää koneoppimista

Koneoppiminen, machine learning – sanapari, jonka kuulemiselta ei teknologiasta vähääkään kiinnostunut voi välttyä päiväksikään. Koneoppimisen voi selittää ytimekkäästi tai hyvinkin seikkaperäisesti. Lyhyesti kyse on tekoälyn sovellutuksesta, joka mahdollistaa itsenäisen datamassasta oppimisen ja siihen perustuvan päätöksenteon.

HubSpot on yksi markkinointiautomaatiobisneksen ketterimmistä ja kunnianhimoisimmista toimijoista, eivätkä he ole jääneet soittelemaan lehdellä teknologioiden kehittyessä. Tähän kirjoitukseen on listattu tapoja, joilla HubSpotin markkinointityökaluissa hyödynnetään koneoppimista nyt ja tulevaisuudessa.  Pääasiallisena inspiraationa toimi HubSpotin tuotepäällikön Shay Redmondin puheenvuoro Inbound 2018 -konferenssissa.

Ja sitten itse asiaan:

Ennakoivan liidien pisteytyksen kehittäminen
Ennakoiva liidien pisteytys (Predictive lead scoring) oli vuonna 2015 HubSpotin ensimmäinen koneoppimisen sovellutus, joka on saanut nyt ison päivityksen. Olemassa olevaan dataan perustuen HubSpot osaa entistä tarkemmin arvioida liidejä ja antaa heille Likelihood to close -arvon, joka on arvokasta tietoa modernille myyjälle.

Blogisuositukset
HubSpot on kohtuullisen näppärä alusta yritysblogille, ja tulevaisuudessa se osaa automaattisesti päätellä, millainen sisältö vierailijaa voisi kiinnostaa seuraavaksi ja ehdottaa sitä.

Sähköpostin lähetysajan optimointi
Jos liidille on tunnistettu vuorokaudenaika, jolloin hän useimmiten lukee sähköpostejaan, osaa HubSpot ehdottaa käyttäjälle tätä aikaa parhaimmaksi lähetysajankohdaksi.

Puhelutallenteiden puhtaaksikirjoitus ja automaattinen tehtävien luonti
Yksi mielenkiintoisimmista tulevista tuotepäivityksistä liittyy HubSpotin soitto-toiminnallisuuteen. Jo pitkään HubSpotin CRM:stä on ollut mahdollista suoraan soittaa kontaktille ja puhelun on voinut nauhtoittaa. Tulevaisuudessa järjestelmä osaa kirjoittaa puhelutallenteen tekstiksi, etsiä sieltä asiat, jotka lupasit kontaktille tehdä, ja luoda sinulle tehtävän CRM:ään näistä asioista. Eli jos puhelussa sanot “lähetän tarjouksen sinulle huomenna”, osaa HubSpot poimia tämän tiedon ja luoda sinulle huomiseksi tehtävän “Lähetä tarjous”. Aika siistiä.

Jatkuva optimointi
Testaaminen ja optimointi on kaikille tuttu juttu, mutta manuaalisesti tehtynä siinä on yksi vika: jos esimerkiksi verkkosivuelementin (esim. CTA-painikkeen sijoittelu) kolmea eri varianttia testataan kolmen viikon ajan, ennen kuin päädytään käyttämään toimivinta, on 66% kävijöistä ohjattu käyttämään huonompia vaihtoehtoja.

Optimointi

Esimerkin perinteisessä ABC-testissä kolmannekselle käyttäjistä näytetään variantti A, toiselle B ja kolmannelle C. Variantin C todetaan toimivan parhaiten kolmen viikon testaamisen jälkeen. Se valitaan pysyväksi ratkaisuksi, jolle ohjataan 100 % liikenteestä.

Entä mitä jos tämä tulos muuttuisi ajan myötä?

Tulevan Continuous optimization -ominaisuuden avulla kaikkia variantteja testataan jatkuvasti, ja käyttäjiä ohjataan automaattisesti jatkuvasti enemmän kulloinkin toimivimmalle vaihtoehdolle. Huonommin toimivat versiot saavat jatkuvasti hieman testaajia, joiden määrää kasvatetaan, mikäli järjestelmä havaitsee jonkin variantin alkavan toimia paremmin. Eri segmenteille, kuten selain- ja mobiilikäyttäjille voidaan osoittaa myös eri testejä.

Blogi2

Kun sama ABC-testi tehdään hyödyntäen jatkuvaa optimointia, huomataan variantti C:n toimivan aluksi parhaiten, jolloin sitä näytetään yhä suuremmalle osalle kävijöistä. A- ja B-variantteja testataan kuitenkin koko ajan pienellä osaa liikenteestä ja viikolla 8 huomataankin näiden toimivan entistä paremmin. C:n näkevän liikenteen määrää pienennetään, ja lopulta variantti B osoittautuukin kaikkein toimivammaksi ratkaisuksi. HubSpot jatkaa testaamista tietty vielä tämän jälkeenkin ja on valmis optimoimaan lisää.

Tekoälyn vallankaappaus antaa siis vielä odotuttaa itseään, mutta sitä odotellessa voit itsekin valita koneoppimista hyödyntäviä työkaluja pakkiisi. Mikäli haluat keskustella HubSpotista ja sen tuomista mahdollisuuksista, varaa vaikka puhelinpalaveri allekirjoittaneen kanssa. 

‹ Takaisin