Miten saada tehot irti LinkedIn-mainonnasta?

Jokaiselle B2B-markkinointia tekevälle LinkedIn on tuttu sosiaalisen median kanava julkaisujen jakamiseen sekä mainonnan toteuttamiseen. Monessa mielessä LinkedIn mahdollistaa B2B-päättäjien tavoittamisen paremmin kuin mikään muu some-kanava. Mutta miten saada tehot irti LinkedInistä?

Annamme tässä blogikirjoituksessa vastauksia kysymykseen.

Kohdentaminen on kaiken a ja o

Yksi hyväksi koettu tapa kohdentaa mainontaa on yrityslistojen tuonti LinkedIniin. Linkediniin pystyt tuomaan csv-tiedoston perustuen yrityksen nimeen ja domainiin, jonka perusteella työkalu pystyy rakentamaan oikean kohderyhmän. Tämän jälkeen kykenet tarkentamaan kohderyhmää perustuen mm. ihmisten titteleihin, senioriteettiin, työfunktioon (esim. talous, HR, myynti) tai koulutustaustaan liittyen.

Voit luoda yrityslistoja esimerkiksi perustuen CRM tai markkinoinnin automaatio dataan. Esimerkiksi mainonnan kohdentaminen firmoihin, jotka ovat tarjousvaiheessa on yksi hyvä keino. Pystyt myös hyödyntämään teknologioita kuten Vainua tai Leadfeederiä edistyksellisempien kohderyhmien tekemiseen. Kohderyhmiä voi luoda perustuen teknologioihin, joita kohdeyritys käyttää tai uutisiin liittyen rahoituspäätöksiin tai kansainvälistymiseen. Leadfeederiä tai vastaavia yritysten verkkosivuvierailutietoja kerääviä ohjelmia voit myös hyödyntää. Esimerkiksi pystyt kohdentamaan mainontaa ihanneasiakkaille, jotka ovat vierailleet viimeisen 30 päivän sisällä yrityksesi tuote- tai referenssit-sivulla.

Sisällöt sitouttamaan

Edistyksellisten kohderyhmien teko mahdollistaa luovan sisällöntuotannon paremmin. Loistavan markkinoinnin ytimessä on kyky palvella ydinjoukkoa parhaiten. Tekemällä kohdennettua sisältöä perustuen tiettyyn yrityssegmenttiin ja päättäjäprofiiliin voimme vastata markkinoinnin ydintavoitteeseen. Voimme esimerkiksi tuottaa tekstejä ja mainoksia, jotka vastaavat tiettyjen päättäjien kipupisteisiin. Talousjohtajalla talousmurheet ja myyntijohtajalla myyntimurheet jne.

Tässä on kanssa tärkeä pointti se, että B2B-ostoprosessit ovat monimutkaisia ja sitovat monta eri päättäjää, jolloin on tärkeää kohdentaa ihanneasiakkaiden eri päättäjille erilaista sisältöä ja sitä kautta vauhdittaa ostoprosessia sekä lisätä uusia kauppoja.

Olemme niin omassa kuin asiakkaiden LinkedIn-mainonnassa huomanneet, että jos targetoimme viestin alun suoraan: ”hei talousjohtaja” tai ”hei myyntijohtaja” saamme huomattavasti parempia tuloksia kuin geneerisellä viestillä, joka on väljästi kohdennettu.

Mainonnan formaattien hyödyntäminen

LinkedIn mahdollistaa nykyään hyvin monipuolisten mainonnan formaattien käyttämisen. Tietyt mainonnan formaatit sopivat paremmin tiettyyn ostoprosessin vaiheeseen kuin toiset. Esimerkiksi hyvin vahvalla call-to-actionilla varustetut mainokset ovat parempia, kun ne kohdistetaan yleisöön, jotka jo entuudestaan tietävät yrityksesi. Esimerkiksi LinkedIn-inmailin message ad on yksi esimerkki tällaisesta. Kun puhutaan ostoprosessin alkuvaiheesta, videoformaatti on usein paras sitouttaja. LinkedInissä pystyy nykyään myös rakentamaan mainonnan sarjoja. Eli jos videomainoksen nähnyt henkilö on nähnyt mainoksesta vähintään 25 %, näytämme seuraavan videomainoksen, joka rakentaa syvällisempää suhdetta asiakkaan kanssa.

Myös carousel image ad on hyvä keino sitouttaa firmoja ja päättäjiä, jotka ovat osoittaneet jo alustavaa kiinnostusta yritystäsi kohtaan. Voit esimerkiksi hyödyntää karuselliformaattia monen referenssin näyttämiseksi samaan aikaan. Tai voit nostaa karusellimainokseen suosituimpia blogikirjoituksia tai artikkeleita, joista asiakas voi valita mieluisimman.

Älä konvertoi saman tien!

Liian moni B2B-markkinoija hakee konversioita, jokaisessa mainoksessa. Lataa tämä, osallistu tähän, ilmoittaudu tähän. B2B-markkinointi ei ole kuitenkaan pikavoittojen hakemista vaan vahvojen asiakassuhteiden rakentamista tärkeimmän kohderyhmän kanssa. Tästä syystä on tärkeää pohtia sisältöpolku, jolla voimme sitouttaa asiakkaita tehokkaammin.

Kampanjoiden suorituskyvyn optimointi

Seuraa olennaisia mittareita, jotka johtavat myynnin kasvuun pitkällä tähtäimellä.

Mittaa mieluummin mainonnan tuottamien SQL-myyntimahdollisuuksia kuin puhtaasti uusien liidien määrää tai liidihankintahintaa. Mainonnan yksi tärkeimmistä tehtävistä on tukea myynnin kasvattamista ja tällöin on myös tärkeää mitata sitä.

Annamme vinkkejä webinaarissa, miten kokeneemmatkin mainostajat voivat saada parempia tuloksia aikaiseksi LinkedInissä. Webinaarissa käymme oppejamme läpi käytännön esimerkkien avulla, joiden kautta kerromme, mitkä asiat ovat auttaneet tehostamaan LinkedIn-mainontaa niin Valveen kuin asiakkaiden markkinoinnissa.

Webinaarissa käsittelemme mm. seuraavia aiheita:

  • Miten kohdentaa mainontaa paremmin ihanneasiakkaille oikeassa paikassa oikeaan aikaan
  • Miten hyödyntää CRM:ää, markkinoinnin automaatiota ja muita ulkoisia lähteitä mainonnan kehittämisessä
  • Miten valita oikeat mainonnan formaatit kampanjoihin
  • Mitä hinnoittelustrategioita kannattaa hyödyntää LinkedInissä
  • Miten kehittää kampanjoita testauksen ja optimoinnin avulla

Katso webinaaritallenne tästä:

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist