Muutoksia AdWordsin tekstimainoksissa: mobiili kaiken kärkenä

31.05.2016

15 vuotta sitten lanseerattuun Googlen AdWords-mainostyökaluun tehtiin viime viikolla suurimmat muutokset sitten lanseerauksen. Muutokset on tehty mobiilisurffaajaa ajatellen ja ne tuovat esimerkiksi tekstinsuunnitteluun lisää pelivaraa.

Leena Lehtinen
Marketing Assistant

leena.lehtinen@valve.fi
040 7303 448

Mobiilin kasvu on jatkanut huikeaa vauhtiaan, ja kuten aiemmin ennustettiin, nykyisin yli puolet kaikesta liikenteestä tapahtuu mobiililaitteilla. Google on tehnyt mobiilikäyttäjiä huomioivia muutoksia tasaisella tahdilla esimerkiksi poistamalla aiemmin hakutulosten oikeassa laidassa sijaitsevat mainospaikat ja parantamalla mobiiliystävällisten hakutulosten sijoitusta orgaanisissa hakutuloksissa. Viime viikolla ilmoitettujen uudistusten myötä se jatkaa vahvaa panostamista mobiiliin ja viesti on selvä: suuntaamme kiihtyvällä tahdilla kohti mobiilimaailmaa, mobile-first world.

Adwordsin tekstimainoksen rakenteeseen muutoksia

Googlen Performance Summit –tapahtumassa esiteltiin uudistuksia, joista merkittävin on tekstimainosten merkkimäärän kasvaminen sekä otsikossa että itse mainostekstissä.
Otsikon yhden rivin ja 25 merkin rajoitus laajenee kahteen riviin ja yhteensä 60 merkkiin. Aiemmin mainostekstin kanssa kikkailemalla on otsikkoa saanut pidennettyä, mutta uudistuksen jälkeen mainostekstin merkkejä ei tarvitse enää uhrata otsikkoon.
Myös itse mainostekstin pituus kasvaa: aiemmin käytössä ollut kahden rivin ja yhteensä 70 merkin merkkimäärä pitenee 80 merkkiin eikä mainostekstiä tarvitse jatkossa jakaa kahdelle riville. Näiden muutosten taustalla, kuten aiemmin mainittiin, on mobiilikäyttäjän huomioiminen: Google haluaa varmistaa, että asiakas saa tarpeeksi tietoa yrityksestä ja sen palveluista ennen mainoksen klikkaamista. Uusia piirteitä testattaessa mainostajat ovat kertoneet CTR:n parantuneen jopa 20 % nykyisiin tekstimainoksiin verrattuna.

Googlen Adwordsin tekstimainonnan muutokset. Kuva lainattu AdWordsin blogista http://adwords.blogspot.fi/2016/05/ads-and-analytics-innovations-for-a-mobile-first-world.html

Bidauksen optimointia päätelaitteen mukaan

Myös huutokauppakäytäntöihin ja bidaukseen on tulossa muutoksia: Googlella on todettu markkinoijien tarvitsevan enemmän kontrollia ja toisaalta joustavuutta bidausten optimoinnissa. Toivottavasti jo muutaman kuukauden kuluessa tulee olemaan mahdollista säätää bidejä täysin päätelaitteen mukaan – oli se sitten älypuhelin, desktop tai tablet. Päätelaitekohtaisen bidin säätäminen onnistuu + 900 %:iin asti ja näin on mahdollista optimoida mainoksia entistä tarkemmin mainoskampanjan sisällä.

Lokaalius kunniaan

Kolmantena muutoksena – jälleen mobiilinäkökulmasta – on lokaaliuden korostaminen. Mobiili on lokaalia, sillä lähes 30 % kaikista mobiilihauista tehdään paikallisesti asiakasta lähellä oleviin yrityksiin ja tuotteisiin. Käyttöön on tulossa uudentyyppisiä lokaaleja hakumainoksia ja uusia mainosmuotoja Google Maps:iin, joiden avulla asiakkaat löytävät yritykset entistä helpommin. Yrityssivujen ulkonäköä uudistetaan ja jatkossa niillä on mahdollista promota esimerkiksi erikoistarjouksia. 

Tässä vaiheessa ei ole vielä tietoa, milloin nämä uudistukset saavuttavat Suomen kamaran, mutta tulemme tiedottamaan asiasta lisää. Tähän asti kuulemamme lupaa hyvää, ja muutokset ovat ehdottomasti oikeansuuntaisia.

Lue lisää aiheesta