Peruuntuivatko messut tai tapahtuma?

Monissa organisaatioissa pohditaan parhaillaan, miten paikataan messujen ja tapahtumien peruuntuminen. Tapoja on monia, ja haluaisimme tuoda esille muutamia vaihtoehtoja.

Kaikki lähtee tapahtuman tavoitteesta ja kohderyhmästä:

Kun tavoitteena on saattaa suuren yleisön tietoon esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun edut, vaihtoehtona toimii inbound-kampanja. Inbound-kampanjassa kohderyhmä kiinnostuu tuotteesta tai palvelusta siitä kerrottujen sisältöjen kautta ja samalla he antavat luvan lähestyä asian tiimoilta myös jatkossa. Kampanjan keskiöön voidaan tehdä tuotetta tai palvelua esittelevä webinaari tai online-demo, johon voi osallistua satoja ihmisiä kerralla. Webinaarin kampanjointikeinoina toimii kohdennettu mainonta valituissa medioissa, ja se tulee aloittaa viimeistään 4 viikkoa ennen webinaarin ajankohtaa.

virtuaali tapahtuma

Jos tavoitteena oli tavata tiettyjen organisaatioiden edustajia ja keskustella heidän tarpeistansa, messujen yhteyteen järjestettyjen tapaamisten vaihtoehtona on account-based marketing (abm) -kampanja. ABM-kampanjassa viestitään hyvin personoidusti tarkkaan valitulle kohderyhmälle. ABM-kampanjan tavoitteena voi olla suoraan asiakastapaamisen buukkaaminen.

Mikäli asiakkaiden pitäisi päästä näkemään ja kokemaan fyysisiä tuotteita, koneita tai kalustoa, ABM-kampanjan tavoitteena voisi olla asiakkaan kutsuminen omaan virtuaali-showroomiin. VR-showroomin avulla isoihinkin koneisiin voi tutustua eri puolilta ja jopa kurkistaa niiden sisään. Virtuaaliteknologian avulla asiakkaat tuntevat olevansa samassa tilassa myyjänne ja esillä olevan koneen kanssa (samaan tilaan voi tulla jopa 15 henkilöä). CAD-suunnitelmien avulla 3D-mallinnetun koneen voi skaalata näkymään kokonaisuudessaan tai tarkastella sen tiettyä kohtaa tarkemmin. Mikäli teillä on tuotteesta CAD-piirustukset valmiina, oman showroomin pystyttäminen on yllättävän helppoa.

picture of computer screen and tablet

Silloin kun tavoitteena on järjestää isompi tapahtuma ja tavoittaa paljon alan ihmisiä sekä jakaa tietoa ja synnyttää dialogia, fyysisen tapahtuman vaihtoehtona on järjestää tapahtuma virtuaalisesti. Virtuaalitapahtumassa on mahdollisuus rakentaa ohjelma eri puhujilla, kävijät voivat verkostoitua keskenään ja voit kutsua myös partnereita paikalle esittelemään omia palveluita virtuaaliständeillä. Voit periä maksun ständeistä, kuten myös vieraslipuista. Virtuaalitapahtumaa markkinoidaan valitulle kohderyhmälle kuten tapahtumaa sosiaalisessa mediassa ja muita kanavia hyödyntäen.

vituali tapahtuma

Mikäli haluat apua webinaarin, VR-showroomin tai virtuaalitapahtuman järjestämisessä, autamme mielellämme. Tarjoamme niin tapahtuman konseptin, sisällöt sekä teknisen toteutuksen ja tarvittavat ohjelmistot.

Sara Nikander

Director, Operational Excellence, +358 45 673 5577