#Slush. Säälin saa ilmaiseksi. Kateus on ansaittava. 

Ensin Nokiasta.

Nokia oli parhaimmillaan maailman arvostetuinpien brändien Top 10:ssä ja myös liikevaihdolla mitattuna hyvillä lukemilla Top 50:ssä. Tunsimme ylpeyttä - muu maailma kateutta.

Nokian varaan rakentunut oletus Suomesta pohjolan talousveturina himmeni nopeasti n. vuodesta 2005 alkaen. Vallitseva todellisuus yhdessä Nokian oman hybriksen kanssa söi pois sen, mikä oli ollut suurta. Tunsimme surua. Ja säälimme Suomea.

Sanotaan, että putoaminen ei tee kipeää, mutta maahan osuminen sattuu. Ja Nokiaan sattui. Suomeen sattui. Suomi lamaantui. Voi sääli sitä menetettyä suuruutta. Todella sääli.

Paitsi että: säälipisteitä ei jaettu. Kukaan ei Suomea, eikä Nokiaa, muualla maailmassa säälinyt. Muut puhelinvalmistajat täyttivät tyhjiön. Ja muutaman vuoden päästä: kuka enää muisteli Nokiaa. Paitsi me täällä Suomessa. Seuraavat kymmenen vuotta. Sillä välin toimiala meni aivan uuteen suuntaan. Sääli Nokiaa. Sääli Suomea. 

Toiseksi Nokiasta.

Nokian romahdus todennäköisesti olikin parasta mitä Suomelle noissa oloissa saattoi tapahtua. Universumi kantaa, sitenkin sanotaan. On nimittäin niin, että ensin alakulttuureina heikosti signaloivat ja myöhemmin isoiksi virtauksiksi kehittyvät ilmiöt kyetään todentamaan vasta jälkikäteen. Vain vähän ennen kuin ne ovat jo valtavirtaa. 

Nokian luhistuessa kävi näin. Tuolloin pienessä taloudessamme oli jo oraalla paljon uutta aluskasvillisuutta. Innovoivia ihmisiä ja aloittavia yrityksiä, jotka kasvoivat ilman oletusta suuresta, kaikkea elämää ylläpitävästä, Nokiasta. Nokia olikin ollut kuin sankka kuusikko. Kun kuusikko kuihtui pois, nämä uudet kasvun alut pääsivät päivänvaloon. Ne alkoivat yhteyttää ja tuottaa uutta happea Suomen yrityselämän luoville ajattelijoille. Nokialta vapautui osaavia ammattilaisia ja sijoitusrahalle, jota oli Nokian jälkeenkin, löytyi uusia kohteita. 

Nyt olemme juuri saaneet tietää, että Nokian jättämä aukko alkaa olla paikattu ilman yhtään uutta Nokiaa. Merkittävin osin palveluviennillä – ja Nokian patenteilla. Tämä on Suomen talouselämälle aivan uutta. Hyvä Suomi 100v! Sääli niitä, jotka enää kaipaavat uutta Nokiaa.  

Kolmanneksi Slushista.

Meidän kaikkien muiden sääliessä mennyttä suuruutta, mitä tapahtui? Suomeen ja Suomessa kasvoi kosmopoliitteja ja hulluja yrittäjiä. Tarpeeksi hulluja uskoakseen voivansa muuttaa maailmaa. Kasvoi Slush. Ja kasvoi muutakin.

Minkä vastauksen Slushilaiset olisivatkaan saaneet, jos olisivat käyneet pyytämässä rahoitusta tällaiselle hankkeelle 2000 –luvun alun venture -rahastoista? Ei, kyllä siihen aikaan Suomea piti viedä maailmalle. Mutta nämä hullut eivät vieneet Suomea maailmalle. He toivat maailman Suomeen!  

Jos Slushista ei mitään muuta saisi irti, niin sen ilmapiirin aistimisen voi tunnistaa, että täällä ei kukaan ole säälimässä Suomea ja mennyttä suuruutta. Täällä ollaan kosmopoliitteja. Ja täällä ollaan reilusti kateellisia. Ei kateellisia Suomelle, eikä Suomen marraskuulle. Kateellisia ollaan sille hulluudelle, joka ajaa yrittäjiä menestykseen ja kasvuun ympäri maapallon. Täällä ollaan kateellisia sijoittajalle, joka ymmärtää napata parhaat parhaista yrityksistä ja yrittäjistä. Sitä kateutta tarvitaan ja heille kannattaa olla kateellinen. Kadehtimalla heitä, voimme Suomessa välttää uuden nokian. 

Meidän ei kannata olla kateellisia mahtaville amerikkalaisille teknologiayrityksille. Pieni taloutemme voi paremmin, kun meillä on paljon pieniä ja keskisuuria yrityksiä ja tarpeeksi hulluja yrittäjiä. Meidän kannattaa olla kateellisia slushilaisille, jotka toivat päivänvaloon tämän ilmiön, joka toi maailman Suomeen.

Jos tunnet kateutta Slushissa, se on ansaittua.

#Slush17 #Suomi100 #BragForFinland 

Meidän kannattaa olla kateellisia myös nyky-Nokialle. Se on ansaittua. Yrityksessä on tehty ja tehdään erinomaisen hyvää työtä ja Nokia on merkittävä toimija Suomen taloudessa. Voimme odottaa ansaittua kateutta. 

Me Valveella olemme erittäin ylpeitä yhteistyöstämme Nokian kanssa. Katso toteutus täältä.

Timo Keinänen on senior-ad, konseptisuunnittelija sekä tutkimusmatkailija valveilla.


”Uskon, että kannattaa olla oma itsensä, koska kaikki muut roolit ovat jo varattuja. Jos sinulla on tilaisuus kertoa mielipide, kerro omasi.” … Lue lisää: helloyes.fi

PS. Seuraavan webinaarin vieraaksemme saapuu juurikin post-Nokia-Suomessa kasvanut hullu yrittäjä, Klikinsäästäjän toimitusjohtaja Lauri Skön. Maailman ravistelemisen sijaan he ravistelevat suomalaista journalismia ja sosiaalista mediaa, ja webinaarissa puhutaankin muun muassa analytiikasta, some-ilmiöiden synnystä ja synnyttämisestä sekä yrityksen some-presenssin kirkastamisesta.

Klikkaa itsesi ilmoittautumissivulle ja lue lisää!

New Call-to-action hbspt.cta.load(1861504, '59b2eb03-ff9d-4c68-ae6e-b5b52139238b', {});

Timo Keinänen
Senior Art Director, Brand & Digital
‹ Takaisin