Valve mukana Hubspotin partnereille järjestetyssä tapahtumassa Dublinissa

13.05.2016

Hubspot järjestää vuosittain ”Hubspot Partner Day” -tapahtuman Dublinissa, Irlannissa. Tilaisuuden tarkoituksena on saattaa kaikki kumppanit samalle viivalle liittyen Hubspotin markkinoinnin automaatiojärjestelmän uusimpiin ominaisuuksiin.

Mikko Rindell
Content Strategist

mikko.rindell@valve.fi
045 7710 2181 

Hubspot järjestää vuosittain ”Hubspot Partner Day” -tapahtuman Euroopan Dublinissa, Irlannissa. Tapahtumaan saavat kutsun kaikki partneriohjelmassa vähintään Gold-tason saavuttaneet kumppaniyritykset. Tilaisuuden tarkoituksena on saattaa kaikki kumppanit samalle viivalle liittyen Hubspotin markkinoinnin automaatiojärjestelmän uusimpiin ominaisuuksiin. Lisäksi Hubspotin partnereilla on mahdollisuus vaihtaa kokemuksia inbound-markkinoinnin rakentamisesta ja siihen liittyvistä palvelumalleista.

Lähdimme yhdessä sisältömarkkinointitiimin vetäjän Joonas Rinteen kanssa paikan päälle varmistamaan tietojemme ajantasaisuuden ja tapaamaan Hubspot-yhteyshenkilöämme, jonka kanssa päivittäisasiointi on hoidettu muutaman vuoden ajan pitkälti verkkoneuvottelujen avulla.

Päätin nostaa tähän kirjoitukseen muutamia mielenkiintoisimpia Hubspotiin ja inbound-markkinointiin liittyviä näkökulmia, joiden katson olevan hyödyllisiä niin nykyisille Hubspot-käyttäjille kuin Hubspotin (tai markkinoinnin automatisointia yleisesti) käyttöönottoa harkitseville.

Hubspot laajentaa sertifiointiohjelmaansa ja panostaa lisää markkinoijien kouluttamiseen

Hubspot on jo lähes vuosikymmenen ajan kouluttanut markkinoijia inbound-markkinoinnin omalla blogillaan. Tämän lisäksi Hubspot on tarjonnut suoritettavaksi muutamia koulutuksia ja sertifikaatteja jo vuosia.

Toinen pitkään tarjotuista koulutuskokonaisuuksista on Inbound Marketing -kurssi ja sen suorittaneille myönnetty sertifikaatti. Tämä inbound-markkinoinnin perusteisiin johdattava kurssi on kenen tahansa suoritettavissa. Tämän lisäksi Hubspot on tarjonnut asiakkailleen suoritettavaksi kattavampaa Hubspotin ohjelmiston käyttöön pureutuvaa kurssia, jonka läpäisseet saavat itselleen Hubspot-sertifikaatin. Nämä kaksi kurssia tarjoavat jo erinomaiset lähtökohdat modernin markkinoinnin rakentamiseen kenelle tahansa.

On hienoa nähdä, että Hubspot on hiljattain laajentanut koulutustarjontaansa kattamaan myös muita (ja tarkempia) digitaalisen markkinoinnin osa-alueita. Osa kursseista on tarjolla kenelle tahansa ja osa Hubspotin asiakkaille. Koulutustarjonta näyttää nyt tältä:

  • Inbound Certification (kaikille avoin)
  • Hubspot Certification (asiakkaille, ohjelmiston tehokäyttö)
  • Hubspot Design Certification (kaikille avoin)
  • Email Marketing Certification (kaikille avoin)
  • Growth Driven Design Certification (avoin kaikille)
  • Contextual Marketing Certification  (asiakkaille)

Suunnittelemme parhaillaan koulutusten sisältöjen tarjoamista suomeksi. Informoimme tästä lähitulevaisuudessa blogillamme!

Inbound-markkinointia on syytä tukea maksetulla mainonnalla

Yksi tapahtumapäivän mielenkiintoisimmista sessioista oli Hubspotin maksetun mainonnan hallintaan tarkoitettujen työkalujen käsittely. Hubspot julkaisi jo viime syksynä lisäosia mainonnan hallintaan. Nämä lisäosat mahdollistavat tällä hetkellä LinkedIn- ja Google Adwords -mainonnan hallinnan Hubspotin käyttöliittymästä käsin. Lähitulevaisuudessa Hubspot on tuomassa uusia mainoskanavia, kuten Facebookin ja Twitterin.

Päivän sessiossa keskusteltiin maksetun mainonnan roolista ”eri vaiheissa” inbound-markkinointia. Yhteenvetona voidaan mainita, että mainonta on yhä tärkeämmässä roolissa osana jatkuvaa sisältöjen jakelun tehostamista. Tämän lisäksi mainonnalla saadaan tuotua kävijöitä ensimmäisten sisältöjen pariin nopeasti inbound-markkinointia käynnistettäessä, jolloin ensimmäisten sisältöjen testaaminen nopeutuu selkeästi. Valveella olemmekin huomioineet tämän kehityksen tuomalla digitaalisen mainonnan osaamista sisältömarkkinointitiimiimme, jotta sisältöjen tukemine mainonnalla hoituu puoleltamme asiakkaillemme hyvin vaivattomasti.

Organisaatiokulttuurin esittäminen osana inbound-markkinointia ja -rekrytointia

Useammassa päivän puheenvuorossa sivuttiin inbound-oppien merkitystä oikeanlaisten ihmisten löytämisessä kasvavan organisaation työntekijöiksi. Tämä sisältö oli ymmärrettävästi suunnattu inbound- ja sisältömarkkinointa palveluna tarjoaville toimistoille, mutta opit soveltuvat toki käytettäviksi myös muille toimialoille.

Asiakokonaisuus voidaan tiivistää seuraavasti. Houkutellakseen organisaation kulttuuriin sopivia työntekijöitä, on kulttuuri tuotava aktiivisesti esiin sisällöillä digitaalisissa kanavissa. Käytännössä tämä tapahtuu liittämällä organisaatiokulttuurin esittäminen osaksi yrityksen sisältöstrategiaa ja sitä kautta vietävä sisältöihin ja sosiaalisen median kanaviin.

Hubspot oli siistillä tavalla sisällyttänyt palasen omasta organisaatiokulttuuristaan yhdelle päivän kahvitauoista, jolloin tuotetiimi esitteli julkisesti ”punnerrusklubiaan” haastamalla partnereiden edustajia mukaan. Allekirjoittaneen voit bongata kuvasta etualalta. :)

Valveella olemme osaltamme aloittaneet inbound-rekrytoinnin keväällä järjestämämme harkkarirekryn myötä. Aktiivisesti sosiaalisen median kanaviin sijoittuneen kampanjan myötä rekrytoimme 15 harjoittelijaa, joista moni on jo aloittanut työnsä kevään aikana. Menestyksekkään tempauksemme myötä suunnittelemme parhaillaan jatkoa tälle osana sisältöstrategiaamme.

Mitä seuraavaksi?

Työmme täällä jatkuu tänään yhteisellä suunnittelupalaverilla Hubspotin Euroopan pääkonttorilla. Tulemme suunnittelemaan yhdessä tarkemmin Suomen markkinaan sopivaa palvelutarjontaa sekä sitä, miten Hubspotin teknologiatarjonta ja Valveen laajan osaamisen saadaan yhdessä palvelemaan etenkin B2B-markkinoijien tarpeita. Tämän työn hedelmistä voi kysellä meiltä jo alkuviikosta, kun olemme takaisin kotimaisemissa!