En halua memeä, haluan ratkaisun ongelmaani!

22.02.2012

Pakkaset paukkuu. Huh. Kylmä on ja autot eivät lähde käyntiin. Näiden lisäksi on myös oikeita ongelmia. Nimittäin iho kuivuu! Peilistä katsoo kalpea naama, joka kaiken lisäksi hilseilee. Ihan kamalaa! Olen myös lukenut naisten lehdistä, että kuivaan ihoon tulee helpommin ryppyjä. Alkaa ahdistaa ja merkittävästi.

Tuija Riekkinen




Siirryn peilin edestä sohvalle ja Googleen, kirjoitan hakusanan “pintakuiva iho”

Ajattelin, että tuloksen kärkipaikoista taistelisivat isot ja ylelliset kosmetiikkabrändit tai edes kotimaiset; onhan pintakuiva iho taatusti iso ongelma täällä ääriolosuhteissa asuville.

Mutta, ensimmäinen orgaaninen tulos onkin tämä sivu: www.verkkosivuapteekki.fi/Kosmetiikka/Avene/Pintakuiva-iho.

Noin kymmenen erilaista hyvinkin kohtuuhintaista tuotetta pintakuivan ihon hoitoon ja vieläpä ostettavissa verkosta. Lisäksi sivulla on selitetty suht kansantajuisesti ja vakuuttavasti mistä pintakuiva iho johtuu ja miten sitä hoidetaan. Hyvä hyvä! 10 pistettä verkkosivuapteekki.fi:lle.

Tämä nappiin osunut hakutulos pisti minut miettimään myös muuta kuin kuivaa ihoani.

Ensinnäkin, miten arvokas asiakas verkkosivuapteekki.fi onkaan Avenelle, jonka tuotteita nuo kymmenkunta putkiloa olivat. Näkyvyyttä ja tunnettuutta tuotteille ja tuotemerkille oikeassa asiayhteydessä ja vielä apteekin sivulla eikä esimerkiksi eu.strawberrynet.com/main.aspx?region=EU (ja tämäkin verkkokauppa on ihan luotettava putiikki, vaikka ulkoasu ja google translation -käännöset muuta antavatkin ymmärtää). Nimittäin, jos nuo tuotteet auttavat minun iho-ongelmiin, niin puhutaan todellakin kanta-asiakkuudesta ja siitä Avene saa kiittää hyvin suunniteltua ja optimoitua verkkosivuapteekki.fi -kauppaa.

Tämä mainio, ratkaisun ongelmaani tarjonnut hakutulos pisti myös pohtimaan Suomen verkkoteollisuuden toimitusjohtaja Mikko Marsion Suomi sössi Internetin -kolumnia. Tässä kolumnissa Marsio sanoo seuraavasti: “Viestinnälliset kotisivut, suomenkielinen tuote-esittelyverkkokauppa ja hammastahnat vuodeksi Facebook-kampanja on tyypillisen perässähiihtäjän tai aloittelijan verkkoliiketoiminta”. Jaahas.

No, Mikko Marsiolla on ehkä tässä kolumnissa suomalaisen Internetin puolestapuhujan ja kehittäjän rooli, mutta ajatellaapa kuluttajaa. Eihän tuo apteekkituotteita myyvä verkkokauppa nyt mitään cutting edgeä ole, mutta pitääkö sitä nyt aina ollakaan, jos palvelu ratkaisee käsillä olevan ongelman? Mainostoimistossa strategi nyhjää huolestuneena ruutupaidan hihaa ja koettaa saada ajatukset työmatkalla tennareissa paleltuneista varpaista memeen, joka asiakkaalle pitäis keksiä. Että asiakas ois jotain cutting edgeä tai jotain tuolla netissä. Ettei vaan oltais perässähiihtäjäjumittajia. Niinkö?

Mutta entäs ne perusasiat, mitä jos laitettaisiin ensin ne kuntoon?

Katsotaanpa tarkemmin tuota verkkosivuapteekkia, minkä hakutulos ykköseksi sylkäisi. Joo, ei ole mitään suurta graafisen suunnittelun iloittelua saatikka mitään oivaltavaa ja erikoista konseptuaalista ideaa, vaan sivu, jossa myydään apteekkituotteita. Mutta, silmiinpistävää kuitenkin on, että tällä sivustolla on tehty perusasiat kunnolla. Katsokaapa sivuston oikeaa reunaa. Eikös olekin aika kivasti mietitty, missä tilanteissa apteekin tuotteita tarvitaan; “Helpotusta vaivoihin”, “Apua elämäntilanteisiin”. Vähän miinusta tulee siitä, että otsikon “Terveyttä vuodenaikoihin” alla ei ole linkkiä tuoteryhmään “Pakkasen kuivattama iho”.

Verkkoapteekkifi

Tämäkin verkkokauppa olisi voinut oikaista perusasioissa ja julkaista verkkokaupassa tuotteensa tuotekategorioiden alle, siis niiden, joiden alle ne luokiteltu “siellä erpissä tai tuotetietokannassa”. Sen sijaan on otettu kuluttajalähtöisempi ote (käyttäjälähtöisestä suunnittelusta voit lukea lisää Mirja Leinikan vieraskynä-kirjoituksesta). Ja hei, sillä (ja hyvällä googlenäkyvyydellä) myytiin minulle tuote!

Miten kosmetiikkabrändit sitten näkyvät Googlessa?

Teimme Cuution avulla pienen tutkimuksen siitä, miten kosmetiikkabrändit näkyvät Googlessa, kun hakusanoina käytetään esimerkiksi juuri “pintakuiva iho” tai “punoittava iho”. Ruutukaappauksesta näkee, että testissä mukana olleet brändit ovat toivottoman kaukana Googlen ensimmäiseltä tulossivulta, eli kukaan testissä mukana olleista ei ole sijoilla 1-10.

Pintakuiva-iho-Cuutio-google-sijoitukset

Ensimmäiselle sivulle hakusanalla “pintakuiva iho” pääsee Apteekissa myytävä brändi Vichy sekä ihonhoitosarja Dermosil. Kun haetaan termillä “punoittava iho”, löytyy ensimmäinen suuren luokan kauneusbrändi, Lancome, sijalta 9. Erikoista! Eivätkö beauty-brändit halua löytyä ongelmalähtöisillä hakusanoilla, vai eivätkö he vain ole hoksanneet, että kuluttajia voi lähentyä myös muuten kuin naistenlehtien kalliilla mainoksilla?

Lue lisää aiheesta