Puhuva tuhkakuppi

Joka ikinen tupakoitsija tietää kyllä "harrastuksensa vaarat”. Ja jokainen heistä on nähnyt yhden jos toisenkin shokeeraavan kampanjan. Impotenssia, syöpää, lasten kärsimystä ja kuolemaa. 

Mutta mitäpä jos tupakoinnin vaaroja lähestyisi kerrankin aivan toisenlaisesta kulmasta – yllättävästi, mustan huumorin keinoin? Kertoivathan tutkimuksetkin jo käynnissä olevasta asennemuutoksesta: vuonna 2013 jo lähes 70 % 12–18 -vuotiaista piti tupakointia naurettavana. (Sosiaali- ja terveysministeriön raportti: Nuorten tupakkatuotteiden ja päihteiden käyttö.)

Lähtökohdat

Tehtävänämme oli markkinoida maksutonta, tupakoinnin lopettajia tukevaa Stumppi-neuvontapuhelinta + verkkopalvelua hyvin rajallisella vuosibudjetilla (n. 60.000 euroa).

Tarvitsimme siis kampanjan, jonka sisältö on siinä määrin viihteellistä ja vaikuttavaa katsottavaa, että materiaali ansaitsee mediansa pääsääntöisesti itse (Youtube+Facebook+Twitter).

Lisäksi halusimme, että kampanja elää mahdollisimman pitkään – ja että tuotettua aineistoa voidaan muokata ja hyödyntää useita kertoja.

Luova ratkaisu

Luova ratkaisumme pohjautuu ”roastaamiseen”, joka on nykyään yksi suosituimmista stand up -komiikan alalajeista. Jos suoraan ja suomeksi puhutaan, kyse on siis ”lempeästä vittuilusta”. 

Kampanjassamme roastaajan virkaa hoiti Helsingin länsisatamassa eloonherännyt tuhkakuppi, jolle reaaliaikaisen äänensä lainasi koomikko Ilari Johansson. Tupakoitsijoiden ja suorastaan röyhkeäksi heittäytyneen tuhkakupin välisen interaktion tallensivat puolestaan puolisen tusinaa ympäristöön piilottamaamme kameraa. 

Toteutus

Lopullinen toteutus on n. kaksiminuuttinen kooste piilokamerasession parhaista paloista. Materiaalin runsaudesta huolimatta päädyimme kestoltaan napakkaan toteutukseen, jotta se tukisi parhaalla mahdollisella tavalla videon viraalileviämistä. Tuotetusta materiaalista tullaan leikkaamaan myös uusia versioita vuonna 2015.

Tulokset

Kuten todettua, kampanja jatkuu ja elää edelleen. Sen alku on ollut todella lupaava. Orgaanisen nettileviämisen lisäksi mainos on noteerattu useissa muissakin medioissa, kuten iltalehdessä ja M&M:ssa, joista jälkimmäinen valitsi Puhuvan tuhkiksen viiden parhaan suomalaismainoksen joukkoon vuonna 2014.

Puhuva tuhkis Twitterissä: https://twitter.com/puhuvatuhkis
Puhuva tuhkis Youtubessa: https://www.youtube.com/watch?v=kaC6QwaOBE4

Asiakas

Hengitysliitto (Stumppi.fi) 
Tiina Salo, Viestintäpäällikkö

Työn suunnittelu

Valve Group Oy

Copy: Tommi Solehmainen
AD: Viljami Kukkonen
Projektijohto: Virpi Kärkkäinen
Muut suunnitteluun vaikuttaneet henkilöt: Sampo Luoto

Työn tuotanto

Valve Group Oy

Leikkaus: Jukka Eggert
Tuotantopäällikkö: Annemi Kuusela
Äänituotanto: Kati Haapamäki
Äänittäjä: Jukka Andersson
Kuvaajat: Kim Koponen, Konna Tervonen, Marinella Ruusunen
Ohjaaja: Teemu Niukkanen
Tuottaja: Marko Talli