Kiinteistömaailman verkkopalvelu

Kiinteistömaailman verkkopalvelu on yksi Suomen suosituimmista kiinteistöportaaleista ja oleellinen osa Kiinteistömaailman markkinointia ja brändin rakentamista. Uudella verkkopalvelullaan Kiinteistömaailma haluaa tarjota asunnonostajille ylivoimaisen asiakaskokemuksen ja välittäjille tehokkaan asiakashankintakanavan.

www.kiinteistomaailma.fi

Työn kuvaus

Lähtökohta

Kiinteistomaailma.fi on Suomen neljänneksi suurin asuntoportaali Oikotien, Etuoven ja Jokakodin jälkeen. Ketjun tunnettuuden vuoksi verkkopalvelu kerää paljon suoria kävijöitä, joiden tarpeisiin ja toiveisiin uudistetulla verkkosivustolla haluttiin vastata.

Verkkopalvelu sekä sen tuottama positiivinen käyttökokemus ovat kaiken markkinoinnin keskiössä. Asunnonvaihtoprosessin uskotaan siirtyvän enenevissä määrin verkkoon, minkä vuoksi asiakkaan tarpeisiin haluttiin reagoida nyt.

Verkkopalvelun uudistuksella oli kolme keskeistä ja toisiinsa linkittynyttä tavoitetta:

  • Kaupallisuus. Luotettava ja toimiva verkkopalvelu, joka tukee Kiinteistömaailman kaupallisia tavoitteita ja myyntiprosessia sekä edistää liidien keräämistä.  Uudistuksella tavoitellaan myös sivuston kävijämäärien kasvattamista.

  • Responsiivisuus. Verkkopalvelussa vierailtiin joukukuussa 2014 yhteensä 559 erilaisella mobiililaitteella ja  410 eri näyttökoolla - tai oikeastaan 820 näyttökoolla, sillä päätelaite mahdollistaa sivustojen katselun sekä pysty- että vaakasuunnassa. Tämä yhteisluku voidaan kuitenkin tuplata vielä tietokonekäyttäjien ansiosta, sillä heillä on käytössään  850 erilaista näyttökokoa. Laiteviidakon lisäksi myös selainpuolelta löytyy monipuolisuutta: verkkopalvelua käytetään 30 eri selaimella ja yhteensä 607 eri ohjelmistoversiolla.

  • Helppo ylläpidettävyys ja jatkokehitys. Käyttäjä voi muokata ja lisätä sisältöjä sivustolle. Helposti päivitettävän alustan ansiosta nopeat ja kevyet muutokset voidaan toteuttaa jouheasti ilman erillistä IT-projektia.

Verkkopalvelun houkuttelevuutta on parannettu 2014 kehittämällä esittelykalenteri ja 2015 lisäämällä esittelyvideo kaikkiin kohteisiin. Uudistuksia on tuettu omilla kampanjoillaan.

Tuloksia

Asunnon ostajalle haluttiin tehdä asunnon etsimisestä helppoa kaikissa tilanteissa, kaikilla laitteilla. Verkkopalveluun suhtauduttiin kuten verkkokauppaan, myytävät kohteet, eli tuotteet päätettiin nostaa eri puolelle verkkopalvelua yhden perinteisen hakusivun sijaan. Kohdesivun suunnitteluun panostettiin erityisen paljon, hyödynnettiin vanhan verkkopalvelun analytiikkadataa ja lopputuloksena kohdesivulla vietetään nyt keskimärin yli 50 % enemmän aikaa ja yhteydenottojen määrä myytävistä kohteista on kasvanut 228 %. Mobiilikäyttäjien osalta yhteydenotot kohteista ovat lisääntyneet 2100 %. Konversioprosentin kasvu on ollut 263%. Verkkopalveluun kehitetyty esittelyvideo-ominaisuudet ovat lyhyellä välillä kesäkuussa 2015 tuottaneet 100000 katselukertaa ja 150000 katseluminuuttia. Ohjaamalla asuntokauppaa enemmän verkkoon on myös saavutettu merkittävä 1,6 miljoonan euron säästö vuonna 2014 edellisvuoteen verrattuna printtimedian kustannuksista

 

Normaalilla liidikustannuksellamme laskettuna   verkkopalvelumme uudistus on maksanut itsensä takaisin puolessa vuodessa. Tätä tärkeämpää on kuitenkin se, että kasvava yhteydenottojen määrä kertoo siitä, että olemme entistä paremmin pystyneet auttamaan asiakkaitamme löytämään heille sopivia vaihtoehtoja uudeksi kodiksi 

Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailman verkkomarkkinointipäällikkö

 

Asiakas

Kiinteistömaailma Oy
Rikhard Sjöberg,  verkkomarkkinointipäällikkö 

Suunnittelu ja toteutus

Valve Group Oy

Sara Nikander (Asiakkuusjohtaja, strategia)
Marius Lönnrot (Konsepti, UX)
Jan Österlund (Visuaalinen suunnittelu)

Pasi Lindqvist (Creative Director)

Viljami Kukkonen (AD)
Jani Kinnunen (Front-end)
Jussi Saarivirta (Front-end)
Jani Ollikainen (Back-end)
Antti Salakari (Projektinhallinta)