Viikonlopun asuntoesittelyt

Vain 10 % suomalaisista on riippuvaisia sanomalehdestä. Heistä vain 1 % on vaihtamassa asuntoa. Kiinteistömaailma säästi vuonna 2014 1,6 miljoonaa euroa siirtämällä viikonlopun asuntoesittelyt omaan mobiilipalveluunsa.

Työn kuvaus

Lähtökohta

Asuntokaupoille lähteneistä 90 % etsii uutta asuntoa verkosta. Vain 10 % Suomalaisista ovat riippuvaisia sanomalehdestä ja heistä vain 1 % vaihtamassa asuntoa. Sanomalehtien kohdeilmoitteluun laitetaan vuosittain kymmeniä miljoonia euroja, vaikka asiakkaat ovat jo siirtyneet verkkoon.   

Luova ratkaisu

Suomalaiset lukevat nykyisin aamulehtensä tabletilla, joten päätettiin rakentaa sovellus joka tuo asuntoesittelyt samalle laitteelle. Samalla päätettiin miettiä koko asuntoesittelyssä käyminen uusiksi – mikä olisi helpoin ja kätevin tapa löytää asuntoja ja käydä esittelyissä?

  1. Päätimme laittaa kaikki esittelyajat paikalle jo torstaina klo 18, jolloin viikonlopun asuntonäytöt voi suunnitella valmiiksi etukäteen. Miksi odottaa sunnuntai-aamun suunnittelemaan mitkä asuntoja käydään katsomassa? Sovelluksen kävijämäärät ovatkin huipussaan perjantai-iltana.

  2. Suurin osa hakee uutta asuntoa nykyiseltä asuinalueeltaan, joten päätimme nostaa lähellä olevat asunto-esittelyt oletuksena listan kärkeen. Tämä toiminto sai nopeasti myös uuden käyttötarkoituksen – myytävissä olevia asuntoja voi helposti katsoa lähialueelta vaikka autosta käsin.

  3. Päätettiin samalla ratkaista toinenkin haaste – asuntonäyttöjen muistaminen ja aikatauluttaminen. Asuntoesittelyt voi siirtää omaan kalenteriin, jonka pohjalta on helppo nähdä mikä sunnuntaipäivän ohjelma on.

  4. Nopeasti syntyi myös tarve jakaa kalenteri, itselleen ja kumppanille. Oman kalenterin voi jakaa linkin avulla, näin onnistuu myös kalenterin siirto eri laitteiden välillä ilman kirjautumista tai muuta tunnistusta. 

  5. Oma kalenteri toimii myös oivana muistilistana – mitä asuntoja käytiin sunnuntaina katsomassa? Tästä kertoo maanantai-aamun kävijäpiikki.

Toteutus

Sovellus suunniteltiin ja toteutettiin ketteränä projektina Valveen oman RCMS-julkaisualustan päälle. Kehitystiimissä olivat mukana Valveen konsepti- ja käyttökokemussuunnittelija, AD, tekninen arkkitehti sekä ohjelmistokehittäjät. 

Verkkosovellus toteutettiin kokonaisuudessaan responsiivisena. Lähtökohtana oli tablettikoko, mutta sovellus toimii erinomaisesti kaikilla laitteilla. 

Asiakas

Pääkaupunkiseudun Kiinteistömaailman yrittäjäyhdistys
Miika Muroma, Kiinteistömaailma Espoo SeaSide, Toimitusjohtaja, LKV

Valveen toteutustiimi

Sara Nikander (Asiakkuusjohtaja, strategia)
Marius Lönnrot (Konsepti, UX)
Jan Österlund (Visuaalinen suunnittelu)
Jani Kinnunen (Front-end)
Jussi Saarivirta (Front-end)
Jani Ollikainen (Back-end)
Jarno Pitkänen (Back-End)
Antti Salakari (Projektinhallinta)