Kiinteistömaailman verkkopalvelu

Kiinteistömaailman verkkopalvelu on yksi Suomen suosituimmista kiinteistöportaaleista. Verkkopalvelussa vierailtiin joukukuussa 2014 yhteensä 559 erilaisella mobiililaitteella ja 410 eri näyttökoolla - tai oikeastaan 820 näyttökoolla, sillä päätelaite mahdollistaa sivustojen katselun sekä pysty- että vaakasuunnassa. 

www.kiinteistomaailma.fi

Työn kuvaus

Lähtökohta

Kiinteistomaailma.fi on Suomen neljänneksi suurin asuntoportaali Oikotien, Etuoven ja Jokakodin jälkeen. Ketjun tunnettuuden vuoksi verkkopalvelu kerää paljon suoria kävijöitä, joiden tarpeisiin ja toiveisiin uudistetulla verkkosivustolla haluttiin vastata.

Verkkopalvelu sekä sen tuottama positiivinen käyttökokemus ovat kaiken markkinoinnin keskiössä. Asunnonvaihtoprosessin uskotaan siirtyvän enenevissä määrin verkkoon, minkä vuoksi asiakkaan tarpeisiin haluttiin reagoida nyt.

Verkkopalvelussa vierailtiin joukukuussa 2014 yhteensä 559 erilaisella mobiililaitteella ja  410 eri näyttökoolla - tai oikeastaan 820 näyttökoolla, sillä päätelaite mahdollistaa sivustojen katselun sekä pysty- että vaakasuunnassa. Tämä yhteisluku voidaan kuitenkin tuplata vielä tietokonekäyttäjien ansiosta, sillä heillä on käytössään  850 erilaista näyttökokoa. Laiteviidakon lisäksi myös selainpuolelta löytyy monipuolisuutta: verkkopalvelua käytetään 30 eri selaimella ja yhteensä 607 eri ohjelmistoversiolla

Luova ratkaisu

Asunnon ostajalle haluttiin tehdä asunnon etsimisestä helppoa kaikissa tilanteissa, kaikilla laitteilla. Verkkopalveluun suhtauduttiin kuten verkkokauppaan, myytävät kohteet, eli tuotteet päätettiin nostaa eri puolelle verkkopalvelua yhden perinteisen hakusivun sijaan. Kohdesivun suunnitteluun panostettiin erityisen paljon, hyödynnettiin vanhan verkkopalvelun analytiikkadataa ja lopputuloksena kohdesivulla vietetään nyt keskimärin yli 50 % enemmän aikaa ja yhteydenottojen määrä myytävistä kohteista on kasvanut 228 %.

Mobiilikäyttäjien osalta yhteydenotot kohteista ovat
lisääntyneet 2100 %.

Toteutus

Asuntokauppa koskettaa kaikkia suomalaisia. Sen vuoksi verkkopalvelulle asetettiin laajat tekniset vaatimukset ja projekti toteutettiin kokonaisuudessaan responsiivisena.

Verkkopalvelun uudistus toteutettiin ketteränä projektina Valveen oman RCMS-julkaisualustan päälle. Kehitystiimissä olivat mukana Valveen konsepti- ja käyttökokemussuunnittelija, AD, tekninen arkkitehti sekä ohjelmistokehittäjät. Teknologiavalintaan vaikuttivat vahvasti RCMS-alustan kyky tuottaa näyttävää ja dynaamista sisältöä eri päätelaitteille ja pinnoille sekä joustavan alustan mahdollistama nopea kehityssykli.

Nykyajalle tyypillinen Mobile first –ajattelu toimi projektin veturina alusta saakka, sillä asunnonvälityssivustot sisältävät paljon lakisääteistä tekstiä ja pykäliä, joita ei voi karsia pienimmältäkään näytöltä. Uudistuksen myötä myös asuntojen kuvat nostettiin entistä selkeämmin esille.

Normaalilla liidikustannuksellamme laskettuna joulun alla julkistettu verkkopalvelumme uudistus on maksanut itsensä takaisin juhannukseen mennessä. Tätä tärkeämpää on kuitenkin se, että kasvava yhteydenottojen määrä kertoo siitä, että olemme entistä paremmin pystyneet auttamaan asiakkaitamme löytämään heille sopivia vaihtoehtoja uudeksi kodiksi 

Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailman verkkomarkkinointipäällikkö

Asiakas

Kiinteistömaailma Oy
Rikhard Sjöberg,  verkkomarkkinointipäällikkö 

Suunnittelu ja toteutus

Valve Group Oy

Sara Nikander (Asiakkuusjohtaja, strategia)
Marius Lönnrot (Konsepti, UX)
Jan Österlund (Visuaalinen suunnittelu)
Jani Kinnunen (Front-end)
Jussi Saarivirta (Front-end)
Jani Ollikainen (Back-end)
Antti Salakari (Projektinhallinta)