Hyvä yritysblogi inspiroi asiakasta

11.09.2013

Hyvä yritysblogi on oiva väylä muuten niin anonyymin digimaailman inhimilliseen kanssakäymiseen. Hyvien ja hyödyllisten blogikirjoitusten ansiosta tutuksi tullut bloggaaja ja kirjoittaja, tässä tapauksessa yrityksen työntekijä tai edustaja, on kuin ystävä, jonka sanaan ja palveluihin luotetaan. 

Marinella Ruusunen
Content Producer Valve King

marinella.ruusunen@valve.fi

Totuus sisältömarkkinoinnista

Mark-blogi kirjoittaa Totuus sisältömarkinoinnista -artikkelissaan: ”Sisältömarkkinoinnista on tullut markkinoinnin uusi musta. Se ei onneksi ole ohimenevä ismi, vaan pysyvä muutos tapaan markkinoida.”

”Vihdoin!” toteaa allekirjoittanut.

”Mutta entä ne avainsanat?” kysyy digipalveluita ostava markkinointijohtaja.

Niinpä. Milloinkohan se sisältösuunnittelun kultainen siemen ihan oikeasti istuu myös asiakkaan päähän? Jos hyvät hakukonesijoitukset olivat aiemmin onnistuneen optimoinnin tulos, ne eivät nykyisin enää riitä. Diginatiivit ostajat tietävät mitä haluavat, eikä perinteinen avainsanoilla höystetty tuote- ja palvelukeskeinen itsekehu eli tarkoin valittujen avainsanojen helisevä rimpsu, jota suurin osa yrityksistä käyttää edelleen, tarjoa muuta kuin pahaa mieltä. Ja pahimmassa tapauksessa menetetyn asiakkaan. Kumma juttu. Ei pidetä asiakkaita tyhminä.

Eikä yliviivata säästöaikeissa sitä tarjouksen tärkeintä kulmakiveä, hyvää sisällön suunnittelua.

Parhaimmassa tapauksessa digipalveluita ostava markkinointijohtaja otti edellä mainitusta kopin ja nykyisin yrityksen palvelut löytyvät juuri silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii yrityksen tuotteita ja palveluita. Tätä kutsutaan myös inbound-markkinoinniksi.

Koukuttava sisältö saa asiakkaan palaamaan

Siispä onnittelut hienosta valinnasta sisältösuunnittelun suhteen, jalostettaisiinko sitä vielä vähän pidemmälle? Nakattaisiinko verkot kalarikkaisiin vesiin, joissa saalis on taattu, kunhan viehe on oikea?

Jos todella haluat erottua joukosta, asiakkaille on tarjottava koukuttavaa sisältöä – mieluiten sellaista, joka tarjoaa mahdollisuuden vuorovaikuttaa ja kommentoida, ja jota voi jakaa sosiaalisessa mediassa. Ilmainen vinkki, ei maksa mitään: Perusta blogi. Hyvä sellainen.

Bloggaaminen on brändin luomista

Luomme mielikuvia sillä perusteella, mitä näemme, kuulemme ja luemme. Lähtökohtaisesti inhoamme kehuskelua ilman perusteluja. Jos yrityksesi oikeasti on kehujesi vertainen, sinun ei tarvitse kerskailla vaan asiantunteva brändisi tuo osaamisesi esille.

Me diginatiivit vaadimme asiapitoista, haastavaa, kiinnostavaa ja innostavaa sisältöä. Sellaista parhaimmillaan on hyvä ja laadukas yritysblogi, jonka sisällön eteen on nähty vaivaa. Ja jonka sisältöä on kirjoitettu intohimoisesti, asiakkaalle. Näin tekee esimerkiksi Finnairin blogi, jota kirjoittaa 13 vakituista bloggaajaa.

Miksi Finnairin blogi sitten on niin mainio? Siksi, että sillä on selkeät tavoitteet palvella ilmailualasta ja matkustamisesta kiinnostuneita asiakkaita. Finnairin blogi on avoin kanava asiakkaiden ja sidosryhmien välillä: siellä jokainen saa äänensä kuuluviin, kysymysten esittäminen on helppoa ja niihin vastataan. Aiheet kategorioidaan kuten verkkosivulla, mikä helpottaa blogin sisäistä surffaamista ja tiedonhankintaa.

"Mutta ei rakennustarvikefirman blogi voisi toimia, koska ala ei ole yhtä mediaseksikäs kuin matkailu”, toteaa – kaikella rakkaudella – tietämätön ystäväni.

Rakennustarvikefirma, jos mikä, voi olla mediaseksikäs! Rakentaminen, remontoiminen ja sisustaminen ovat aloja, joilla riittää tekemistä. Rakennustarvikefirman ei missään nimessä ole tarkoitus kirjoittaa blogipostauksia pelkistä vasaroista tai muttereista, vaan innostaa ihmisiä vaikkapa sellaisiin projekteihin, kuten kesämökin remontoimiseen, uuden saunan rakentamiseen, sisustamiseen ja tapettien uusimiseen, liittäen edellä mainittuihin vaikkapa mainioita tuotetarjouksia.

Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon.

Blogi nostaa sijoitusta Googlessa

Hyvä yritysblogi on oiva väylä muuten niin anonyymin digimaailman inhimilliseen kanssakäymiseen. Hyvien ja hyödyllisten blogikirjoitusten ansiosta tutuksi tullut bloggaaja ja kirjoittaja, tässä tapauksessa yrityksen työntekijä tai edustaja, on kuin ystävä, jonka sanaan ja palveluihin luotetaan.

Sidosryhmien väliset vieraskirjoitukset nostavat ristiinlinkityksen ansiosta sijoitustasi Googlessa. Potentiaalisille asiakkaille kohdennettu ja kuvia myöten optimoitu sisältö on myös suoraan verrannollinen sivustosi kävijämäärään. Verkostoituminen oikeiden tahojen kanssa saattaa yritysblogiisi uusia lukijoita, jotka parhaassa tapauksessa ovat juuri niitä uusia potentiaalisia asiakkaita.

Tutustu Valven ja Musiikkitalon väen yhteiseen blogiprojektiin, jonka mukana pääset kurkkimaan verkkopalvelun uudistushankkeen lavasteisiin Maailman helpoin tapa -hankkeen etenemisestä. Menestys alkaa tarjouspyynnöstä on sarjan ensimmäinen postaus, jonka on kirjoittanut Valvelta Tuija Riekkinen, ja postauksessa Jotain tarttis tehrä vieraskynän on pistänyt sauhuamaan Musiikkitalon viestintäkoordinaattori Marja-Liisa Lehtimäki.

Kirjoittajan Kaukokaipuu-matkablogi sen sijaan palkittiin Suomen suosituimpana matkablogina
Cisionin toimesta 7/2013.