Ihan tuubissa

19.03.2010

Yli miljardi katselukertaa päivässä ei voi olla väärässä. YouTube on vallannut internetissä näytettävien videoiden markkinat. Vuonna 2005 perustettu YouTube on kasvanut maailman suurimmaksi videoarkistoksi. Väitetään että YouTuben kävijämäärät tänään ovat yhtä suuret kuin koko netin kolme vuotta sitten. Video on voimakas väline eikä sitä voi olla ohittamatta.

Virpi Kärkkäinen
Project DirectorValve King



Mutta miten ottaa YouTube haltuun yrityksen markkinoinnissa?

Yhä useampi hakee tietoa YouTubesta, käyttöohjeita, vinkkejä, inspiraatiota. Vaikka ensisijaisesti YouTube leimautuu viihdekäyttäjien foorumiksi, on siellä myös mahdollisuus mielipidevaikuttamiseen sekä markkinointiin.

Neljä tapaa markkinoida tuotteita ja yritystä YouTubessa:

Tee koulutusvideo. Opeta asiakkaitasi käyttämään tuotteita tai palvelua, laittamalla esimerkiksi asennusohjeet. Voit pyytää muita käyttäjiä lataamaan omat videoklippinsä jossa he käyttävät tuotettasi tai jossa yrityksesi logo näkyy.


Teetä ammattilaisella video missä on jotain uutta ja innovatiivista ja joka saa kiinnostusta esim. bloggareiden keskuudessa. Jos mainostat jo TV:ssä, lataa mainosvideot myös YouTube-sivuille

Edut:

  • säilytystilaa videomateriaalille
  • linkitys kotisivuille
  • sisältö helposti jaettavissa
  • vahvistaa yrityskuvaa tai tuotemerkkiä

YouTuben käyttäjäkunta on niin ikäjakaumaltaan kun maantieteellisestä sijainniltaankin hyvin hajautunutta.  YouTube on kanava missä voit mainostaa, kommunikoida asiakkaidesi kanssa sekä rakentaa yrityksesi/tuotteesi brändiä. Näy siellä missä asiakkaasikin oleilevat.

Tiesitkö että YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone?

  • Valitse yksi tai kaksi hakusanaa
  • nämä hakusanat tulisi löytyä myös videon titlestä
  • kun kirjoitat kuvauksen (2-4 lausetta on suositeltava mitta), mainitse luonnollisesti näitä hakusanoja muutaman kerran
  • katso myös että tuotemerkkisi/yritysnimesi mainitaan tekstissä useammin kuin kerran

Tämän vuoksi videot kannattaa myös optimoida. Vaikka optimointivaihtoehtoja on vähemmän, niin se ei tee siitä helpompaa.

YouTuben hakutuloksiin korkeimmille sijoille yltävät ne videot missä on eniten ääniä eli tähtiä ja eniten kommentteja sekä näyttökertoja. Eli paraskaan optimointi ei auta ellei sisältö ole kiinnostavaa. Anna kävijöille aikaa; usein suosituksi nousseet videot löytyvät massojen tietoisuuteen vasta pidemmän ajan kuluttua.

Kermavaahdot kakun päälle eli tuunaa oma YouTube-kanavasi

Kun olet päässyt jo niin pitkälle että olet saanut tuotettua videoita nettiin, seuraava askel on tuunata YouTube-sivusi vastaamaan yrityksesi visuaalisia suuntalinjoja. Miksi tyytyä normi ulkoasuun kun voit tehdä YouTube-sivusi tyylillä?

Hyvä esimerkki tästä on Lappidoc´s Official YouTube Channel. Teimme Lappidocin TV-mainoksen tueksi kampanjasivun www.lappidoc.fi ja halusimme nostaa TV-mainoksen sivuille YouTubea käyttäen. Samalla syntyi idea tehdä Lappidocin YouTube-sivu samoilla tyyleillä kuin yrityksen muukin digitaalinen ja printtimateriaali. Lopputulosta voit ihailla tästä.

Lappidocin YouTube-sivuston on tarkoitus elää ja kasvaa. Sinne ladataan tulevaisuudessa lisää inside haastattelumateriaalia, jota ei ole nähtävillä missään muualla. YouTube oli helppo valinta myös siinä mielessä että yrityksen tuotteiden kohderyhmä käyttää ahkerasti kyseistä saittia.

YouTube oli digitaalisen markkinoinnin kuumin juttu Ruotsissa vuonna 2009. Olisiko nyt 2010 Suomen vuoro?

Lue lisää aiheesta