Ihmiset tekevät projektin – älä aliarvioi innostuksen voimaa, osa 3

23.10.2013

Helsingin Musiikkitalo uudistaa verkkopalvelunsa yhdessä Valven kanssa. Pääset mukaan kurkkimaan projektin lavasteisiin, kun seuraat Valven ja Musiikkitalon väen blogikirjoituksia hankkeen etenemisestä.

Essi Raunamaa




Tiesittekö, että Helsingin Musiikkitalosta 2/3 on maan alla ja rakennuksen ympärille on tehty vallihautamainen käytävä eli Musiikkitalon voi kiertää maan alla?

Me tiedämme. Tiedämme sen, koska asiakas vei koko Valveen projektiryhmän inspiroivalle tutustumismatkalle ympäri Musiikkitaloa.  Esittelykierroksen aikana pääsimme kurkkaamaan talon salaisimpiinkin sopukoihin ja kuulimme talon historian sekä kaikki mielenkiintoiset knoppitiedot konserttisalien akustiikasta ja arkkitehtuurista. Esittelykierroksen aikana asiakas myös puki erityisen värikkäisiin ja vinkeisiin sanakäänteisiin turhautumisensa nykyisiin verkkosivuihin, päivitystyökaluun ja rakenteeseen, josta ei löydy mitään.

Myöhemmin syksyllä saimme käydä katsomassa RSO:n konsertin, joka oli mielenkiintoinen yhdistelmä nykymusiikkia ja klassista. Me suunnittelijat katsoimme täynnä olevaa salia. Puhuimme, että kaikki nämä ihmiset suhtautuvat musiikkiin suurella intohimolla. Tämä on heille elämys, vapautuminen arjesta, parasta ikinä. Sormet ristissä, että he tulevat myös rakastamaan uutta Musiikkitalon sivustoa.

Ennen projektia Musiikkitalo oli rakennus, jonka ohi Tuija ajaa joka arkiaamu bussilla. Ja jonka logokilpailuun Essi teki pari ehdotusta. Nyt olemme siitä aivan valtavan innostuneita. Se on oikeasti aivan upea paikka ja siellä tapahtuu mahtavia asioita. Koko ajan!

Vierailu Musiikkitalolla oli siis tärkeä asia projektin onnistumisen kannalta. Miksi? Siksi, että hyvä projekti syntyy motivoituneista ihmisistä ja toimivasta vuorovaikutuksesta motivoituneiden ihmisten välillä.

Innostusta ei voi ulkoistaa

Kuten jo blogisarjan ensimmäisessä osassa korostettiin, hyvän suunnittelun taustalla on aina paljon tietoa.

Mutta tiedon lisäksi tarvitaan innostusta ja positiivista energiaa. Kun asiakas saa suunnittelijan rakastumaan edustamaan asiaan/tahoon/yritykseen, väitän, että lopputuloksesta tulee aina parempi. Siksi innostuksen eteen kannattaa tehdä töitä.

Miten luoda innostunut ilmapiiri?

Innostus syntyy, kun asiakas on rohkeasti ylpeä työnantajastaan tai siitä, mitä se edustaa. Koska innostus tarttuu.

Tarinankerronta on tärkeää. Kerro suunnittelijoille hyviä tarinoita yrityksen matkan varrelta, onnistumisia, epäonnistumisia. Kerro suurista persoonista, jotka toimintaan liittyvät. Sarkastinenkin voi olla, jos hallitset tyylilajin. Kaikki tykkäävät nauraa. Ennen kaikkea, uskalla kertoa. Uskalla puhua. Puhu ja kerro ennemmin liikaa kuin liian vähän. Suomalaisten yritysten perisynti on kertoa liian vähän. Kun ”täähän on ihan itsestään selvää” tai ”ei tää ketään kiinnosta”.

Suunnittelijan pitää puolestaan olla kiinnostunut ja haluta kuulla kaikki mahdollinen, koska joskus asian ydin voi tulla esille jossain sivulauseessa. Olemme monesti olleet tilanteessa, jossa olemme haltioituneet asiasta, joka on yritykselleen itselleen niin peruskauraa, ettei sitä pidetä minään, mainittu palaverissa vähän vahingossa. Ja ne ovat oikeasti olleet tosi hienoja juttuja, joista on saatu luotua sivustolle yrityksen brändiä tukevaa sisältöä.

Eli asiakas, muista, ettei innostumista voi ulkoistaa, siihen pitää osallistua!

Verkkopalvelulla ja ulkomainoksella on eroa

Me suunnittelijat olemme digitaalisuuden asiantuntijoita. Olemme parhaimmillamme, kun asiakas perehdyttää meidän omaan maailmaansa.

Hyvää, asiakkaan liiketoiminnallisia tavoitteita tukevia ja asiakkaan asiakkaita hyvin palvelevaa verkkopalvelua tai sisältöstrategiaa on mahdotonta rakentaa ilman hyvää vuorovaikutusta toimiston ja asiakkaan välillä.

Koska uskokaa tai älkää, suunnittelija haluaa tehdä parhaan mahdollisen ratkaisun asiakkaalle. Projekti ei ole onnistunut vaikka se kahmisi mitä palkintoja, jos asiakas ja, vielä tärkeämpää, hänen asiakkaansa, eivät koe palvelua onnistuneeksi.

Asiakas tärkeä projektiryhmän jäsen, joka antaa suunnitteluun oman työpanoksensa. Se voi olla hyvin proosallista työtä; kysymyksiin vastaamista (usein samaan kysymykseen monta kertaa, valitettavasti ei aina tajuta ekalla eikä tokallakaan kertaa, tai edes tajuta kysyvämme samaa asiaa eri tavalla), asioiden selvittelyä oman organisaationsa sisällä ja reality checkin antamista mitä tulee resursseihin. Ennen kaikkea asiakas tuo pöytään oman näkemyksensä, mitä vasten erilaisia konsepti- ja toiminnallisuusideoita on hyvä sparrata.

Kun projektissa vallitsee luottamuksen ilmapiiri, voidaan projektissa edetä ketterästi iteroiden ja jopa puolivalmiita töitä voidaan käydä läpi ja varmistaa, että suunta on oikea ja jos ei ole, asiaan voidaan reagoida nopeasti.

Valitettavasti monet asiakkaat ostavat verkkopalvelun kehittämistä samoin menetelmin kuin perinteistä mainontaa. Kokemuksella mainostoimistoista ja digitoimistoista voimme sanoa, että yksittäisen markkinointiviestinnän kampanjan voi toteuttaa onnistuneesti kohtalaisillakin lähtötiedoilla. Tosin tuuria sekin vaatii. Onnistuneen verkkopalvelun tai sisältöstrategian, toteuttaminen ilman vuorovaikutusta ja avointa keskustelua onkin sitten yhtä lottoamista. Miksi? Koska verkkopalvelut eivät ole enää pelkkiä kauniita mainospläjäyksiä, printtiä siirrettynä selaimeen. Verkkopalveluissa mennään nykyisin pintaa syvemmälle, sillä on nykyisin suuri merkitys koko yrityksen liiketoimintaan. Sen mallintamiseen ei enää perusbriiffi riitä.

Lue lisää aiheesta