Intiimi älypuhelin ja tunnerikas WhatsApp

16.09.2015

Vihreään puhelinikoniin on ilmestynyt merkintä uudesta viestistä, samoin sähköpostikuvakkeeseen. On itsestään selvää, että WhatsApp aukeaa ensimmäisenä.

Marinella Ruusunen
Content Producer Valve King

marinella.ruusunen@valve.fi

Taloustutkimus kysyi Yle Uutisten pyynnöstä noin reilulta tuhannelta suomalaiselta, mitä sosiaalisen median palveluja he käyttävät. Pitkään tiedossa ollut järjestys ei yllättänyt tälläkään kertaa: 1. Facebook, 2. WhatsApp, 3. Google+.

Kahden ensimmäisen some-kanavan kerrottiin olevan etenkin nuorten suosiossa, vaikka mielestäni Facebook on jo aikalailla käsitelty kanava teinien keskuudessa. Sen sijaan uskallan veikata käyttäjien ikähaarukan kasvavan WhatsAppin kohdalla:

WhatsApp laajentaa tulevaisuudessa suosiotaan nopeana ja helppona uutiskanavana, johon voi tilata sen tahon viestit, jotka kiinnostavat ja jotka henkilö haluaa lukea.

Tiedän, kuulostaa ihan uutiskirjeeltä. Mutta sovellus on silti täysin eri maailmasta, viestit lyhyempiä ja käyttökokemus perustuu opittuun tapaan selata ystävien lähettämiä viestejä, jotka oikeasti halutaan avata ja lukea. 

WhatsApp-sovellusta voisi siis tituleerata jopa ensiaskeleeksi kohti reaaliaikaisen tiedonsiirron vallankumousta, josta Sampo bloggasi viime viikolla.

"5G puolestaan on tiedonsiirron vallankumous, koska 5G verkossa tieto siirtyy täysin reaaliaikaisesti ilman viivettä." - Sampo Luoto

Case Lidl Sportyfeel

Lidl Sportyfeel lanseerasi syyskuussa käsilläseisontahaasteen, jonka avulla osallistujien oli tarkoitus oppia kyseinen taito 30 päivässä.

Alunperin treeniohjeet oli tarkoitus jakaa WhatsApp-sovelluksen kautta. Valittu tapa ei kuitenkaan toiminut vielä täysin moitteettomasti, kuten kampanjasivustolla kerrotaan: "Osalta ihmisiä jäi päiväohjelma vallan saamatta, osalta puuttuivat kuvat. Jotta pystyisimme varmistamaan, että kaikki halukkaat pääsevät nauttimaan treeneistä, siirryimme käyttämään luotettavampia palveluja: Instagramia ja verkkosivuja. Pahoittelemme, jos tämä muutos aiheutti harmia."

Idea kuitenkin oli mainio.

Jää nähtäväksi, miten tekniikka soveltuu toisen tuotantokautensa aloittaneelle Docventuresille, sillä myös Riku ja Tunna ovat valjastaneet vihreän puhelinikonin käyttöönsä.

Myönnettäkööt, vaikka sama viesti lähtee kaikille muillekin tilaajille, tuntuu se silti paljon henkilökohtaisemmalta kuin tavan uutiskirje tai kaikille tykkääjille osoitettu Facebook-julkaisu.

Vaikka puhelimesta on tullut älykäs, se on silti hyvin intiimi ja henkilökohtainen kapistus.

Docventuresin tiimi on osannut valjastaa sen taidon, jota tämän päivän sisällöntuotanto oikeasti tarvitsee: tunteita herättävän tarinankerronnan ja sitä kautta seuraajien sitouttamisen.

Sillä kuka nyt ei haluaisi saada WhatsApp-viestiä Riku Rantalalta.