Kannattaako ostaa uusi muki ja kaataa siihen vanhaa kahvia?

03.05.2011

Verkkostrategia ja konsepti määrittelevät myös verkkosivuston sisältötarpeet ja ottavat kantaa sisältöstrategiaan. Silti liian usein sivuston uudistus keskittyy ulkoasun ja käyttöliittymän uudistamiseen ja sivuille leikataan ja liimataan hätäpäissään vanhan sivuston sisältö tai sen painetun esitteen sisältö. Eli tehdään suuri investointi ostamalla uusi, kaunis muki, mutta se täytetään vanhalla ja kylmenneellä kahvilla.

Tuija Riekkinen




Siitä eivät tykkää kävijät eivätkä muuten hakukoneetkaan (elleivät ne suorastaan rakastaneet vanhaa sivustoasi). Esitesisältö ei sen sijaan hyödynnä verkon monitasoisia keinoja esittää sisältöä ja muutenkin sisältöä luetaan verkossa eri tavalla kuin painetusta esitteestä. Esitteen hieno markkinointiviestintäslogani ei myöskään tartu hakukoneiden verkkoihin.

Web 2.0 teki kaikista sisällöntuottajia, mutta se ei ole totta. Kaikki eivät osaa tuottaa sisältöä. Tai eivät ehdi. Eikä kyse ole ollenkaan siitä, etteikö yrityksen henkilökunta ymmärtäisi tuotteitaan tai palveluitaan, vaan siitä, että ulosanti ei kerta kaikkiaan riitä esittelemään niitä sellaisesta näkökulmasta, mikä vetoaa käyttäjiin, joilla ei ole sitä kymmenien vuosien kokemusta alasta ja tuotteista. Itseasiassa yleensä heillä ei ole hajuakaan.

Mitä siis tehdä?

Se, että se olemassa olevan sivuston sisältö ja ne painetut esitteet eivät sellaisenaan kelpaa, ei tarkoita sitä, etteikö siellä olisi tärkeitä faktoja ja hyvää sisältöä; sitä voi käyttää lähteenä uudelle, konseptiin ja yleensäkin verkkoon ja tähän aikaan soveltuvalle sisällölle. Entäs ne tuotteensa, palvelunsa ja toimialansa etu- ja takaperin tuntevat konkarit; heitä voi puolestaan haastatella. Haastattelijan kannattaa heittäytyä mahdollisimman tyhmäksi, ei siitä asiantuntijasta muuten tolkun tekstiä saa ulos.

Sisällöntuotantoon kannattaa panostaa. Eikä pelkästään uudistusprojektissa, vaan ihan koko ajan. Hakutrendit muuttuvat ja yhtäkkiä voi olla, ettet enää löydy sillä sanalla millä ennen löydyit; koetapa tehdä haku sanalla “kommunikaattori” ja kyllä, hakutuloksiin tulee myös mainintoja Nokian uusimmasta “kommunikaattorista” E7:stä. Sitähän olit hakemassakin, eikö? Kuka sitä sen sijaan hakisi sanalla “laite” tai “multimediatietokone”; kuulostaa hyvältä, mutta ei toimi. Muista, että sisältöä tehdään aina ihmisille, koska se on ihminen, joka sen hakusanan hakukoneeseen kirjoittaa.

Lue lisää aiheesta