Kaunis päivä tänään – ikävä kyllä en näe sitä

23.10.2008

Sisällön merkitystä verkkosivuston kivijalkana ei voi liiaksi korostaa. Vaikka sivuston ulkokuori olisi kaunis ja teknisellä puolella kaikki olisi vimpan päälle, koko kakku voi kuivua kokoon jos sisältö ei herätä kävijää.

Tässä kirjoituksessa en halua kovin syvälle sisällöntuotannon kiemuroihin mennä, mutta koin tarpeelliseksi havainnollistaa sanojen merkitystä yksinkertaisen esimerkin avulla FutureNow:n artikkelia (englanniksi) silmäiltyäni.

Alta löytyvässä viisiminuuttisessa lyhytfilmissä kerrotaan yksinkertainen ja koskettavakin tarina sanojen merkityksellisyydestä tavoitteen saavuttamiseen.

[youtube: http://www.youtube.com/watch?v=4-K8bpoDn-8]

Tarina on hyvä esimerkki siitä, miten tunteisiin vetoavalla sisällöllä on valtavan suuri vaikutus (osto)päätöksiä tehdessä. Jos asiakas saadaan ajattelemaan ja tuntemaan jotain henkilökohtaisesti, on hän kiinnostuneempi tarjottavasta tuotteesta tai palvelusta.

Kun asiakas saapuu sivustollesi, on hänellä todennäköisesti jokin tietty tarve. Tarve on usein kylmä, analyyttinen tila. Sinun tarkoituksenasi ei ole ensisijaisesti väittää pystyväsi tyydyttämään oletettua tarvetta tarjoamalla listaa ratkaisuista ota tai jätä -periaatteella, vaan herättää halu saada se, mitä sinä tarjoat. Halun heräämiseen tarvitaan tunteisiin vetoamista. Jos kyse on lyhytfilmin sokeasta miehestä, hänen pitää saada ohikulkijat huomaamaan, että tosiaan, nythän onkin kaunis päivä, eikä mies voi siitä täysin nauttia. Pelkkä miehen sokeus ei riitä herättämään halua auttaa.

Herätä asiakkaasi.
Vetoa tunteisiin.
Laita heidät ajattelemaan.
Älä vastaa pelkkiin oletettuihin tarpeisiin, luo halu tyydyttää ne.