Keisari

27.10.2011

Ja seuraavaksi jotain aivan muuta: internet meme. Ei sillä, että tämä olisi jokaisen päättäjän bisneskriittisin asia, jonka tuntemista ilman ei tulisi nykymaailmassa toimeen, mutta memet ovat kiehtova aihe ja niiden seuraaminen auttaa ymmärtämään nopeasti kehittyvää käyttäjien kulttuuria netissä.

Tuomas Ylikoski




Memet naurattavat, yhdistävät ja luovat mahdollisuuden kommunikoida luovasti ja joskus yli kielimuurien. Kenen mielestä kissanpennut eivät muka ole söpöjä?

Meme käsitteenä tarkoittaa palasta kulttuuria, jota voidaan levittää esimerkiksi puheessa, tekstissä, kuvissa ja videoissa. Termin kehitti brittiläinen evoluutiobiologi Richard Dawkins kirjassa ”The Selfish Gene” (1976). Suurempaa huomiota meme on saanut internetin yleistymisen yhteydessä.

Look at your company’s website. Now look at our clients’. Back to yours, NOW BACK TO OUR CLIENTS’. Sadly, you are not our client. But if you contacted me right now your website could look like our clients’. 

Thadaa! Näin olen levittänyt palasen kulttuuria sinulle. Tämän memen alkuperä on Old Spice -mainos vuodelta 2010, jossa naurettavan hyväkroppainen entinen NFL-pelaaja kertoo sinulle miksi kannattaa käyttää Old Spice suihkusaippuaa. Mainosta on katsottu Youtubessa 36 miljoonaa kertaa ja se on poikinut käsittämättömän määrän sitä parodioivia videoita. Niin, ja kuoleva brändi sai toisen mahdollisuuden.

The most interesting man in the world. Dos Equis. 2007. Erittäin hauska mainos, jossa todetaan muutama fakta maailman mielenkiintoisimmasta miehestä, joka luonnollisesti juo Dos Equis olutta. Silloin, kun juo olutta. Tämä meme on yksi levinneisimmistä. Se on saanut versioita niin videoformaatissa, kuin erityisesti kuvien muodossa. Kaava on yksinkertainen: ”I don´t always X, but when I do, I Y”.

KISSA! Näitä riittää. Miten se liittyy pistaasipähkinöihin? Jaa-a, vaikea sanoa. Mutta se on video kissasta. Joka on vähän niin kuin ihminen. Joka soittaa koskettimia. Siksi.

No mitä väliä tällä kaikella on? Mainostoimistojen, teinien ja nörttien tekemiä haa-haa-hauskoja videoita ja kuvia sosiaalisissa medioissa, joissa ne muutenkin viettää ihan liikaa aikaa. No, kerronpa oman näkemykseni. Old Spice -mainos uudisti brändin imagon ja teki siitä taas coolin. Dos Equis tuli memen ansiosta minunkin tietoisuuteeni ja huomaan, kun se on jonkin ravitsemusliikkeen tarjonnassa. Tuota kissavideota en lähde avaamaan, haluan nauttia siitä tunteesta, etten vain tajua.

Mitä yhteistä näillä memeillä on? Trafiikki. Ne luovat paljon trafiikkia internetissä. Brändejä käytetään hakusanoina, kun hauskoja videoita etsitään Googlesta ja Youtubesta. Väitän, että kovin moni ei pysty tilauksesta luomaan tarttuvaa internet memeä. Siis sellaista, joka lähtee liikkumaan sosiaalisissa medioissa kulovalkean tavoin ja saa uusia hauskoja muotoja. Kuitenkin se, mihin voi vaikuttaa on trafiikin ohjaus. Huolehdi, että näyt kampanjan lanseeraamisen aikaan oikeilla avainsanoilla, jotta saat ohjattua käyttäjät haluamaasi sisältöön. Seuraa memen kehittymistä ja reagoi siihen. Tämä on hyvä tapa kommunikoida potentiaalisten asiakkaiden kanssa, tätä he kuuntelevat. Ole rehellinen ja osaa nauraa itsellesi ja brändillesi. Muuten sinulle nauretaan. Muuten olet keisari.

Kirjoittaja on uusi.

Lähteitä:
knowyourmeme.com
en.wikipedia.org/wiki/Meme