Koukuta kävijäsi hyvällä sisällöllä

26.08.2011

Miten saisin kerrottua yrityksen viestin kiireiselle surffailijalle, joka saapuu kotisivuilleni Googlesta tai linkin kautta ja suostuu antamaan vain muutaman sekunnin ajastaan? Miten saisin kävijän pysähtymään edes hetkeksi, tutustumaan yritykseni tuotteisiin ja ymmärtämään että meihin kannattaa ottaa yhteyttä?

Sara Nikander
Director, Design & Technology

sara.nikander@valve.fi
045 6735 577

Puhuttele kävijää

Hakusanamainonta tai muu hakusanaoptimointi voi tuoda asiakkaita sivustollesi, mutta jos sivustosi sisältö ei puhuttele kävijää, lähtee kävijä saman tien pois. Verkkoon kirjoittamisen ympärillä pyörii jos jonkinlaista myyttiä, tarua ja totuutta, mutta mahdotonta hyvä verkkokirjoittaminen ei ole. Tosin, jos tarkkoja ollaan, ei verkkokirjoittaminen ole pelkästään kirjoittamista, vaan myös erilaisten tietosisältöjen ryhmittelyä ja tuomista tietoa ja sisältöä olennaisiin asiayhteyksiin, tekstin ja muun median yhdistämistä verkon sallimin keinoin, ja parhaimmillaan sekä erityyppisiä lukijoita että hakukoneita miellyttävän sisällön tuottamista.

Jos sinusta tuntuu, että sivustosi kävijät eivät ymmärrä tuotteitasi tai palveluitasi ja joudut vastailemaan paljon tiedusteluihin, on syy erittäin todennäköisesti sisällössä. Painetun esitteen teksti toimii harvoin verkossa, vaikka siinä ei sisällöllisesti mitään vikaa olisikaan. Esitteet, yrityksesi tuoteasiantuntijat, asiakaspalvelun henkilöstö ovat kultaakin kalliimpia tietolähteitä. Esiteteksteihin perehtymällä ja asiantuntijoita haastattelemalla voi tuotteesta löytää aivan uusia puolia mitä korostaa.

Mieti kävijää – Mitä hän oikeasti etsii

Kotisivujen sisältö tehdään edelleen hyvin organisaatiolähtöisesti. Mitä me olemme ja mitä me teemme. Kävijä on kuitenkin vain ja ainoastaan kiinnostunut siitä, onko minulle jotain tarjottavaa? What’s in it for me? Kävijälähtöisen sisällön suunnittelu ei ole ollenkaan helppoa, ja siksi niin monet epäonnistuvat siinä.

Täällä Reallyssä olemme ymmärtäneet asiakkaidemme tuskan, ja tarjoamme apua sisällön suunnittelussa. Jos pohdiskelet, että ”Tarttis tehrä jotain”, mutta verkkosivustosi kokonaisuudistus on hiljattain tehty, keskitä resurssisi seuraavaksi sisältöön ja sen kehittämiseen.