Kuinka sitoutumista mitataan?

18.12.2015

Nykyisin ihan aiheestakin korostetaan, että sitoutumisen mittaaminen on äärimmäisen tärkeää digitaalisessa ympäristössä. 

Sampo Luoto
Senior Insight Manager 

sampo.luoto@king.fi
+358 40 515 2075

On hyvä muistaa, että sitoutumista voi mitata monella tapaa. Riippuu liiketoimintasi luonteesta, mitä sitoutumismittaria sinun kannattaa käyttää.

Jos sinulla on paljon sisältöä ja sivustosi elää muuttuvasta sisällöstä, on varmasti parasta keskittyä kävijöiden aktiivisuuteen ja käyttäjien uskollisuuteen.

Yksittäisinä mittauspisteinä sivustolla vietetty aika, kuinka monta alasivua on käyty läpi ja kuinka usein sivulle palataan ovat hyviä mittareita tällaiselle ns. sisältömarkkinointi-sivulle.

 

Kauppa se on joka kannattaa, mutta ainoastaan semmoinen kauppa jossa ovi käy tiuhaan.

Jos sivustosi päätehtävä on saada aikaan kauppaa, on varmasti järkevää keskittyä vanhaan kunnon myyntisuppiloon.

Yksittäisinä mittauspisteinä löytävätkö asiakkaat etsimänsä, lähteekö osa jostain syystä karkuun tietyssä kohtaa myyntisuppiloa, jos lähtee miksi näin käy, hylätäänkö ostopäätös vaikka tavaraa on jo ostoskärryssä, ovat kaikki hyviä mittareita.

Jos sivusto on keskittynyt jonkun tosi spesifin asian myymiseen, niin silloin konversio on puolestaan aika hyvä mittari.

Yleensä mitä pidempään ihmiset ovat sivulla, sitä parempi konversio mutta spesifissä myynnissä ei auta yhtään jos 99% melkein osti, tai jos sivulle palataan ihan hirveän usein mutta ei osteta mitään. On hyvä huomata että spesifillä ei tässä yhteydessä tarkoiteta pelkästään vaikkapa Hästensin sänkyä, vaan myös asiakkuuteen tähtääviä palveluntarjoajia.

 

Kun on tiedossa minkä tyyppisesti ihmisiä halutaan sitouttaa, on hyvä päättää niin sanotut raa´at mittarit, jotka nekin ovat loppupeleissä hyvin helppo omaksua strategiaan. On muuten hieman harmillista, että näistä käsitteistä ei kaiketi ole suomenkielisiä vastineita, mutta jos käydään nopeasti läpi mitä käsitteet tarkoittavat:

 

Bounce – kuinka nopeasti ihminen poistuu sivultasi. Bounce on suomeksi ehkä vähän kuin “pompata pois”. Jos Bounce on hyvin nopea jokin mättää. Toisaalta Bouncen suhde kävijöissä on myös oleellista. Ei ole hirveästi väliä jos 80% pomppaa heti pois, jos 20% jää ja viihtyy ja ostaa niin että kassakone kilisee. Bounce on kaiken kaikkiaan erittäin hyvä yleismittari melkein sivustolle kuin sivustolle.

 

Konversio – kuinka iso osa sivulle tulevista tekee sen toiminnon, minkä etukäteen olet päättänyt että haluat heidän tekevän. Konversio voi olla vaikka mailikirjeen tilaaminen, yhteydenottolomakkeen täyttäminen tai varsinainen kaupanteko.

 

Click-Through (CTR) – kuinka paljon ihmiset klikkailevat ympäriinsä sivustollasi. Oletettavasti mitä enemmän he klikkailevat eri asioita, sitä kiinnostavampi sivustosi sisältö.

 

Return rate – Kuinka iso osa ihmisistä, jotka ovat käyneet sivullasi, palaavat sinne uudestaan ja uudestaan. Yleensä tälle asetetaan joku järkevä aikamittari, tyyliin viikko tai kuukausi on se väli jonka aikana on palattava, että katsotaan aidosti palaavaksi ihmiseksi.

 

Time on site – tämä taas tarkoittaa sitä kuinka paljon sivustolla ylipäätään vietetään aikaa. Time o site ei ole absoluuttinen vaan se riippuu paljon sivustosi luonteesta ja tarkoituksesta. Jollekin sivulle minuutti on ok, kun toiselle se ei ole alkuunkaan riittävä aika.

 

Time on page – tämä taas mittaa luonnollisesti sitä kuinka paljon yksittäisellä sivustosi sivulla vietetään aikaa. Usein on kiinnostavaa verrata koko sivustolla käytettyä aikaa yksittäisillä sivuilla käytettyyn aikaan, jolloin nähdään suoraan mikä sisältö kiinnostaa enemmän ja mikä vähemmän.

 

Active user – kävijä joka tulee sivulle uudestaan ja uudestaan. Esim. päivittäin, viikoittain tai kuukausittain. Tällaiset kävijät ovat erittäin kiinnostavia, koska heillä on usein syvällinen insight siitä mikä sivustossa kiinnostaa, ja miksi se resonoi heidän tarpeidensa kanssa.

 

Retention rate – niiden kävijöiden määrä jotka ottavat sivuston “omakseen”, verrattuna niiden kävijöiden määrään jotka häipyvät sivulta lopullisesti.

 

Erilaisia mittareita on toki vielä paljon, paljon näidenkin päälle. Yllä oleva on kuitenkin ihan ok lista, josta voi ruveta miettimään mikä on itselle tärkeää. Luonnollisesti juttelemme näistä asioista oikein mielellämme ihan kasvotusten. Ajatusruokaa, kivoja ihmisiä ja kahvia saat klikkaamalla tästä.

 

Lue lisää aiheesta