Kuinka some-sukupolven rekrytoinnissa menestytään?

25.02.2016

Tätä meillä Valveella on viime aikoina mietitty. Harkkarirekrymme alkoi kuukausi sitten, ja haussamme on 15 tulevaisuuden tekijää. 

Yksi asia on varma: yritysten välinen kilpailu osaavista nuorista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan. Kilpailua ei kuitenkaan käydä siitä, kuka saa eniten hakemuksia, vaan kuka saa houkuteltua yritykseensä lupaavimmat talentit. Toisin sanoen ihmiset, jotka tulevat muovaamaan yrityksen tulevaisuuden suunnan.

Nyt paljastamme menestysreseptin
some-sukupolven rekrytointiin.
Tulokset yllättivät jopa meidät.

Haitalliset mielikuvat mylläävät

Harjoittelijoiden palkkaamiseen liittyy surullinen narratiivi: koulussa loistavin arvosanoin menestynyt, uudesta työpaikastaan innostunut nuori päätyy toimiston kahvinkeittäjäksi tai kopiovastaavaksi. 

Ehkä tarina kahviakeittävästä maisterista on vain legendaa, eikä kukaan palkkaa korkeakoulutettua kopiokoneenkäyttäjää. Legendalle ominaiseen tapaan sen voima kuitenkin leijuu yllämme. Siksi huippuosaajia palkkaavan yrityksen on tehtävä jotain eliminoidakseen tämä mielikuva.

Harjoittelijoiksi hakeville kannattaakin jo hakuvaiheessa esittää suunnitelma, josta käy ilmi harjoitteluohjelman sisältö kehityspolkuineen. Mitä seikkaperäisemmin ja innostavammin sen teet, sitä vahvemmalla kilpailussa parhaista hakijoista olet.

Snäppi snäpistä - kaikki hyöty irti somesta

Some-sukupolvea ei voi tavoittaa ilman laajamittaista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Pelkkä työpaikkailmoituksen tuuppaaminen someen ei silti riitä. Sosiaalinen media ei ole tiedottamista, vaan yhteisön luomista varten. Työnhakijat on otettava hakuaikana osaksi työyhteisöä näyttämällä heille yritystä ja sen työntekijöitä kuvin ja videoin. Lyhyesti sanottuna, hakijoille on esiteltävä yrityksen luonnetta.

Snapchatin käyttö rekrytoinnissa on muutaman vuoden päästä peruskauraa. 

Väitämme, että Valveen harkkarirekrykampanja on yhdistänyt eri somekanavat rekrytointiin ennennäkemättömällä tavalla. Nuoret työnhakijat ovat muun muassa lähettäneet meille kymmeniä esittelyvideoita tai heitä kiinnostavia kysymyksiä Snapchatissa. Olemme myös vastanneet jokaiseen snäppiin snäpillä. Näin olemme tutustuneet persoonaan CV:n takana jo ennen varsinaista haastattelua. Samoin Valveesta kiinnostuneet työnhakijat ovat tutustuneet meihin. Tästä somerekrytoinnissa on kysymys.

Kaikkea ei voi googlettaa

Vaikka harkkarirekrymme on somessa Periscopea ja Tinderiä myöten, meille lähetettyjen satojen hakemusten, kymmenien Snapchat-videoiden ja palautteen perusteella yksi asia kampanjassamme on ylitse muiden: ikiomat mentorimme. Diginatiivien sukupolveen suurimman vaikutuksen onkin tehnyt ikiaikainen oppimismetodi, mentorointi, johon harkkariohjelmamme perustuu.

Perinteisesti ajatellaan, että yrityksen nimi  CV:ssä on se, mitä työuraa aloitteleva henkilö eniten kaipaa.

Mikä yhdistää kaikkein päämäärätietoisimpia työnhakijoita? Tavoite päästä ympäristöön, joka tukee parhaalla mahdollisella tavalla heidän ammattillista kehitystään. Nuoret lahjakkuudet haluavat yritykseen, joka näyttää, että se on valmis sijoittamaan heidän tulevaisuuteensa.

Tämän syyn takia Valveen harkkariohjelma tarjoaa jokaiselle harjoittelijalle oppaaksi henkilökohtaisen mentorin. Valveen mentorit eivät ole vain rautaisia ammattilaisia. He haluavat aidosti välittää osaamistaan ja kokemustaan. Ja luoda tulevaisuuden tähtiä heidän työuransa alkumetreillä.

Tämä on asia, mitä ei voi googlettaa.

Kiinnostuitko  harkkariohjelmastamme?

Katso avoinna olevat harjoittelupaikat tästä.
Opintosuunnitelmastamme näet, mikä harjoittelijoitamme odottaa.

Haku kevään 2016 harkkariohjelmaan päättyy 1.3.

Lue lisää aiheesta