Kuka korjaa potin – sisältöstrategia kiinnostaa organisaatioita

07.02.2013

Osallistuin tänään Vapa Median järjestämään sisältöstrategia-seminaariin, jossa pääpuhujana oli Coca Cola Companyn Digital and Marketing Research Director Johan Houben. Hyvää settiä, mutta tämä kirjoitus ei käsittele nyt tuota ansiokasta ja inspiroivaa esitystä, vaan toista asiaa, johon kiinnitin huomioni.

Tuija Riekkinen




Koska sisälläni asuu pieni myyjä, aloin käymään jo tapahtuman aikana osallistujalistaa ja nohevana alleviivasin listalta kiinnostavia yrityksiä, jotka ovat siis kiinnostuneita sisältöstrategiasta. Listaa läpikäydessäni kiinnitin huomiota toiseen seikkaan eli siihen, että digitoimistot puuttuivat listalta lähes kokonaan. Olin yllättynyt. Eikö digitoimistoja oikeasti kiinnosta aihe? Eikö edes yhden maailman arvostetuimman kuluttajabrändin tarina kiinnostanut?

Digitoimistojen puuttuminen yleisöstä pistää tämän Markkinointi&Mainonnassa ilmestyneen blogikirjoituksen ihan uuteen valoon. Siis sinänsä mainosmiehen kirjoittamana tuo on edelleen mielestäni ihan absurdia tekstiä, mutta kirjoituksessa Antti Leino ennustaa, että nimenomaan viestinnan ja kommunikoinnin ja kontaktoinnin (whatever that means) osaajat valtaavat digitoimistojen työsarkaa. Antin kristallipallo voipi olla oikeassa. Saatoimme nähdä siitä merkkejä tänään.

Laskin ihan piruillessan, että miten tämän päivän osallistujat jakaantuivat prosenteissa asiakkaisiin (eli siis yrityksiin, yhdistyksiin, julkiseen hallintoon jne), mainostoimistoihin, viestintä/markkinointiviestintä/konsultointi-toimistoihin ja digitoimistoihin.

  • Asiakkaita 64,86 %
  • Mainostoimistoja 4,7%
  • Viestintä/markkinointiviestintä/verkkoviestintä/konsultointi 15,04%
  • Digitoimistot 2,82%
  • IT/digitalo  0,94%

Laskenta ei tietenkään ole täysin tieteellinen ja aukoton, koska tietysti mukana olleet mainostoimistot tekevät jollakin tasolla digiä ja varmaan on mielipiteitä siitä, että voiko viestintä- ja markkinointiviestintätoimistoja niputtaa noin. Mutta, koettakaa kestää.

Tämä laskutoimistus kuitenkin mielestäni todistaa, että sisältöstrategia kiinnostaa organisaatioita ja se on hieno juttu! Mutta kuka hyödyntää kiinnostuksen parhaiten ns. toimistopuolella? Nyt näyttäisi siltä, että viestintätoimistot ovat ottamassa kaulaa.

Lue lisää aiheesta