"Lue lisää" - hyvä vai paha? 

28.02.2013

Lue lisää -linkki on kaikkien hakukoneoptimoijien painajainen. Olen itsekin saarnannut aiheesta monesti. Hakukone arvostaa linkkejä, mutta linkki menee “hukkaan”, jos siinä lukee vain “lue lisää”. Ihminen ymmärtää asiayhteydestä, että tästä linkistä siirryn lukemaan lisää tästä aiheesta, josta tämä edellinen kappale kertoo. Kone ei kykene ihan samaan. Lue lisää -linkki on toisaalta myös osoitus mielikuvituksen puutteesta.

Tuija Riekkinen




Mutta sitten taas toisaalta…

Me Internetin tekijät olemme tyypillisesti aika edistyneitä netin käyttäjiä. Se kääntyy joskus meitä itseämme vastaan. Olen käynyt koodareiden kanssa keskustelua siitä, miksi sivun päälle avautuvassa boxissa pitää olla Sulje-painike tai vähintäänkin se ruksi oikeassa yläkulmassa. “Kaikki sulkee sen painamalla esciä” minulle sanottiin. Ja oltiin ihan tosissaan.

Miten edistyneet käyttäjät sitten voivat laajentaa tajuntaansa ja huomioida myös vähemmän edistyneet käyttäjät?

Halpa ja helppo keino on pitää silmät ja korvat auki ja havainnoida ympäristöä ja ihmisiä.

Itse pistän heti havainnointi-hatun päähäni, kun olen tilanteessa, jossa kaverini operoi tietokonetta. Olen esimerkiksi huomannut, että moni kaverini sulkee Facebookissa sivun päälle avautuvat boksit siitä ruksista. Itse klikkaan aina kuvan ulkopuolelle. Yksi kaverini kirjoittaa aina selaimen osoitekenttään googlen urlin ja sitten vasta Googlen sivulla hakusanan, kun taas itse käytän aina selaimen pikakenttää hakuihin. Niin, kaikki eivät toimi siis samalla tavalla! Tämän oivaltaminen on ensimmäinen edellytys hyvälle suunnittelulle.

Kerran salakuuntelin ratikkapysäkillä parin henkilön hämmennystä ratikoiden saapumisaikaa viestivän käyttöliittymän tiimoilta. Hämmennystä aiheutti “noin” saapumisajasta viestivä aaltoviiva elikkäs tilde-merkki. Tajusin heitä kuunnellessani, että käyttöliittymän suunnittelija oli tehnyt oletuksen, että kaikilla ratikkapysäkillä seisovilla on sen verran koulutusta, että merkin merkitys on selvä. Kyseisillä henkilöillä tämä tausta puuttui ja käyttöliittymästä tuli hankala tulkita. Kaikki eivät tule samasta contekstista kuin suunnittelija. Hyvä oivallus numero 2.

Lue lisää -linkin merkitys avautui minulle puhelinkeskustelussa 70-vuotiaan äitini kanssa. Siskoni oli lähettänyt meille perheenjäsenille sähköpostin, jossa oli linkki hänen perheensä kesälomareissusta kertovaan matkablogiin. Blogin siskoni oli nimennyt näppärästi jonkun hienon latinankielisen sanonan mukaan. Äiti kyseli minulta, että missähän sisko perheineensä mahtaa olla tällä hetkellä. Ihmettelin, että etkö ole lukenut sitä blogia. Seurasi hyvin vaikeasti tulkittava selostus siitä, ettei niitä kirjoituksia ole tullut. Jossain vaiheessa minulle valkeni, ettei äitini ollut tajunnut klikata sitä sähköpostissa ollutta linkkiä, koska ei ollut hoksannut sen olevan linkki (koska se sama latinankielinen höpötys on myös siskoni sähköpostiallekirjoituksena) ja odotteli raportteja suoraan sähköpostiin.

Ja äitini on sentään ikäisekseen ihan näppärä Internetin kanssa; tilaa nettikaupasta kukansiemeniä, googlaa kryptoja täyttävälle isälleni vastauksia ja on kertonut myös minulle, että googlaamalla löytyy ohjeet, kun kyselin hevosen länkiluokkivaljastukseen liittyvää perinnetietoutta.

Mutta hankalasti nimetyn matkablogin linkki meilissä ei siis auennut.

Eli ehkä jossain tapauksessa myös se selkeä “Lue lisää” tai “Lue tästä lisää” -linkki on kuitenkin se toimivin vaihtoehto.

Lue lisää aiheesta