Maineenhallinta kuntoon oikealla sisällöllä

05.04.2012

Yhdysvalloissa presidentinvaalit ovat mediapeliä parhaimmillaan, ja oikeanlaisella verkkonäkyvyydellä voi voittaa paljon. 

Newt-Gingrich-2012

Yhdysvalloissa presidentinvaalit ovat mediapeliä parhaimmillaan, ja oikeanlaisella verkkonäkyvyydellä voi voittaa paljon. Näkymättömyydellähän häviää aina. Vaikka jenkit ovat perinteisesti markkinoinnin ja medianäkyvyyden mestareita, ei netin käyttö kampanjoinnissa ole vielä sielläkään aivan täydellistä.

Nähdäänkö tällaista Suomessa kuuden vuoden päästä?

Yhdysvalloissa presidentinvaalit ovat mediapeliä parhaimmillaan, ja oikeanlaisella verkkonäkyvyydellä voi voittaa paljon. Näkymättömyydellähän häviää aina. Vaikka jenkit ovat perinteisesti markkinoinnin ja medianäkyvyyden mestareita, ei netin käyttö kampanjoinnissa ole vielä sielläkään aivan täydellistä.

Republikaanien presidenttiehdokkaaksi pyrkivä Newt Ginrich on saanut kärsiä kirjavasta aviohistoriastaan kampanjointinsa yhteydessä, eikä se ole varmasti ollut yllätys kampanjatoimistolle. Jeremy Dearringer (Inc.) huomauttaa, että oikeanlaisella sisältöoptimoinnilla Ginrichkin olisi voinut välttää monta kiusallista ja jopa haitallista käännettä. Jos esimerkiksi kampanjasivustoa olisi optimoitu vaikkapa ”newt ginrich wives” -hakutermille, Googlesta haettaessa ei löytyisi pääsääntöisesti morkkaavaa tekstiä. Hakukoneoptimoinnilla olisi voitu saada merkittäviäkin tuloksia maineenhallinnan osalta.

Optimoimalla sisältöä eri kanavissa voidaan hallita oman näkyvyyden tuomia mielikuvia edes jonkin verran.

Yritysten turha taistella netin voimaa vastaan

Sama sääntö pätee myös yrityksiin. Tutkimalla kohderyhmiesi hakukonekäyttäytymistä ja sen muutoksia voit ennakoida, millaista sisältöä sinun tulee julkaista. Kun verkkoon leviää negatiivista keskustelua yrityksestäsi tai sen palveluista, älä haraa vastaan, koska netin voima on yrityksiä suurempi (Nestle© yritti ja epäonnistui surkeasti).

Ajan tasaisella sisällöllä ja pitkäjänteisellä näkyvyyden kehittämisellä sekä sen seuraamisella voit vaikuttaa parhaiten. Netissä olet asiakkaan reviirillä, joten pelisäännöt ovat erilaiset kuin mihin perinteisesti ollaan totuttu.

Näkyvyyden seurantaa voidaan käyttää myös kilpailijoiden kampittamiseen. Tarina kertoo, että eräs kotimaiseen presidenttipeliin osallistunut käytti Cuution offsite-analytiikkaa seuratakseen ennen kaikkea kilpailijoidensa näkyvyyttä.