Markkinoija - innostu 5G:stä!

10.09.2015

Pikaisen kaverigallupin perusteella iso osa ihmisistä ei joko ole kuullutkaan 5G:stä tai ei ole ihan kartalla siitä, mitä 5G oikeasti tarkoittaa. 

Sampo Luoto
Senior Insight Manager 

sampo.luoto@king.fi
+358 40 515 2075

Itse tykkään muotoilla sen näin: kaikessa tiedonsiirron kehittymisessä on kysymys siitä, millä nopeudella tietoa saadaan siirrettyä. 4G:ssä tieto siirtyy nopeammin kuin 3G:ssä, mutta ero näkyy lähinnä käyttökokemuksen sujuvuudessa. Palvelutarjontaa 4G ei ole muuttanut eikä tule muuttamaan.

5G puolestaan on tiedonsiirron vallankumous, koska 5G verkossa tieto siirtyy täysin reaaliaikaisesti ilman viivettä.

Kun ihminen nostaa kätensä kuumalta pinnalta, aikaa menee 100 millisekuntia. Ajatuksen syntymiseen menee hieman ajatuksesta riippuen 200-500 millisekuntia. 5G:n nopeus on yksi millisekunti.

Vielä vuosi sitten ennustettiin, että 5G on realismia noin vuonna 2025. Nyt Verizon on ilmoittanut, että se aloittaa kaupallisen verkon kokeilut jo vuonna 2017. Teknologiaa kehitetään myös Euroopassa ja Suomen lukuisissa laboratorioissa. Verizonin ilmoituksen myötä on aika laittaa aikataulut uusiksi.

On erittäin realistista, että 5G on aitoa kuluttajatodellisuutta länsimaissa jo ennen vuotta 2020.

Miksi markkinoijan tulisi olla pähkinöinä 5G:stä? Tärkeimpiä syitä on käsittääkseni kolme. Ensinäkin tiedonsiirron reaaliaikaisuus mahdollistaa markkinointimaailman, joka tuntui vielä pari vuotta sitten fantasialta. Maailman, jossa markkinointi reaaliaikaisesti adaptoituu yksittäisen kuluttajan elämään ja muuttuviin tarpeisiin. Maailman, jossa globaali vuorovaikutus on täysin autenttista ja realistista.

Toiseksi tiedonsiirron reaaliaikaisuus mahdollistaa lisätyn todellisuuden (augmented reality) ja virtuaalisuuden tuomisen kaikkiin arjen käytäntöihin. Kaikki pinnat voivat 5G:ssä toimia medianäyttöinä. Käytännössä kuluttaja ja markkinoija voivat olla jatkuvassa vuorovaikutuksessa aivan missä vain. Mikä vain voi olla media. Markkinoinnin perinteisin kysymys ”missä medioissa meidän kannattaa olla” muuttuu kysymykseksi ”miten kosketamme kuluttajaa hänelle merkityksellisissä hetkissä”.

Kolmas syy miksi 5G mullistaa markkinoinnin on, että se mahdollistaa välittömän tarpeiden tyydytyksen. Lähtökohtaisesti kuluttaja haluaa kaiken heti ja nyt, mutta ennen tulevaa 5G:tä se ei ole ollut teknisesti mahdollista.

"Ajattele – mitä tahansa sisältöä kuluttaja haluaa, hän saa sen sekunnissa!"

Kun mikä tahansa sisältö on sekunnin pääss,ä sisällön laatu nousee vielä entistäkin suurempaan rooliin. Kuluttaja täytyy vakuuttaa hyvin nopeasti, että tarjotun sisällön parissa kannattaa viettää aikaa.

Lue lisää aiheesta