Markkinointi on muistoihin vaikuttamista

27.05.2014

"Kaikki aistiemme data kulkee aivojen limbisen keskuksen kautta, ja ajateltavaksi asti pääsevät vain ne asiat, joilla on tunnetasolla merkitystä ihmiselle. Niinpä ainoastaan koetut tunteet synnyttävät pysyviä muistijälkiä." Kysymys kuuluukin: onko sinun brändisi muistettava?

Sampo Luoto
Senior Insight Manager 

sampo.luoto@king.fi
+358 40 515 2075

Valve Kingin Senior Insight Manager ja sosiaalipsykologi Sampo Luoto on liekeissä. Taannoin Digitalist Networkin blogissa julkaistu Digitaalinen luolamies -artikkeli kirvoitti hyvää keskustelua sosiaalisen median kanavissa, ja tituleerattiinpa juttua myös kautta aikojen parhaaksi sinisen blogin historiassa.

Tässä jutussa mies sen sijaan edustaa Mainostaja-lehden (02/2014) aukeamilla ja puhuu innostuneesti tunnemarkkinoinnista. Siis mistä?

Muistaminen, tuo markkinoinnin perimmäinen preesens

Tunteita herättävä tarina muistetaan, ja markkinointi onkin perimmiltään ihmisen muistiin, eli muistoihin vaikuttamista. "Muisto on konkreettinen fyysinen asia aivoissa. Vahvat brändisuhteet ovat vahvoja juuri siksi, että ne ovat elimellisiä osia aivojemme rakenteissa", todetaan Mainostaja-lehden (2/2014) Tunne voittaa järjen -artikkelissa.

Note to self: tunteita herättävä tarina muistetaan, ja hyvän markkinoinnillisen tarinan luomiseksi tarvitaan kunnollinen ja tarkkaan mietitty sisältöstrategia.

"Vaikka paljon puhutaankin ensivaikutelman merkityksestä, niin myös loppuvaikutelma vaikuttaa siihen, miten muistamme kokemamme asiat."

Trendejä tulee ja menee, mutta ikivanha biologia toimii tämänkin päivän markkinoinnissa

Kuten me ihmiset, myös markkinointiteoriat seuraavat trendejä. Trendit taas synnyttävät lisää uusia kokeellisia ajatusmalleja. Ajatusmallin päästessä markkinoinnin muodin huipulle tahtovat kaikki seurata sen jalanjälkiä.

Mutta kuten muoti sanan varsinaisessa merkityksessä, myös markkinoinnin trendit ovat katoavaisia: poikkeamia evoluutioteorian polulla, joiden elinikää luonnon – tässä tapauksessa ihmisen – valinnat määrittävät.

Kun mies puhuu tunnemarkkinoinnista,
se vasta herättääkin tunteita

On kuitenkin olemassa ainakin yksi asia, mikä pysyy: Ihmiset tuntevat. Ihmiset tekevät päätöksiä tunteidensa pohjalta. Tunteisiin vetoaminen sen sijaan perustuu ihmisen ikivanhaan biologiaan. Se on– kuten artikkelissa todetaan – brändiymmärryksen lisääjänä tietoa, joka ei vanhene koskaan.

Lue koko haastattelu: osa 1 & 2