Menestys alkaa tarjouspyynnöstä, osa 1

29.08.2013

Helsingin Musiikkitalo uudistaa verkkopalvelunsa yhdessä Valven kanssa. Pääset mukaan kurkkimaan projektin lavasteisiin, kun seuraat Valven ja Musiikkitalon väen blogikirjoituksia hankkeen etenemisestä. 

Tuija Riekkinen




Kun toimistoon tulee tarjouspyyntö tai tarjouksen tekemisestä sovitaan asiakkaan kanssa muuten, tulee toimistoväen työpöydille kaikenlaista puuhaa.

Suunnittelijoiden tehtävänä on luoda tarjoukseen päräyttävä myyntikonsepti, jolla todennetaan osaaminen ja luovuus.

Se on usein varsin epäkiitollinen tehtävä.

Pahimmillaan se on sitä, ettei suunnittelija ole edes tavannut asiakasta, vaan myynniltä tulee pyyntö, että “voitko kehittää jotain näkemystä tähän tarjoukseen”.

Joo, totta kai, näkemys is my middle name, mutta sitä en voi luvata, että pimeässä huoneessa haparoimalla tulee näkemys, joka vie asiakkaan digitaalisen liiketoiminnan huipulle. I’m so sorry.

Ymmärrän, että tämä kuulostaa nyt suunnittelijaprinsessan itsekeskeiseltä marinalta, mutta laitetaanpas tämä ininä laajempaan kontekstiin.

Oletteko koskaan kuulleet väitettävän, että suomalaisten yritysten digitaalisella liiketoiminnalla ja yleisurheilumenestyksellä olisi jotain yhteistä?

No, se väite on ihan totta. On muutama valopilkku ja sitten ihan liikaa alkukarsinnoissa toisten selkiä tuijottelevia taapertajia. Moni ei riko edes B-rajaa eikä ketään kiinnosta heikkotasoiset piirikunnalliset.

Ja ihan vain tarkennuksena, digitaalisuuden huipulle ei päästä yksin teknisillä innovaatioilla, vaan niiden päälle rakennetuilla palveluinnovaatioilla, superior-tason käyttäjäkokemuksella ja ylivoimaisella brändillä ja kiehtovalla tarinankerronnalla.

Suunnittelijana näkemykseni on selkeä: miten palveluinnovaatioita ja upeaa käyttökokemusta voisikaan syntyä, kun suurin osa suunnittelusta tehdään tarjousvaiheessa ilman, että esimerkiksi palvelun kohderyhmän toiveita ja tarpeita on tutkittu millään lailla?

Pahimmillaan suunnittelu pohjautuu siihen, että “joku tuntee jonkun, joka siellä päättää ja se tykkää sellaista ja tollasesta, niin tehdään sellainen, mis on niitä, niin se sit tykkää meistä”. Voi elämä!

Mutta, kyllä se aurinkokin täällä Malminkadulla paistaa! Joskus sisään nimittäin tulee niin hyvin tehtyjä tarjouspyyntöjä, että niihin konseptin tekeminen on yhtä luovuuden ilotulitusta.

Kesän alussa Valvea kiireisenä pitänyt Helsingin Musiikkitalon tarjouspyyntö on hieno esimerkki pieteetillä tehdystä tarjouspyynnöstä, jossa ihan aiheellisesti tulokseksi vaadittiin, että  “verkkopalvelun konsepti saa olla innovatiivinen ja jopa ainutlaatuinen, elämys itsessään, mutta tämä ei saa tapahtua käytettävyyden eikä esteettömyyden kustannuksella”.

Paineitahan tuolla lauseella toki suunnittelijoiden niskaan kasattiin, mutta tällä kertaa ei tarvinnut touhuta säkki päässä. Asiakas oli nimittäin ansiokkaasti urakoinut kilpailevan toimiston kanssa liitteeksi konseptointia olennaisesti auttavat dokumentit:

Käyttäjäkeskeiset vaatimukset (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Tekniset vaatimukset
Asiakaslähtöiset vaatimukset (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Tapahtumakalenterin Tietorakenne
Kokonaisarkkitehtuuri
Nykysivuston käytettävyysarviointi (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

Konseptoinnin tueksi oli haastateltu sidosryhmiä ja loppuasiakkaita ja tehty jopa käyttäjäpersoonat. Rehellisesti avattiin myös nykytilan kipupisteet.

Mitäpä muuta suunnittelija voi oikeasti vaatia.

Jos siis haluat yrityksellesi maailmanluokan verkkopalvelun, pitää panostuksen asiaan alkaa jo tarjouspyynnöstä. Ammattitaitoinen verkkopalvelusuunnittelija ei halua lähteä ns. tyhjältä pöydältä, vaan haluaa, että aivoja stimuloidaan monenlaisella tiedolla ja tunnetilalla.

Asiakkaan laatimalla tarjouspyynnöllä ja siihen liittyvillä tapaamisilla on tässä prosessissa tärkeä rooli!

Mitä Valven suunnittelijoiden stimuloiduista aivoista sitten putkahti tarjoukseen?
Siitä blogisarjan seuraavassa osassa.

Lue lisää aiheesta