Mihin digitalisoitumisessa kannattaa panostaa?

04.03.2014

Digitalisoituminen ja digitaalinen markkinointi ovat kaikkien huulilla. Mainosrahat siirtyvät verkkoon, ja asiakkaat ovat siirtyneet verkkoon jo ajat sitten. Mitä siis pitäisi tehdä? Some-strategiaa, markkinoinnin automaatiota vai vielä yksi kampanja-saitti, ehkä parallax tällä kertaa?

Sara Nikander
Director, Design & Technology

sara.nikander@valve.fi
045 6735 577

Vastaus on yksinkertainen: pistä perusasiat kuntoon

Varmista, että oma verkkopalvelu – se kaikkein tärkein media – on kunnossa. Sivuston tulee olla helppokäyttöinen kaikilla päätelaitteilla ja sisällön tuottaa liidejä. Löytyyhän verkkosivustosi myös hakukoneista, Googlen tuloshaun ensimmäiseltä sivulta?

Älä aliarvoi perusduunin merkitystä

Tämä perusduuni, joka useimmiten on tylsää ja työlästä, eikä saa kovin suurta huomiota saati ole millään lailla mediaseksikästä, on juuri sitä peruskivijalan huoltamista, joka pitää paketin onnistuneesti ja menestyksekkäästi kasassa.

Jostain syystä juuri perustyöstä huolehtiminen tuntuu olevan ylipääsemättömän vaikea suomalaisille yrityksille. Johtuuko se siitä, että tuloksia on  vaikea mitata? Vai siitä, että hyvän sisällön tuottaminen on oikeasti haasteellista, eikä sitä voi oikein kokonaan ulkoistaakaan? Onko syynä sittenkin se, ettei kenelläkään ole kokonaisvastuuta tai näkemystä yrityksen digitaalisesta liiketoiminnasta?

1. Löydettävyys eli hakukonenäkyvyys, tuttavallisemmin SEO

Hyvä Google-näkyvyys on verkkosivuston perusedellytys, sen tietävät kaikki.

"SEO ja SEM tehty, joku toimisto hoitaa. Raporttejakin tulee", tuumaa markkinointijohtaja, joka on ulkoistanut työn muualle.

Hieno juttu, mutta löytävätkö asiakkaat teidät ihan oikeasti silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii tarjoamianne palveluita?

"Luulisin, kyllä varmasti, ainakin toivottavasti. Mielestäni kyllä."

Löydettävyyden seuraaminen ei ole vaikeaa ja siihen löytyy helppoja työkaluja. Teidän tarvitsee vain määrittää tärkeimmät ja kilpailijoiden kesken käytetytyimmät hakusanat sekä aihe-alueet, ja ryhtyä tuottamaan laadukasta sisältöä avainsanoihin nojaten.

Eli alan kielellä: laatikaa sisältöstrategia ja tuottakaa sisältöä tavoitteellisesti.

2. Miellyttävä asiakaskokemus eli hyvä käyttökokemus

Asiakas käy verkkosivuillanne – jossain vaiheessa – 99% varmuudella. Mutta millaisen asiakaskokemuksen teidän sivustonne hänelle tarjoaa?

Kuvittele, että käyt lääkärissä. Lääkäriasema on moderni ja valoisa, ilmoittatuminen sujuu kätevästi kela-kortilla, lääkäri on ystävällinen ja osaava. Käynnistä jää hyvä fiilis. Seuraavan kerran kokeilet varata ajan verkossa. Kääk! Miten tämä nettiajanvaraus toimii? Pitääkö minun rekisteröityä? Jos, missä se lomake on? Varasinko varmasti oikean ajan? Tuleeko tästä meiliin joku kuittaus?

Mielikuvat modernista lääkäriasemasta murenevat hetkessä.

Toinen huono esimerkki: Olet myöhästymässä lääkärikäynniltä ja etsit kiireessä puhelinnumeroa verkkosivuilta vain huomataksesi, ettei sivusto toimi mobiilissa. Linkit ovat niin pieniä, ettei niitä pysty kunnolla valitsemaan, ja kun vihdoin löydät oikean puhelinnumeron, ei soittaminen ei onnistu suoraan klikkaamalla, vaan joudut kirjoittamaan numeron talteen. Huh!

Et varmasti halua jättää yrityksestäsi tällaista mielikuvaa – etenkään, kun mobiilikäyttäjien osuus on toimialasta riippuen jo 10–40%. Tarkan luvun voi tarkistaa yrityksen analytiikkatiedoista. 10–40% epäonnistuneita käyttäkokemuksia on valtava määrä huonoja asiakaskokemuksia. Joten kysytään vielä kerran, onhan sivustosi myös mobiiliystävällinen?

3. Sisältö ratkaisee

Myös tämä on vanha totuus: Vain sisällöllä on oikeasti merkitystä. Hyvä sisältö innostaa, puhuttelee, saa käyttäjän palaamaan, myy ja vahvistaa brändiä. Huono sisältö ei kiinnosta ketään. Huono sisältö voi olla hyvää copya, mutta jos ei keskustele kävijän tarpeiden tai persoonan kanssa, ei se myöskään avaudu, eikä näin ollen varmasti vie kävijää eteenpän ostopolullaan. Toisin sanoen: kauppa on menetetty.

Kaikella sisällöllä pitää olla kohde, tavoite ja tarkoitus. Varmista siis, että verkkosivustonne sisältö on kunnossa ja että se on oikeasti kiinnostavaa luettavaa muidenkin, kuin johdon puolesta.

Tee pikatesti: Kysy yrityksenne myyjiltä, mitä mieltä he ovat verkkosivuistanne. Jos vastaus on: ”En tiedä, en käy siellä koskaan” tai ”Toivon aina, ettei asiakas eksy sinne” tiedät, mihin tämän vuoden markkinointibudjetti kannattaa käyttää.

Hyvä puoli tässä on kuitenkin se, että sisältöä on helppo kehittää ilman, että ”kaikki” pitää pistää uusiksi. Sisällön kehittämisen pitäisikin olla jatkuva prosessi, jonka tärkeimpänä mittareina ovat kaupat tai liidien määrä, ja tietenkin verkkosivuillenne kerta toisensa jälkeen palaavat asiakkaat.

Lue lisää aiheesta