“Minä en koskaan” ja “minä aina” sekä suunnittelija kohtaavat… liian usein

01.03.2013

Suunnittelijan työssä tapaa erittäin usein “minä en koskaan” -ihmisiä. ”Minä en koskaan” -ihmisten lisäksi suunittelijoiden kanssa tekevät töitä “minä aina” -ihmiset. ”Minä en koskaan” ja “minä aina”-ihmiset katselevat asioita tanakasti omasta perspektiivistään. “Minä en ainakaan koskaan scrollaa” on kuultu aika monta kertaa.

Tuija Riekkinen




Suunnittelija ei voi eikä saa sortua “minä en koskaan” tai “minä aina”-ajatteluun. En väitä, etteikö siihen joskus kaikki suunnittelijatkin sortuisi, mutta sitä varten suunnittelijoilla on käytössään suunnittelun työkaluja sekä ideaalitapauksessa myös oikeanlaista tutkimusitietoa käyttäjistä.

Ja nimenomaan oikeanlaista tutkimustietoa. Ahdistun hirvittävästi, kun kuulen, että edelleen sujuvasti käytetään termejä segmentointi ja asiakkaiden profilointi. Ahdistukseni syvenee entisestä, jos näiden taustalla ovat vain tyypilliset demografiat kuten ikä, asuinpaikka, siviilisääty. (Verkko)palvelun suunnittelussa näillä parametreillä ei vielä pitkälle pötkitä, vaan käyttäjää pitää ymmärtää syvemmin.

Kun kehiin otetaan tunteet, motiivit ja tarpeet sekä tapa käyttää verkkopalveluita, demografisesti täysin eri ryhmissä olevat henkilöt voivatkin yhdistyä samassa käyttäjäpersoonassa.

Olin toissailtana tuomaroimassa Grand one -töitä ja päädyin tuomaroinnin päätteeksi drinksulle tuomari-kollegan kanssa. Kanssakippistelijäni on palvelumuotoilija-ammattilainen, jolla on omia suunnittelijoita johdettavanaan. Hän on tiiminsä kanssa tehnyt palvelulleen käyttäjäpersoonat suunnittelun tueksi. Kun hän sanoi minulle, että hänen tavoitteensa on se, että hänen suunnittelijatiiminsä eivät enää koskaan aloita lausetta sanalla “minusta”, vaan viittaa aina käyttäjäpersoonaan sanomalla vaikkapa että “Tämä sisältö auttaisi Eric Earlyadopteria kertomaan palvelusta hänen äidilleen Milja Mainstreamille”, ainoastaan säädyllinen luonteeni ja välissämme ollut pöytä esti minua kapsahtamasta hänen kaulaansa silkasta riemusta. IHANAA! Tätä lisää.

Paitsi, että käyttäjäpersoonat auttavat tekemään perustellumpia päätöksiä ja priorisointeja, ne myös auttavat suunnittelijaa välttämään häröilyn ja omiin ideoihin rakastumisen ja siitä suoraan johdannaisen verisen loukkaantumisen, kun muiden mielestä idea ei olekaan hyvä.

Eli tutkitaan niitä käyttäjiä ja kaikki voittaa ja suunnittelijakin voi paremmin.

Lue lisää aiheesta