Mistä on hyvät kotisivut tehty?

09.04.2009

Monissa yrityksissä pohditaan juuri näihin aikoihin kotisivujen uudistamista ja kyseessä on yleensä yrityksen toinen tai kolmas sivusto. Aiemmin tilanne on poikennut hieman nykyisestä. Ennen vanhaan (muutamakin vuosi voi verkossa olla iäisyys) kotisivut olivat monille lähinnä paikka esitteiden tukisisällölle ja yhteystiedoille.

Nyt tilanne on päinvastainen ja netti se ensimmäinen ja usein tärkein kontaktipinta asiakkaille – uusille ja nykyisille.

Vanhat tavat ovat tiukassa ja siksi uudistusta lähdetään viemään eteenpäin vääristä lähtökohdista. Halutaan kivat ja nätit kotisivut, joita voisi ehkä hyvässä lykyssä itse päivittää. Assistentti tekee kyllä sisällöt muiden töiden lomassa, ja samalla säästetään kustannuksissa.

Ei näin.

Tavoite

Miettikää mitä kotisivut yrityksellenne tarkoittavat. Kaksi tavoitetta ovat samat lähes kaikille: vanhojen asiakkaiden palveleminen ja uusien asiakkaiden tekeminen, eli myynnin kehittäminen. Jo näiden kahden tavoitteen sisäistäminen vie asian uudelle tasolle, kun sivusto ei olekaan vain käyntikortti. Tavoitteiden jakaminen osiin jo lähtövaiheessa helpottaa ja nopeuttaa esimerkiksi tarjouksen saamista toteuttajalta.

- Mitä uusilta asiakkailta halutaan? Yhteydenottoja, suoraa ostamista, tiedostojen lataamista…
- Keitä uudet asiakkaat ovat?
- Miten vanha sivusto on toiminut?

Sisältö ja rakenne

Sisältö on tärkein elementti kaikilla kotisivuilla. Hyvä sisältö ei tarkoita palveluiden tai tuotteiden luettelemista tai yrityksen historian kertaamista. Hyvä sisältö tähtää tavoitteen toteuttamiseen. Jos tavoite on saada kävijä ottamaan yhteyttä, miksi yhteyden ottaminen on piilotettu vain Yhteystiedot-sivun alaosaan? Miksi etusivulla kerrotaan ensimmäisenä, että yritys on perustettu vuonna 1992 ja työllistää 17 ihmistä. Tämän jälkeen ehkä listataan muutama toimialue ja toivotaan, että kävijä lähtee päänavigaation kautta kiertelemään sivustolla. Uskokaa tai älkää, harva tänä päivänä enää lähtee sitä tekemään. Palvelut-linkki navigaatiossa ei houkuttele ensikävijää. Etusivun asettelun tulee kertoa yhdellä silmäyksellä sivuston hyödyt kävijälle ja ohjata eteenpäin oikeille sivuston osioille.

» Lue lisää sisällöstä: Sisältö ratkaisee.

Ulkoasu

Moni pitää kotisivujen ulkoasua kaikkein tärkeimpänä elementtinä, ja tarjouspyynnöissä tätä painotetaankin kohtuuttoman paljon. Totta, ulkoasu on brändin kannalta ohittamattoman tärkeä juttu, mutta ei kaiken lähtökohta. Visuaalisuus tukee tavoitteita ja sisältöä - auttaa kävijää saamaan vakuuttavan ja hyvän kuvan yrityksestä. Ulkoasulla voidaan tehdä ensivaikutelma, jolla erotutaan kilpailijoista. Jos alan sivustot ovat yleensä sähkönsinisiä, ei teidän sivustonne tarvitse sitä olla!

» Lue lisää ulkoasun suunnittelusta: Graafinen suunnittelu - tiedettä vai taidetta?

Julkaisujärjestelmä

Nykypäivänä on itsestäänselvyys, että ammattimaisesti toteutetun sivuston taustalla hyrrää julkaisujärjestelmä. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein, mutta hyvä julkaisujärjestelmä tuottaa yleisesti hyväksyttyjen standardien mukaista koodia, antaa mahdollisuuden tehdä sivustolle hakukoneoptimointia ja on joustava jatkokehityksen suhteen. Ja totta kai hyvällä julkaisujärjestelmällä on helppoa itse pitää sivuston sisältö ajan tasalla.

» Lue lisää sivuston toimivuudesta eri selaimilla: Testaa kotisivusi eri selaimilla. 

Hakukoneoptimointi ja Google-näkyvyys

Jotta kotisivujen avulla voidaan saavuttaa tavoitteita, tulee niiden löytyä Googlesta. Monissa tapauksissa jo hyvä pohjatyö sivuston suunnittelun, sisällön ja julkaisujärjestelmän kanssa voi tuoda hyviä tuloksia, mutta todennäköistä on, että jossain vaiheessa hakukoneoptimointi tulee ajankohtaiseksi. Tottakai Google adWords -mainonnan avulla voidaan saada näkyvyyttä, mutta pitkässä juoksussa se voi tulla todella kalliiksi. Ammattilaisen toteuttama hakukoneoptimointi yhdessä kohdennetun mainonnan kanssa takaa parhaat tulokset.

» Lue lisää näkyvyydestä: Hakukoneoptimointi for dummies

Kävijäseuranta ja web-analytiikka

Ilman pätevää kävijäseurantaa ja sen tulkitsijaa ei kotisivuista voida saada kaikkia tehoja irti. Pelkkä trafiikki sivustolla ei riitä, vaan mainosten ja hakusanojen kautta tulleiden yhteydenottojen määrää ja laatua on seurattava ja kyettävä parantamaan. Tärkeää on myös analysoida miten esimerkiksi sisältö puree kävijöihin seuraamalla kävijöiden reittejä sivustolla.

Kotisivujen rakentamisessa ei siis ole kyse kivasta ja nätistä käyntikortista, vaan verkossa tehdään usein ne ratkaisevat toimenpiteet myynnin ja markkinoinnin tehostamisessa. Hyvin toimiva verkkopalvelu on yritykselle tärkeä ja tuottava liiketoimintamuoto, eikä sen toteutusta kannata suunnitella vasemmalla kädellä. Toteutukseen on hyvä varata aikaa ja jopa budjettia. Hyvin toteutettuna kotisivut tuovat panostukset moninkertaisina takaisin.