Miten rakentaa kasvukoneisto tässä ajassa?

Järjestimme 26.8. webinaarin, jossa kerroimme miten rakentaa kasvukoneisto eri teknologioita ja prosesseja hyödyntäen. Webinaarissa avasimme tarkemmin, miten rakensimme ”Helvetinkoneen”, joka auttoi kasvattamaan uuden liiketoimintamme myyntiä 50 %.

Kerron tässä blogitekstissä tapahtumakulun, joka johti koneiston rakentamiseen sekä mitkä olivat tärkeimmät tekijät koneiston onnistumisessa. Pääset katsomaan webinaarin tallenteen tämän linkin kautta

Helvetinkoneen rakentaminen

Helmikuun puolessa välissä olin turhautunut yhteistyöhön silloisen pre-sales/buukkauskumppanin kanssa. Näin varsin nopeasti, että tästä ei tule yhtään mitään. Lisäksi tapa, jolla markkinointi tuki myyntiä ei ollut riittävä.

Irtisanoimme sopimuksen silloisen soittokumppanin kanssa.

Sattumoisin vanhalta työnantajaltani Trainers’​ Houselta oli soitettu esimiehelleni Ilmari Pielalle (Chief Growth Officer) ja sovittu tapaaminen Tuomo Loukomiehen (Director, Learning) kanssa helmikuun loppuun.

”Kela” alkoi pyöriä päässäni.

Miten luoda koneisto, jossa markkinointi ja myynti tekevät läheisempää yhteistyötä?

Syntyi työnimi ”Helvetinkone”.

Rakensimme koneiston, jossa hyödynsimme eri teknologioita ja oppeja ABM:stä ja inboundista. Loimme lisäksi prosessin, jossa oli selkeä hand-off markkinoinnin ja myynnin välillä. Emme halunneet tukeutua vain yhteen tapaan tehdä markkinointia ja myyntiä (inbound vs. ABM tai outbound) vaan hyödynsimme molempien prosessien parhaimpia ominaisuuksia ja oppeja. Inbound-prosessissa tuotimme paljon webinaarisisältöjä, jotka tukevat kohderyhmää parhaiten sekä ABM-prosessissa lähdimme tavoittelemaan ihanneasiakkaita yritys- ja päättäjäkohtaisella sisällöllä ja jakelulla.

Koneiston kulmakivinä toimivat kiteytetty arvolupaus, oikeat osaamiset ja resurssit sekä teknologiat. Meidän piti ymmärtää tarkasti mikä on se uniikki arvolupaus, jota tarjota sekä viestiä kohderyhmälle, jota voimme palvella parhaiten. Lisäksi myynnin ja markkinoinnin piti toimia saumattomasti ja viestiä arvolupausta jokaisessa kohtaamispisteessä.

Tärkeässä osassa oli eri teknologiat ja työkalut. Rakensimme koneiston HubSpotin ympärille, johon integroimme eri työkaluja rikastamaan asiakastietokantaa ja parantamaan markkinoinnin ja myynnin automaatiota. Tätä kautta pystyimme kehittämään markkinoinnin ja myynnin viestejä sekä keräämään tärkeitä signaaleja yrityksistä, jotka olivat meille tärkeitä.

Tärkeää koneiston saumattomassa toiminnassa oli myös Trainers’ House -yhteistyö. Kumppanuuden kautta saimme inbound-liidit nopeasti kontaktoitua sekä paljon laadukkaita palavereita kalenteriin. Nopeuden ja aktiivisuuden ansiosta saimme luotua paljon uusia myyntimahdollisuuksia ja kauppoja.

Vaikka korona koitti kiusata, tulokset olivat kovat. Tuplasimme nopeasti liidimäärät ja myyntimahdollisuudet sekä kasvatimme uutta liiketoimintaa 50 %.

Haluatko tietää, miten tarkalleen ottaen teimme tämän? Löydät Helvetinkone webinaarin tallenteen tämän linkin takaa.

Pohditko lisäksi sitä, miten teillä Helvetinkoneen opit voitaisiin ottaa käyttöön? Varaa 15-30 minuutin palaveriaika, niin jutellaan tarkemmin lisää! Autamme Valveella B2B-yrityksiä kasvamaan Helvetinkoneen opeilla.


 

Markus Valtonen

Client Director, Growth Marketing Strategist