Mittaaminen - vain numeroita?

18.08.2015

Mitä tavoite sinulle merkitsee bisneksessä? Lisää myyntiä?

Topi Manu




Me Valveella väitämme, että ’lisää myyntiä’ on yksi suurimmista tragedioista liike-elämässä. Se on se epä-älyllisen tyhjäkäynnin lähde, minkä vuoksi suomalaisfirmojen kilpailukyky osaltaan heikkenee maailmalla.

’Lisää myyntiä’ on kaiken liike-elämän perustarkoitus, ydin ja olemisen syy.

Se on täysin itsestäänselvyys, eikä ole todellakaan meiltä asiantuntijoilta unohtunut. Sen vuoksi nöyrästi pyydämme, että emme enää tuhlaa toistemme aikaa siitä puhumiseen. Kaikki liiketoiminta on meille = lisää myyntiä. Sen vuoksi, ettei tätä ei ole sisäistetty, myynnin ja markkinoinnin osaaminen Suomessa on heikkoa. IT- tai HR-osasto lunastavat olemisen oikeutuksensa vain jos ne lisäävät myyntiä, vaikkakin välillisesti.

Tavoitteet ja mittaaminen elävät symbioosissa. Mutta jos tavoitteet asetetaan täsmällisemmin, mittaaminenkin muuttuu.

Meille Valveella tavoitteen pitää olla täsmällisempi. Muutamia mainitsemisen arvoisia viime aikoina meille asetettuja tavoitteita ovat: 1) pääkohderyhmän muutos koko kuluttajaliiketoiminnalle, 2) tuotekategorian luonnolliseen hakukonekysyntään kaupallisesti vastaaminen, 3) markkinan parhaan ostopolun luominen (totta kai verkkoon, fiksut eivät sitä enää erittele), ja 4) heikkenevän kokonaiskysynnän virkistäminen perinteisten brändien dominoimassa FMCG-kategoriassa.

Kaikki yllä olevat ovat helposti mitattavissa, ja niiden toteuttaminen on selkeämpää ja jäsentyneempää. Nämä tavoitteet osaltaan lisäävät liiketoiminnan myynninkasvua, jota jokainen liiketoiminnan osa omalta osaltaan tekee. Kyse on kokonaisuudesta. Ei asiantuntijayritykselle ulkoistetusta simputustapauksesta, jossa asiakasorganisaatio on vain laidaltahuutelijan roolissa.

Myynnin pitää aina kasvaa. Mutta me uskomme, että samoilla investoinneilla voidaan ottaa merkittäviä kilpailukykyhyppyjä, uudistaa alan rakenteita, luoda uutta bisnestä ja parantaa ihmisten arkea.

Haluamme siirtyä pois kampanjoista uudistushenkiseen arvoketjujen, arjen ja kokemusten digitalisointiin. Harvat ovat uskaltaneet lähteä matkaan, mutta ne jotka ovat jo niin tehneet, ovat jo nyt saaneet sellaista etumatkaa että hirvittää.

Lisää on tulossa. Tiedätkö miten isoja juttuja kilpailijasi juuri tällä hetkellä rakentaa?

Lue lisää aiheesta