Mitä on inbound-markkinointi?

18.06.2012

Hienosta vieraskielisestä nimestään huolimatta inbound-markkinoinnin idea on hyvin yksinkertainen: sinun täytyy löytyä juuri silloin, kun potentiaalinen asiakas etsii tuotteitasi ja palveluitasi.

Heidi Tiainen




Nykypäivän verkkosuuntautuneessa maailmassa sinun tulee tietää missä asiakkaasi ovat, mitä he todella haluavat ja kuinka he haluavat tiedon saada. Perinteinen outbound-markkinointi on ”keskeyttävää” informaatiota, kuten esitteet, sähköpostisuorat, TV- ja radiomainokset. Inbound-markkinointi on puolestaan ”haluttua” informaatiota. Toisin sanoen inbound-markkinointi perustuu asiakkaan haluun vastaanottaa markkinointiviestejä. 

Esimerkiksi lähettämäsi sähköpostisuora muuttuu keskeyttävästä viestistä halutuksi viestiksi, kun teet tarpeeksi informatiivista ja kiinnostavaa sisältöä verkkosivuillesi, ja asiakkaasi haluavat vastaanottaa lisää viestintääsi.

Hakoneoptimointi on elintärkeää markkinointiviestillesi

Sosiaalinen media on tärkeä vertaistukikanava, kun etsitään suosituksia, mutta suurimmalle osalle Google on ensimmäinen paikka, josta lähdetään etsimään vastauksia. Googleen mennään viimeistään siinä vaiheessa, kun halutaan löytää muissa kanavissa suositeltu asia.

Hakusanat, joilla asiakkaat palveluita etsivät, rakentavat verkkonäkyvyytesi, mikä on ratkaisevia myyntisi kannalta.

Inbound-markkinointi kattaa eri kanavissa käytävän aktiivisen ja passiivisen keskustelun asiakkaiden kanssa, mutta Google on löydettävyyden kannalta edelleen tärkein yksittäinen paikka näkyä.

Jopa jotkut hakukoneoptimointiammattilaiset tekevät ison virheen siinä, että he ovat tyytyväisiä saatuaan sivuston Googlen ensimmäiselle tulossivulle. Ymmärsit oikein, tänä päivänä tyytyväistakuuksi ei riitä Googlen ensimmäinen tulossivu, vaan tärkein asia on olla kilpailijoiden edellä. Jos olet hakutuloksissa sijalla seitsemän ja kilpailijasi ovat sijalla kolme ja viisi, menetät suurimman osan potentiaalisista asiakkaista heille. Tämä ei ole rakettitiedettä tai liioittelua. Mieti hetki omaa hakukonekäyttäytymistäsi: saako sija seitsemän huomiotasi?

Asiakas etsii, missä olet?

Koska tietoa on paljon ja sitä on helposti saatavilla, tulee sinun löytyä ja erottua suuresta massasta aina, kun potentiaalinen asiakas etsii palveluitasi. Tiedon suuri määrä tekee hakijat myös kärsimättömiksi, joten tiedon löytyessä se tulee tarjota asiakkaalle selkeästi ja myyvästi. Kala pitää saada koukkuun heti.

  •     Tiedätkö mitkä ovat tärkeät hakusanasi?
  •     Löydytkö jokaisella niistä?
  •     Palveleeko laskeutumissivu hakusanaa?
  •     Miltä näyttää kilpailijan laskeutumissivu samalle hakusanalle – kummalta ostaisit?

Mitä jo tehtäisiin viestistäsi haluttua, ei keskeyttävää. Juuri sellaista mitä asiakas etsii? Ota yhteyttä ja jutellaan miten tehdään teille tehokasta inbound-markkinointia ja rakennetaan vahva verkkonäkyvyys. Aloittaa voi myös itse esimerkiksiinbound-markkinointityökalu Cuutiollainbound-markkinointityökalu Cuutiolla. Kun oman näkyvyyden perusteet alkavat hahmottua, on helpompi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen.